شرکت متا قصد دارد پاییز ۱۴۰۳ از عینک هوشمند واقعیت افزوده متا گلس با فناوری پیشرفته برای رقابت با اپل رونمایی کند، البته چند سال بعد این دستگاه راهی بازار می‌شود.

شرکت متا چند سال قبل از اولین هدست VR با نام متا کوئست رونمایی کرد. این شرکت پس از آن متا کوئست ۲ و کوئست پرو را معرفی کرد تااینکه اپل هدست ویژن پرو را معریف کرد. پس از آن متا هم با هدست متا کوئست ۳ وارد رقابت با اپل شد، البته ۲ نمونه تفاوت‌های زیاید دارند و به‌دلیل کوچک بودن بازار هدست واقعیت مجازی و ترکیبی رقیب یکدیگر شناخته می‌شوند. هدست اپل با قیمت ۳۵۰۰ دلاری راهی بازار شد، درحالی که متا کوئست ۳ تنها ۵۰۰ دلار قیمت داشت و نمونه اپل قابلیت‌های بیشتری هم در اختیار کاربران قرار می‌داد.

بااینکه ۲ شرکت تازه وارد رقابت در زمینه هدست واقعیت ترکیبی شده‌اند، هر ۲ می‌خواهند در آینده به‌سمت تولید عینک هوشمند بروند که بسیاری از مشکلات هدست را برطرف می‌کند. اگرچه هنوز فناوری فعلی در اندازه ارائه خدمات لازم در عینک هوشمند پیشرفته نشده و اگر با فناوری فعلی نمونه‌ای تولید شود بسیار ابتدایی خواهد بود، رقابت برای عرضه زودتر اولین نمونه عینک هوشمند داغ است. اکنون گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد چند ماه دیگر متا از اولین عینک هوشمند نسل جدید با قابلیت‌های پیشرفته و مشابه هدست واقعیت ترکیبی رونمایی خواهد کرد.

Meta Glasses

پیش از این عینک هوشمند متا راهی بازار شده است، اما نمونه‌های فعلی درحقیقت ترکیبی از یک هدفن و دوربین هستند و قابلیت‌های زیادی ندارند. متا هم مانند اپل مدت‌ها درتلاش برای توسعه یک نسخه جدید بوده است تا بتواند قابلیت‌های واقعیت افزوده را به‌صورت کامل به‌همراه توان پردازشی بالا در اختیار بگذارد. گزارش جدید از Business Insider منتشر شده که نشان می‌دهد اگرچه متا چند سال با عرضه عینک هوشمند مورد نظر فاصله دارد، پاییز ۱۴۰۳ از آن پرده‌برداری خواهد کرد. در این گزارش آمده است:

متا قصد دارد حاصل سال‌ها زحمات درزمینه عینک‌های واقعیت افزوده را در کنفرانس توسعه‌دهندگان ۲۰۲۴ به‌نمایش بگذارد. اولین نسخه عینک هوشمند واقعیت افزوده واقعی، پروژه‌ای است که در متا به‌نام اوریون (Orion) شناخته می‌شود. این پروژه قرار است پاییز امسال و به‌احتمال زیاد در کنفرانس سالانه کانکت متا برای توسعه‌دهندگان شخص ثالث رونمایی شود. به‌گزارش افراد تایید شده اما ناشناس، گروه توسعه تحت فشار قرار دارند تا عینک‌های با فناوری پیشرفته را در طول این رویداد به‌نمایش بگذارند.

اگرچه انتظار می‌رود نمونه اولیه کاملا کاربردی باشد اندرو باسورث، مدیر ارشد فناوری متا از ان به‌عنوان «فناوری بسیار گران‌قیمت» یاد کرده و بنایراین احتمالا سال‌ها با عرضه عمومی برای مصرف‌کنندگان عادی فاصله دارد. بااین حال جالب است ببینیم عملکرد آن به چه صورتی خواهد بود و با چه قیمتی راهی بازار می‌شود؛ چراکه چند روز قبل مارک زاکربرگ، مدیر‌عامل متا درمقایسه ویژن پرو با متا کوئست ۳ به اختلاف قیمت ۷ برابری محصول اپل اشاره کرده بود.

اخبار مرتبط: