گزارش جدیدی نشان می‌دهد قطعات ساخت هر دستگاه ویژن پرو حدودا ۱۵۴۲ دلار برای اپل هزینه دارد و با کسر بخشی از هزینه‌ها برای مونتاژ، بسته‌بندی، بازاریابی و توسعه و تحقیق، بقیه آن سود خالص اپل است.

چند هفته قبل عینک هوشمند ویژن پرو بالاخره پس از ماه‌ها انتظار در دسترس خریداران قرار گرفت. این دستگاه در چند پیکربندی متفاوت تولید شد که نسخه پایه با حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی، ۳۵۰۰ دلار قیمت داشت. اکنون شرکت تحقیقاتی Omedia در یک گزارش به بررسی هزینه ساخت هر دستگاه ویژن پرو و سود آن برای اپل پرداخته که نشان می‌دهد هزینه قطعات این دستگاه فقط حدود ۱۵۰۰ دلار است.

براساس این گزارش که توسط CNBC منتشر شد، هزینه مجموع قطعات ویژن پرو اپل ۱۵۴۲ دلار به‌ازای هر دستگاه است. گران‌ترین قطعه ویژن پرو نمایشگر ۱.۲۵ اینچی micro-OLED است که هر دستگاه به ۲ قطعه از آن مجهز می‌شود. این ۲ پنل، همان نمایشگرهایی هستند که جلوی چشم کاربر و داخل هدست قرار گرفته تا تصاویر را نمایش دهند. براین اساس هر نمایشگر ۲۲۸ دلار قیمت دارد و درنتیجه اپل برای نمایشگرهای داخلی هر دستگاه، ۴۵۶ دلار به سونی می‌پردازد.

پس از نمایشگرها، دومین قطعات گران‌قیمت ویژن پرو تراشه M2 و تراشه جدید R1 است. اپل می‌گوید پردازنده R1 به‌‌شکل خاص برای تحلیل ورودی دوربین‌ها، سنسورها، میکروفون‌ها و پخش تصویر قرار گرفته که حداکثر تاخیر آن ۱۲ میلی‌ثانیه است. البته از آنجایی که این تراشه توسط اپل تولید می‌شود، هزینه دقیق آن ذکر نشده و فقط مشخص شده است که این ۲ تراشه پس از نمایشگر‌ها بیشترین هزینه را روی دست اپل گذاشته‌اند.

توجه به این نکته مهم است که این دستگاه اولین نسخه تولیدی اپل به‌حساب می‌آید و احتمالا در آینده نسخه‌های ارزان‌تر آن هم تولید خواهند شد. درمقایسه‌با متا کوئست ۳ و متا کوئست پرو ۴۹۹ و ۹۹۹ دلاری احتمالا محصول متا ارزش خرید بالاتری دارد. بااین حال گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل در سال ۲۰۲۴ موفق به‌فروش ۴۰۰ هزار نسخه ویژن پرو خواهد شد که حاکی از موفقیت غول کوپرتینویی است.

درمجموع با درنظر گرفتن هزینه قطعات، هزینه مونتاژ و بسته‌بندی، توسعه و تحقیق و بازاریابی محاسبه نشده است. بنابراین بخشی از سود ۱۹۵۸ دلاری اپل به‌ازای هر دستگاه ویژن پرو پیش از این خرج شده است. بااین حال اختلاف قیمت به‌قدری بالاست که نشان می‌دهد اپل سود بسیار زیادی از هر دستگاه ویژن پرو خواهد برد.

اخبار مرتبط: