به‌نظر می‌رسد فروش ضعیف Apple Vision Pro، متا را وادار به‌ توقف توسعه هدست AR رده بالای خود کرده‌است، حتی با‌وجود اینکه قیمت هدف آن بسیار پایین‌تر بود.

خبرگزاری The Information گزارش کرد کمپانی متا در واکنش به‌عرضه اپل ویژن پرو، برنامه‌هایش برای معرفی یک هدست واقعیت ترکیبی ممتاز را متوقف کرده‌است. لغو پروژه توسط متا پس از یک جلسه بررسی محصول و احتمالاً به دلیل عملکرد ضعیف هدست اپل در بازار اتخاذ شده‌است. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، به‌کارکنان خود دستور داد تمام کارهای انجام شده روی این پروژه را متوقف کنند. به‌نظر می‌رسد زاکربرگ نگران است هدست متا نیز با استقبال ضعیفی مواجه شود، به‌ویژه با توجه به‌اینکه هدست اپل، با قیمت ۳۴۹۹ دلار، هنوز به‌فروش ۱۰۰ هزار دستگاه در ایالات متحده نرسیده است. این اقدام متا نشان می‌دهد حتی کمپانی‌های بزرگ فناوری نیز در پیش‌بینی موفقیت محصولات جدید خود در بازار واقعیت ترکیبی با چالش‌هایی روبرو هستند.

با توقف توسعه هدست واقعیت ترکیبی (AR)، متا تمرکزش را بر‌روی Quest 4، جانشین مستقیم Quest 3، معطوف کرده‌است. کمپانی متا قصد دارد با این اقدام، تسلط خود را در بازار هدست‌های واقعیت ترکیبی مقرون‌به‌صرفه تثبیت کند. هدست ممتاز لغو شده که قرار بود رقیبی برای اپل ویژن پرو باشد، مجهز به‌پنل‌های میکرو OLED با وضوح بالا بود؛ همان فناوری پیشرفته‌ای که در هدست اپل نیز به‌کار رفته است. این تغییر استراتژی متا نشان می‌دهد این کمپانی در‌حال حاضر ترجیح می‌دهد بر‌روی بازار هدست‌های واقعیت مجازی با قیمت مناسب تمرکز کند و رقابت مستقیم با اپل را در‌بخش محصولات پریمیوم به‌تعویق بیندازد.

مدیرعامل متا پروژه را متوقف میکند

اگرچه کمپانی متا در‌ابتدا قصد داشت هدست واقعیت ترکیبی خود را با قیمت حدود ۱۰۰۰ دلار به‌فروش برساند، اما هزینه گزاف پنل‌های micro-OLED این کمپانی را ناگزیر می‌کرد قیمت بالاتری را برای مشتریان در نظر بگیرد. به‌عنوان یادآوری، تخمین زده می‌شد که هزینه تولید اپل ویژن پرو ۱,۵۰۰ دلار باشد که تنها دو پنل micro-OLED آن ۴۵۶ دلار قیمت داشته‌اند. قرار بود این محصول در سال ۲۰۲۷ عرضه شود، اما به‌نظر می‌رسد این برنامه منتفی شده‌است.

حتی متا کوئست پرو، که با قیمت قابل‌توجه ۱۴۹۹ دلار وارد بازار شد، نتوانست توجه لازم را به‌خود جلب کند و به‌سرعت به‌فراموشی سپرده شد. این موضوع نشان می‌دهد هدست‌های AR گران‌قیمت هنوز جایگاه‌شان را در بازار پیدا نکرده‌اند و مصرف‌کنندگان برای پذیرش آن‌ها آماده نیستند. در این شرایط، گفته می‌شود کمپانی اپل بر‌روی یک نسخه کم‌هزینه از هدست خود تمرکز کرده که قرار است در سال ۲۰۲۵ عرضه شود. با‌ این وجود، غول کوپرتینو در تلاش است تا بدون حذف برخی از ویژگی‌های حیاتی، قیمت را کاهش دهد که چالشی بزرگ محسوب می‌شود.

مینگ-چی کو، تحلیلگر برجسته TF International Securities، پیش‌بینی می‌کند که حتی اگر اپل بتواند قیمت هدست واقعیت ترکیبی خود را به‌سطح قابل‌قبولی کاهش دهد، همچنان با چالش بزرگی در زمینه کاربردپذیری مواجه خواهد بود. کو بر این باور است این هدست، علی‌رغم قابلیت‌های بالقوه‌اش، کاربردهای محدودی برای کاربران عادی خواهد داشت و بسیاری از آن‌ها پس از استفاده کوتاه‌مدت، ترجیح می‌دهند آن را مرجوع کنند. به‌نظر کو، سرمایه‌گذاری در خرید این هدست برای اکثر کاربران منطقی نیست و آن‌ها می‌توانند با همان هزینه، محصولات اپل دیگری مانند آیفون یا مک‌بوک را تهیه کنند که ارزش و کاربرد بیشتری در زندگی روزمره آن‌ها دارند.

به‌نظر می‌رسد متا با درک رفتار مصرف‌کنندگان، رویکردش را تغییر داده و برتولید هدست‌های واقعیت ترکیبی با قیمت مناسب‌تر تمرکز کرده‌است. متا همچنین در‌حال بهبود نرم‌افزار خود است و با افزودن برنامه‌های جدید، قصد دارد جذابیت محصولات آینده خود را برای طیف وسیع‌تری از مصرف‌کنندگان افزایش دهد.