متا از توسعه هوش مصنوعی لاما ۲ و همکاری با کوالکام و مایکروسافت برای به‌کارگیری آن در تراشه‌های کوالکام و کامپیوترهای شخصی خبر داد.

امروز متا اعلام کرد مدل جدید هوش مصنوعی، لاما ۲ (Llama 2) از ربات‌های هوش مصنوعی ChatGPT، بینگ چت و دیگر نسخه‌های مشابه عملکرد بهتری دارد. لاما ۲ با استفاده از داده‌های عمومی تعلیم دیده است و متا مدعی‌ است عملکرد آن به صورت قابل توجهی نسبت به نسل قبلی لاما بهبود یافته است.

لاما ۲ در حقیقت نسخه بهبود‌یافته لاما است؛ مجموعه‌ای از مدل‌های هوش مصنوعی که می‌توانند با توجه به درخواست متنی یا کد، پاسخ تولید کنند. البته نسخه اول لاما فقط براساس درخواست در دسترس قرار می‌گرفت و عمومی نبود، چراکه نگرانی‌هایی درباره استفاده نادرست برخی کاربران از آن وجود داشت.

در مقابل نسخه اول، لاما ۲ (که برای تحقیقات و استفاده تجاری رایگان است) برای تنظیم روی پلتفرم‌های هوش مصنوعی AWS، Azure و Hugging Face در دسترس خواهد بود. همچنین استفاده از آن بسیار راحت خواهد بود، زیرا متا اعلام کرد که با مایکروسافت و کوالکام در حال همکاری برای بهینه‌سازی لاما ۲ روی گوشی‌های کوالکام و کامپیوترهای شخصی است.

براساس گزارش‌ها، همکاری متا با کوالکام و مایکروسافت برای جلوگیری از نیاز به سیستم‌های ابری بوده است. با اجرای لاما ۲ روی گوشی، عینک‌های واقعیت ترکیبی و کامپیوترها، خودروها، توسعه‌دهندگان می‌توانند علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه سرورهای ابری، تجربه کاربران را بهبود بخشند. همچنین یکی از مهم‌ترین نتایج تعبیه هوش مصنوعی داخل سیستم به‌جای استفاده از سرورهای ابری آن است که در نبود اینترنت و حتی در حالت هواپیما عملکرد آن با اختلال مواجه نمی‌شود.

ربات چت Llama 2

دورگا ملادی، یکی از مدیران شرکت کوالکام از رویکرد متا در مواجهه آزاد و مسئولیت پذیرانه حمایت خود را ابراز کرد. ملادی بر تعهد متا برای نوآوری و حمایت از توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی تاکید و پیش‌بینی کرد هوش مصنوعی در آینده به صورت یکپارچه در همه وسیله‌های الکترونیکی موجود خواهد شد.

لاما ۲ قرار است سال ۲۰۲۴ روی تراشه‌های کوالکام تعبیه شود و پس از آن می‌توانید بدون نیاز به اینترنت از هوش مصنوعی روی گوشی استفاده کنید. اما عملکرد لاما ۲ چگونه خواهد بود؟ متا اعلام کرده لاما ۲ داده‌های پیش‌فرض خیلی محدودی دارد و برای اطمینان از نبود سوء برداشت، همه محتوایی که از اینترنت تولید می‌شود مشخص خواهد بود. همچنین داده‌های واقعی با تگ «واقعی» مشخص می‌شوند.

Llama 2 با ایموجی پاسخ می‌دهد

لاما ۲ تمایلی به تولید محتوای آموزشی به دلائل قانونی ندارد. همچنین متا اعلام کرد طیف وسیعی از آزمایش‌ها به‌خصوص برنامه‌نویسی کامپیوتری ضعیف‌تر از رقیب خود یعنی ChatGPT عمل می‌کند. با این حال متا مدعی شده از لحاظ کاربردی تقریبا به اندازه ChatGPT مفید خواهد بود. همچنین این کمپانی اعتراف کرد مشکل جهت‌گیری به دلیل تعادل نداشتن داده‌های ورودی، نتایج آن کمی سو گیری خواهد داشت. مثلا کمی به فرهنگ غربی تمایل دارد و از «مسیحیت، کاتولیک و یهودی» بیشتر استفاده می‌کند.

اخبار مرتبط: