روز جمعه شرکت متا اعلام کرد که عرضه دستیار هوش مصنوعی‌اش در اروپا را فعلاً به حالت تعلیق درآورده است. ظاهراً تاخیر هوش مصنوعی متا به دلیل اعتراضاتی بوده که از جانب یکی از رگولاتوری‌های کشور ایرلند به آن وارد شده است.

در پستی در بلاگ شرکت متا عنوان کرد که Irish Data Protection Commission یا DPC، یکی از رگولاتوری‌های ایرلند درخواست کرده که عرضه دستیار هوش مصنوعی خود را به تاخیر بیندازد و آن را فعلاً به‌صورت عمومی منتشر نکند. شرکت متا از چنین درخواستی ناامید شده و اعلام کرد که آنان از ماه مارس تمامی رگولاتوری‌ها را مطلع و حتی جزئیات کامل را در اختیارشان قرار داده‌اند. این شرکت اخیراً به کاربران اروپایی‌اش اطلاع داده که داده‌هایشان را جمع‌آوری خواهد کرد و به‌‌دلیل پیروی از قوانین رگولاتوری اروپا، گزینه‌ای برای عدم رضایت از این موضوع نیز قرار داده است. با این‌حال، درخواست به تاخیر انداختن این جمع‌آوری سبب به‌وجود آمدن مشکل برای این شرکت و در نهایت تاخیر هوش مصنوعی متا در اروپا شده است.

تاخیر هوش مصنوعی متا

شرکت متا ذکر کرد که از این پس با DPC همکاری خواهد داشت اما برایش عجیب است که در همین لحظه، اجازه جمع‌آوری داده‌های کاربران اروپایی جهت تعلیم هوش مصنوعی به شرکت‌های گوگل و OpenAI داده‌اند. متا ادعا کرد که اگر رگولاتوری‌ها اجازه استفاده از داده‌ها را به هوش مصنوعی‌هایش ندهند، این شرکت نمی‌تواند محصولی خوب ارائه دهد و مجبور می‌شود کیفیتش را از رقبا پایین‌تر بیاورد. این شرکت عنوان کرد: «عدم دسترسی به اطلاعات محلی کاربران باعث می‌شود محصولی ضعیف به آنان ارائه دهیم که برایشان تجربه‌ای خوشایند نخواهد بود. به همین دلیل، در حال حاضر امکان عرضه متا AI در اروپا را نداریم.»

از طرف دیگر، رگولاتوری‌ها نسبت به تاخیر هوش مصنوعی متا اعلام رضایت کردند و در این راستا، اسفتن الموند اعلام کرد: «خوشحالیم که شرکت متا نگرانی ما و کاربران در انگلستان را که از پلتفرم‌های این شرکت استفاده می‌کنند در نظر گرفته و به درخواستمان مبنی بر تاخیر استفاده از داده‌های کاربران فیسبوک و اینستاگرام در این مناطق جهت تعلیم هوش منصوعی پاسخ مثبت داده‌اند». به دنبال درخواست DPC، گروه وکلای NOYB اقدام به ثبت 11 شکایت علیه متا در کشورهای مختلف اروپایی کردند. بنیان‌گذار این گروه، مکس شرمز عنوان کرد: «شرکت متا در بیانی ساده به کاربران می‌گوید که قرار است از هر داده‌ای که از هر منبعی گرفته می‌شود، در زمینه تکنولوژی هوش مصنوعی، برای هر مقصودی که دلشان بخواهد استفاده خواهند کرد. واضح است که این موضوع حریم شخصی کاربران را نقض می‌کند.»