یک خبرگزاری معتبر اعلام کرد مدیرعامل ایرانی کمپانی فناوری پزشکی Masimo برای مذاکره با اپل درباره پتنت‌های نقض شده این مجموعه چراغ سبز نشان داده و احتمالا در آینده‌ای نزدیک توافقاتی حاصل می‌شود.

براساس آخرین گزارش‌ها، انتظار می‌رود ممنوعیت فروش اپل واچ اولترا نسل ۲ و اپل واچ سری ۹ در ایالات متخده آمریکا ازتاریخ ۲۱ دسامبر مصادف‌با ۳۰ آذرماه به‌مرحله اجرا درمی‌آید و غول فناوری ساکن کوپرتینو باید عرضه این گجت‌های پوشیدنی را از فروشگاه‌های حضوری و غیرحضوری کاملا متوقف کند. حتی روز گذشته، اپل اعلام کرد با انتشار یک آپدیت نرم‌افزاری فوری برخی قابلیت‌های موجود در ساعت‌های هوشمند نسل جدید را حذف می‌کند، اما کمپانی Masimo عنوان کرد چنین تغییری را نمی‌پذیرد و اپل باید سخت‌افزار اپل واچ اولترا نسل ۲ و سری ۹ را تغییر دهد.

باتوجه‌به اطلاعات موجود، به‌نظر می‌رسد تغییرات سخت‌افزاری برای اپل امری ضروری محسوب می‌شود و درصورت توافق نکردن با Masimo باید هرچه سریع‌تر پتنت‌های جدیدی را به‌ثبت رسانده و برای نسل آینده ساعت‌های هوشمندش استفاده کند. بااین‌حال، نشریه بلومبرگ در مصاحبه‌ای با مدیرعامل Masimo سوالاتی درباره مذاکره و حل‌وفصل مشکلات پیش‌آمده پرسید که به‌نظر می‌رسید آن‌ها برای مذاکره آماده هستند و تنها غول فناوری کوپرتینو باید پیشنهادات خوبی را برای جلب رضایت Masimo ارائه دهد.

Masimo حاضر به مذاکره با اپل شد

علاوه‌براین، گزارش نشریه بلومبرگ نشان می‌دهد دولت بایدن تا ۲۵ دسامبر فرصت مداخله در این‌موضوع را دارد تا بتواند قبل‌از به‌اوج رسیدن اختلاف‌ها میان دوطرف برای حل مسئله اقدام کند. سخنگوی کاخ سفید، کارین ژان پیر، بیانیه‌ای را دراختیار این خبرگزاری گذاشت که نشان می‌دهد کارشناسان دولت تمامی عوامل پرونده را مورد بررسی قرار می‌دهند و احتمالا تصمیمی مشابه کمیسیون تجارت بین‌الملل (ITC) در سال ۲۰۲۱ می‌گیرد؛ برای یادآوری باید بگوییم این کمیسیون دستور به‌لغو فروش ساعت‌های هوشمند اپل واچ داد که احتمالا از فردا اجرایی می‌شود.

علی‌رغم شایعات درباره هزینه ۶۰ میلیون دلاری Masimo برای شکایت از اپل در دادگاه، مدیرعامل ایرانی این کمپانی فناوری پزشکی اعلام آمادگی برای مذاکره با اپل را به‌صورت رسمی اعلام کرد و گفت: «ما هیچ‌گونه ابایی از رویارویی با اپل نداریم و تنها آخرین لحظه از حق‌مان دفاع می‌کنیم.». باوجود صحبت‌های جو کیانی درباره آینده این پرونده و توافق احتمالی میان دوطرف، وی اطلاعاتی را درباره غرامت قابل‌پرداخت توسط اپل به‌اشتراک نگذاشت؛ بنابراین، باید منتظر گزارش‌های بعدی باشیم.

ازسوی‌دیگر، کیانی اشاره کرد نقض پتنت‌ها به‌هیچ‌عنوان تصادفی نبود و اپل دقیقا می‌دانست مالکیت معنوی این پتنت‌ها دراختیار کمپانی Masimo قرار دارد. همچنین، کیانی اظهار کرد ما خوشحالیم که جهان می‌داند مخترعان واقعی فناوری‌های جدید اپل برای تولید ساعت‌های هوشمند چه‌کسانی هستند. باوجود موفقیت‌های مدیرعامل ایرانی برای تحت‌فشار قرار دادن اپل دراین پرونده به‌ظاهر سخت، باید اشاره کنیم ممنوعیت فروش به ایالات متحده آمریکا محدود می‌شود و قادر است در بازار جهانی به‌فروش ادامه دهد.

اخبار مرتبط: