مارک زاگربرک، بنیان‌گذار فیسبوک، در طی مصاحبه‌ای عنوان کرد که سیاست‌های متا دقیقاً برعکس اپل بوده و این دو شرکت، تفاوت‌های زیادی دارند.

زاکربرگ مدت‌هاست که سیاست‌ها و حتی محصولات اپل را به نقد می‌کشد و نظر خود را در مورد تفاوت‌های رقابتی بین شرکت خودش، یعنی متا و اپل به اشتراک می‌گذارد. در مصاحبه اخیرش، در مورد اپل دوباره از وی سوال شد و او نظرش را در مورد تفاوت بنیادین بین دو کمپانی اپل و متا به اشتراک گذاشت. علاوه بر این، وی به نحوه تولید و منتشر کردن محصولات اپل، انتقادی بزرگ وارد کرد.

شرکت‌های اپل و متا عمدتاً محصولات متفاوتی داشته و حتی در حوزه‌های متفاوت نیز عمل می‌کنند. با این حال، در زمینه تولید هدست، ویژن پروی اپل و متا کوئست، رقابتی بین این دو کمپانی بزرگ آغاز شده است. در گذشته نیز زاکربرگ نظرات خود در مورد اپل، به خصوص هدست ویژن پرو را به اشتراک گذاشته و استراتژی‌های اپل را نقد کرده است. در جدیدترین قسمت پادکست Acquired، زاکربرگ نظراتی در مورد جایگاه فعلی اپل و متا به اشتراک گذاشت. وی باور دارد که سیاست‌های متا برعکس اپل بوده و به طرز واضحی استراتژی‌های این غول آمریکایی را قبول ندارد.

زاکربرگ عنوان کرد: «من فکر می‌کنم که ما در بسیاری جهات، با شرکت اپل تضاد داریم. واضح است که محصولات آنان عملکردی عالی دارند. آنان باور دارند که برای تولید هر محصول، باید وقت زیادی صرف کنند، آن را به شدت بهینه کرده و در نهایت، به بازار عرضه کنند. احتمالاً این استراتژی برای محصولات آنان به خوبی جواب می‌دهد و در راستای فرهنگ این شرکت است».

مارک زاکربرگ برای فیسبوک و اینستاگرام تیک آبی معرفی کرد

در مورد سیاست‌های متا، زاکربرگ عنوان کرد که هدف آنان تولید محصول بی‌نقصی نیست بلکه سعی دارند محصولاشان را عرضه و سپس از طریق نظرات و بازخوردهای کاربران و فعالان حوزه تکنولوژی، به بهبود و بی‌نقص ساختن محصول بپردازند. این باعث می‌شود که تولید دستگاهی از سوی متا، با سرعت بیشتر صورت بگیرد. به نظر وی، با شرایط فعلی بازار تکنولوژی، عرضه سریع یک محصول، بهترین راهکار است. وی باور دارد که شرکت اپل، حتی در شرایطی که محصولشان کاملاً بهینه شده است، برای انتشار آن وقت زیادی تلف می‌کنند و متا به هیچ‌وجه بدین شکل عمل نمی‌کند.

زاکربرگ عنوان کرد: «فکر می‌کنم این سیاست که محصول را در سریع‌ترین زمان ممکن عرضه و سپس براساس بازخوردهای مختلف، اقدام به رفع نقص‌های آن کنیم، بهتر از این باشد که برای عرضه یک محصول مدت زیادی را صبر و در نهایت چیزی منتشر کنیم که همه به ستایش و تعریف و تمجید بپردازند. اگر هر دفعه محصولی بسازید که از آن تعریف و تمجید می‌شود، نظرات و نقدهای مفیدی که می‌توانید از آن در محصولات و نسل‌های بعدی‌تان استفاده کنید را از دست می‌دهید».

واضح است که زاکربرگ از شرکت متا، به هیچ وجه استراتژی‌های اپل در زمینه تولید و عرضه محصولات را قبول ندارد. از طرف دیگر، تیم کوک، مدیر عامل اپل نیز با سیاست‌های متا در قبال رعایت حریم شخصی کاربران به شدت مخالف است. پس به نظر می‌رسد این دو کمپانی، در حال حاضر به معنای واقعی کلمه یکدیگر را به عنوان رقیب در نظر گرفته‌اند.