گوگل هم مانند هر سازنده سخت‌افزار دیگری، ایده‌های جدیدش را قبل از ارائه محصول نهایی انجام آزمایش می‌کند. یکی از این تکنولوژیهای آزمایشی که شاید از آن اطلاعی نداشتید، قرار دادن یک اسکنر عنبیه چشم روی نمونه اولیه پیکسل ۲ بود. در خبری که دیروز توسط Internal Archive در توییتر به اشتراک گذاشته شده، عکس‌هایی از نمونه اولیه Pixel 2 به نمایش گذاشته شد. برچسب‌ها و بارکدهای شناسایی مختلف روی این دستگاه، به خوبی نشان می‌دهد که این گوشی تنها یک نمونه اولیه است.

با این حال، قسمت پشتی دستگاه که با الگوهای مختلف حکاکی شده است، نشانه گویاتری از این است که این یک صرفاً نمونه اولیه است. گرچه این دستگاه شباهت زیادی به یک پیکسل 2 نهایی دارد که در فروشگاه‌ها عرضه شد، اما به نظر می‌رسد که دوربین سلفی 8 مگا پیکسلی قرار گرفته در سمت چپ نمایشگر این نمونه اولیه، با یک "دوربین جلویی دارای فیلتر IR" جایگزین شده است. در همین حین، یک IR LED همراه با بریدگی هم در سمت دیگر قرار آن گرفته است.

این دستگاه با استفاده از برنامه دوربین مجهز به قابلیت IR view، در AOSP بوت می‌شود. جالب اینجاست که کلید تنظیمات سریع فلاش دوربین، IR flash را هم فعال می‌کند. برنامه IrisDemo روی این گوشی آزمایشی به کاربر اجازه می‌دهد که تا بتواند تصویر عنبیه چشم خود را به رابط کاربری دستگاه معرفی کند. به این صورت که دو دایره روی نمایشگر ظاهر می‌شوند و دستگاه از کاربر می‌خواهد که به داخل دایره‌ها نگاه کند. سپس بعد از اکسن عنبیه، از الگوی آن برای باز گردن قفل گوشی استفاده می‌کند.

همان‌طور که گفتیم، گوگل معمولاً ایده‌های جدید خود را از قبل آزمایش می‌کند، اما این‌یکی به نظر با عملی شدن فاصله زیادی دارد. چراکه به جای قرار دادن سخت‌افزار مربوط به اسکن عنبیه چشم در هماهنگی با طراحی کلی دستگاه، صرفاً با حذف کردن دوربین جلویی، آن را به‌زور در گوشی می‌گنجاد. پس طبیعی است که گوگل هرگز این نمونه آزمایشی از پیکسل 2 مجهز به اسکنر چشم را به خط تولید نرساند و در بازار ارائه نکرد. بعدها پیکسل 4 نشان داد که گوگل درنهایت تصمیم گرفته از فناوری قفل‌گشایی Soli استفاده کند. همچنین پیکسل 7 هم از دوربین سلفی عمق سنج برای قفل‌گشایی با تشخیص صورت استفاده کرد.

GOOGLE-PIXEL-PROTOTYPE

سامسونگ اما در سال 2017 و با عرضه گوشی Galaxy S8 فناوری اسکنر عنبیه چشم را معرفی کرد. یعنی دقیقاً همان سالی که گوگل Pixel 2 و Pixel 2 XL را معرفی کرده بود. به گفته سامسونگ، الگوی عنبیه چشم شما منحصر‌به‌فرد است و هیچ راهی برای جعل کردن آن وجود ندارد. این به معنای آن است که قفل‌گشایی گوشی با اسکن چشم یکی از ایمن‌ترین راه‌ها برای تأمین امنیت و محافظت از داده‌های گوشی است.

برای باز کردن قفل گوشی Galaxy S8 یا S8+ خود از طریق اسکنر چشم، تنها کافی بود تا گوشی را روبروی صورت خود بگیرید و به دایره‌های درج شده روی صفحه‌نمایش نگاه کنید. اما مردم راهی برای دور زدن آن پیدا کردند. ازاین‌رو سال بعد سامسونگ در گوشی Galaxy S9، اسکنر چشم و قابلیت تشخیص چهره را به هم ترکیب کرد و به قفل‌گشای امنیتی جدیدی دست پیدا کرد. فناوری که نام آن را اسکن هوشمند گذاشت. قابلیت‌های اسکن هوشمند عبارت‌اند از:

  • در نور محیطی کم: اسکن عنبیه چشم زمانی فعال می‌شود که صورت کاربر قابل‌تشخیص نباشد.
  • در نور محیطی زیاد: اگر چشم‌ها قابل‌تشخیص نباشند، قابلیت تشخیص چهره روشن می‌شود.
  • برای انجام تراکنش‌های مالی، ابتدا اسکنر عنبیه چشم فعال می‌شود و سپس در مرحله بعدی قابلیت تشخیص چهره هویت کاربر را تأیید می‌کند.

خبر مرتبط:‌ گوگل پیکسل فقط در نسخه‌ ۶۴ بیت تولید می‌شوند