یک افشاگر و تحلیلگر سرشناس در شبکه اجتماعی X اعلام کرد نسخه ماد لپ‌تاپ مک بوک پرو با تراشه M3 Max می‌تواند تا ۸ برابر بیشتر از ظرفیت حافظه داخلی یک ترابایتی را پشتیبانی کند که برای کاربران حرفه‌ای بهترین گزینه خواهد بود.

همان‌طورکه می‌دانید، کمپانی اپل لپ‌تاپ‌های مک و سایر محصولاتش را به‌گونه‌ای طراحی می‌کند که ارتقای سخت‌افزاری مانند حافظه رم یا حافظه داخلی تقریبا غیرممکن می‌شود؛ بنابراین، کاربران باید هنگام خرید به این موضوع توجه کنند تا پس‌از‌آن با مشکلی مواجه نشوند. باوجوداین، برخی مهندسان راه‌های دیگری را برای افزایش فضای ذخیره‌‌سازی پیدا می‌کند که با استفاده از آن می‌توان با قیمت بسیار کمتری به‌حداکثر ظرفیت پشتیبانی حافظه در لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو رسید؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

براساس انتشار جزئیاتی از مادیست معروف چینی در شبکه اجتماعی توییتر X، این شخص توانسته با استفاده چند حافظه داخلی روی جدیدترین مک بوک پرو به هشت برابر پیکربندی حافظه اصلی برسد؛ البته باید اشاره کنیم، کمپانی اپل در وب‌سایت رسمی اعلام کرد مک‌بوک پرو با پردازنده قدرت‌مند M3 Max به‌همراه ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم و ۸ ترابایت حافظه داخلی هزینه‌ای معادل ۷۲۰۰ دلار دارد که ۲۰۰۰ دلار مربوط به حافظه داخلی است، اما به‌نظر می‌رسد روشی که مادیست یادشده انجام داده بسیار ارزان‌قیمت‌تر برای کاربران تمام می‌شود.

همان‌طورکه در تصاویر مشاهده می‌کنید، کاربر توییتری با نام مستعار Apple Fix یک دستگاه مک‌ بوک پرو با حافظه داخلی یک ترابایتی را در دست دارد که برای طیف وسیعی از کاربران بسیار کاربردی و کافی خواهد بود، اما دراین‌میان، کاربران حرفه‌ای وجود دارند که حافظه یک ترابایتی را بسیار محدود می‌دانند، اما پرداخت هزینه‌ ۷۰۰۰ دلاری نیز برای آن بسیار سنگین و دور از ذهن به‌شمار می‌رود؛ برای درک بهتر باید یادآور شویم این کانفیگ در ایران بالای ۴۰۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

 استفاده از حداکثر توان تراشه M3 Max

برهمین‌اساس، مادیست توییتری با ابداع روشی بسیار آسان اعلام کرد کاربران می‌توانند میزان حافظه داخلی دستگاه‌شان را به‌میزان دل‌خواه تا ۸ ترابایت افزایش دهند. البته باید یادآور شویم، این موضوع برای کاربران عادی که دانشی مهندسی ندارند بسیار دشوار خواهد بود و حتی می‌تواند باعث برهم زدن نظم قطعات سخت‌افزاری شود؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم اگر دانش کافی ندارید به‌هیچ‌عنوان چنین کاری را به‌صورت خودسرانه روی ‌مک‌بوک پرو خودتان انجام ندهید. با‌این‌حال، اگر با ابزار لحیم‌کاری و دانش پیچیده سخت‌افزار مک‌بوک پرو آشنایی دارید، می‌توانید با راهنمای درون عکس‌ها اقدام به‌افزایش حافظه کنید.

اگر به‌تصاویر دقت کنید در مک بوک پرو با پردازنده M3 Max چند نقطه لحیم وجود دارد که می‌تواند حافظه داخلی را روی آن نصب کرد؛ همچنین، در تصویر بعدی مشاهده می‌کنیم که برخی تراشه‌های NAND این منطقه خاص را پر می‌کنند. برای افزایش حافظه، ابتدا باید حافظه یک ترابایتی را حذف کرد، سپس باید چهار حافظه داخلی با فناوری NAND را با ظرفیت ۲ ترابایتی روی لپ‌تاپ مک‌بوک پرو M3 Max نصب کرد. ازسوی‌دیگر، نصب حافظه‌ها به‌معنی راه‌اندازی سیستم نیست، چراکه سیستم‌عامل macOS به‌صورت پیش‌فرض دستگاه را با حافظه ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایتی شناسایی کرده است.

بنابراین، قبل‌از راه‌اندازی دوباره سیستم و شناسایی حافظه جدید توسط مک‌ بوک پرو، باید تنظیمات نرم‌افزاری را تغییر داد تا بتوان از آن استفاده کرد. باوجوداینکه، مادیست اطلاعاتی را درباره هزینه چهار حافظه ۲ ترابایتی به کاربران ارائه نمی‌دهد، اما می‌توان حدس زد که نسخه ماد مک بوک پرو M3 Max بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از روش اصلی خواهد بود، چراکه غول ساکن کوپرتینو مالیات‌های اضافی را از کاربران می‌گیرد؛ درصورتی‌که مهندسان می‌توانند تقریبا نصف چنین هزینه‌ای کانفیگی مشابه را جمع کنند.

اخبار مرتبط: