طبق اعلام رسمی اپل در رویداد Scary Fast، مک بوک پرو نسل جدید در دو نسخه ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی با تراشه M3 و M3 Pro به‌همراه M3 Max معرفی شدند که درمقایسه‌با نسل گذشته تا سه‌برابر قدرت پردازشی و گرافیگی بیشتری دارند.

همان‌طورکه می‌دانید، اوایل سال‌جاری میلادی، کمپانی اپل از مدل‌های مک بوک‌ پرو ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی با خانواده تراشه M2 Pro و M2 Max رونمایی کرد که به‌دلیل محدودیت‌ها پردازشی مورد استقبال کاربران قرار نگرفت؛ به‌گفته کارشناسان و منتقدان حوزه فناوری، این پردازنده از شباهت بسیار زیادی با نسل اول برخوردار بودند و حتی برخی مدعی شدند که تنها نسخه‌ای بهبودیافته به‌شمار می‌رود و به‌هیچ‌عنوان ارزش خرید ندارد. برهمین‌اساس، صبح امروز و برخلاف انتظارات قبلی، غول کوپرتینو از نسل جدید مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی رونمایی کرد.

مک‌بوک پرو 14 اینچی

درکمال تعجب میلیون‌ها کاربر و علاقه‌مند به محصولات اپل، این کمپانی مک بوک پرو ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی را با تراشه سیلیکونی M3 و M3 Pro به‌همراه M3 Max معرفی کرد. برای شروع باید به‌صورت مختصر گفت، این تراشه‌ها به‌دلیل استفاده از معماری پردازشی ۳ نانومتری و بهره‌مندی از ۲۴ گیگابایت تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم یک‌پارچه می‌توانند قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ای را دراختیار لپ‌تاپ‌های مک بوک پرو نسل جدید بگذارد؛ همچنین، کمپانی اپل مشخصات سخت‌افزاری را دست‌خوش تغییرات و ارتقاهای قابل‌توجهی کرده که درمقایسه‌با نسل گذشته عملکرد رایانشی و گرافیکی بی‌نظیری را ارائه می‌کند؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری اشاره خواهیم کرد.

تراشه‌های جدید M3 و M3 Pro هم‌اکنون با مک‌بوک پرو 14 اینچی در دسترس هستند که بدون کوچک‌ترین شکی مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرند؛ ازسوی‌دیگر، تراشه M3 Max تنها برای نسخه مک‌بوک ۱۶ اینچی توسعه می‌یابد تا نسخه‌ای متمایز را برای سال ۲۰۲۴ میلادی روانه بازار کند. درجریان مراسم مقایسه‌ای بین مک‌‌بوک پرو ۱۴ اینچی با تراشه M3 و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی با تراشه M1 صورت گرفت که نمودار افزایش ۴۰ درصدی سرعت پردازش را نشان می‌داد؛ همچنین مک‌بوک پرو با تراشه M3 Max حدود ۲.۵ برابر سریع‌تر از مک‌بوک پرو با تراشه M1 Max است.

مشخصات مک‌بوک پرو 14 اینچی و 16 اینچی

آخرین گزارش‌ها تایید می‌کردند مک بوک پرو در مدل‌های ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی از زبان طراحی یکسانی نسبت‌به نسل گذشته بهره‌ می‌برد و کوپرتینویی‌ها تنها روی بخش گرافیکی تمرکز می‌کنند. اکنون، پس‌از معرفی، به‌صورت رسمی مشخص شد شایعات و گزارش‌ها که عمدتا ازسوی مارک گورمن منتشر می‌شد به‌حقیقت بسیار نزدیک بوده است. از‌سوی‌دیگر، صفحه‌نمایش ازجمله بخش‌های مهم یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر به‌شمار می‌رود که باید با هربار به‌روزرسانی فنی، دست‌خوش برخی تغییرات و بهبود کیفیت تصویر شود؛ برهمین‌اساس، اپل با معرفی نمایشگر پیشرفته Liquid Retina XDR با پشتیبانی از فناوری ProMotion و سطح روشنایی خودکار ۱۶۰۰ نیتی اعلام کرد کیفیت گرما و عمق رنگ‌ها بسیار بهتر شده‌اند. درحقیقت نمایشگر این نسخه ۲۰ درصد روشن‌تر از نسخه نسل قبلی است.

مک بوک پرو ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی از پورت‌های نسل قبلی استفاده کرده و خبری از تعبیه درگاه‌های جدید نیست، اما این مسئله مشکلی برای کاربران ایجاد نمی‌کند زیرا نسخه‌های قبلی از درگاه‌های HDMI، شارژ MagSafe، شیار microSD به‌همراه چندین پورت دیگر مانند ۲ درگاه USB-C و تاندربولت بهره‌ می‌برد تا مصرف‌کنندگان حرفه‌ای و خلاق که کارهای گرافیکی و مهندسی انجام می دهد برای سازگاری مک‌بوک‌های پرو نسل جدید با سایر دستگاه‌های خارجی و اکوسیستم کاملا متفاوت مشکلی نداشته باشند. همان‌طورکه می‌دانید، محصولات اپل از درگاه‌های اختصاصی برخوردار بودند، اما به‌تازگی اپل به‌خاطر تبعیت از قانون کمیسیون اتحادیه اروپا، مجبور است از پورت استاندارد USB-C استفاده کند.

مک بوک پرو 14 اینچی با تراشه M3 Pro

براساس اعلام رسمی کمپانی اپل، تراشه‌های M3 Pro و M3 Max تقریبا سه‌برابر بیشتر از تراشه‌های نسل گذشته عملکرد و سرعت پردازشی دارند که در جدیدترین مدل‌های ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی مک بوک پرو مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ ازسوی‌دیگر، به‌دلیل استفاده از پردازنده‌های سیلیکونی قدرت‌مندتر و نمایشگر بهبودیافته Liquid Retina XDR سازنده آمریکایی عنوان کرد ظرفیت باتری ثابت باقی‌مانده و این لپ‌تاپ‌ها می‌توانند تا ۲۲ ساعت با یک‌بار شارژ عمر داشته باشند؛ بنابراین عمر مفید و ظرفیت نسبت‌به نسل قبلی افزایش نداشته، اما با مصرف بهینه‌تر انرژی در تراشه M3 کمی عملکرد آن بهبود یافته است.

درجریان مراسم، تیم کوک و همکارانش اعلام کردند تراشه سیلیکونی M3 Pro با ۱۲ یا ۱۴ هسته پردازشی کلاستربندی می‌شود؛ به‌صورت دقیق، شش هسته برای بهره‌وری مصرف انرژی و شش یا هشت هسته برای قدرت پردازشی با فرکانس بالا خواهد بود و می‌تواند تا حداکثر ۳۵ درصد عملکرد مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی را افزایش دهد. برخلاف تصورات ما، حداکثر پهنای باند تراشه از ۲۰۰ گیگابایت برثانیه به ۱۵۰ گیگابایت برثانیه کاهش یافته و از حداکثر ۳۶ گیگابایت حافظه رم یک‌پارچه پشتیبانی می‌کند.

این نسخه از تراشه M3 Pro از یک پردازنده گرافیکی با ۱۸ هسته گرافیکی بهره‌ می‌بد که می‌تواند عملکرد مک بوک پرو را در مدل‌های مختلف تا ۳۰ درصد بهبود بخشد. همچنین، تراشه مذکور شامل تغییرات گسترده‌تری نیز می‌شود که شامل ۴۰ درصد بهبود سرعت موتور عصبی (Neural Engine) می‌شود که نتیجه آن افزایش قابلیت‌های یادگیری ماشینی است. طی سال‌‌های اخیر، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی بخش مهمی از گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی شده است؛ درهمین‌راستا، غول ساکن کوپرتینو تلاش می‌کند قابلیت‌های مرتبط با این بخش را بهبود بخشد.

مک بوک پرو با تراشه M3 Max

همان‌طورکه پیش‌تر اعلام کردیم، نسخه Max برای معرفی و تولید مک بوک پرو ۱۶ اینچی استفاده می‌شود. بنابراین، ما اکنون تنها می‌توانیم مدل بزرگ‌تر را با پردازنده M3 Max داشته باشیم که با حداکثر ۱۶ هسته پردازشی کلاستربندی می‌شود و دوازده هسته برای پردازش‌های سنگین با پشتیانی از فرکانس بالا و چهار هسته دیگر برای کاهش مصرف انرژی تعبیه‌شده است. همچنین، پردازنده گرافیکی شامل ۴۰ هسته گرافیکی می‌شود که می‌تواند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد عملکرد دستگاه‌ها را درمقایسه‌با نسل قبل بهبود بخشد.

کوپرتینویی‌ها اعلام کردند هردو مدل مک‌ بوک پرو با تراشه M3 Max از حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافظه یک‌پارچه رم با ۴۰۰ گیگابایت برثانیه پهنای باند بهره می‌برند که به‌قابلیت‌های دستگاه برای انجام کارهای گرافیکی و بازی‌های ویدئویی کمک زیادی می‌کند. این رویداد با حضور استودیو ژاپنی CAPCOM برگزار شد که نشان‌دهنده تمرکز و سرمایه‌گذاری اپل روی بخش گیمینگ و جذب مخاطب از دنیای بزرگ گیمرها است؛ پیشنهاد می‌شود برای انجام بازی‌های ویدئویی این نسخه را تهیه کنید تا سال‌ها از سایر دستگاه‌ها بی‌نیاز شوید.

همانند نسل گذشته، خانواده مک‌بوک پرو با تراشه M3 Pro و M3 Max برای اتصال پایدار بی‌سیم به Wi-Fi 6E مجهز می‌شود. همچنین، اگر قصد دارید فضای کاری موجود یا به‌اصطلاح ورک‌اسپیس را ازطریق کابل HDMI افزایش دهید، باید توجه داشته باشید که این نسل از نمایشگرهای 8K با نرخ به‌روزرسانی ۶۰ هرتزی و صفحه‌نمایش‌های 4K با نرخ به‌روزرسانی ۲۴۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند. ازسوی‌دیگر، پورت‌های بیشتری مانند سه درگاه Thunderbolt 4 برای انتقال اطلاعات تا ۴۰ گیگابیت برثانیه به‌همراه شارژ MagSafe 3 برای تطبیق‌پذیری بیشتر طراحی شده است.

بازی در مک بوک پرو

طبق آنچه در وب‌سایت رسمی اپل دیده می‌شود، این کمپانی از امروز پیش‌فروش مدل‌های جدید مک بوک پرو با M3 Pro و M3 Max را آغاز می‌کند و احتمالا از هفته آینده وارد بازار جهانی می‌شوند تا کاربران بیشتری بتوانند با مراجعه به‌نمایندگی‌ها اپل در ۲۷ کشور جهان یکی از نسخه‌های یادشده را خریداری کنند. مطابق سنت‌ سال‌های گذشته، برچسب قیمتی در ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورها بسیار متفاوت است؛ حتی تخفیف‌های بسیار جالبی برای دانش‌آموزان درنظر گرفته شده است.

مک بوک پرو ۱۴ اینچی با تراشه سیلیکونی M3 از برچسب قیمتی ۱۵۹۹ دلار ایالات متحده و ۱۳۹۹ دلار برای دانشجویان و دانش‌آموزان شروع می‌شود. بردار بزرگ‌تر، یعنی مک بوک پرو ۱۶ اینچی با تراشه M3 Pro از از 2499 دلار و برای دانشجویان 2299 دلار شروع می‌شود. همچنین، اپل قیمت مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی با تراشه M3 Max را با بالاترین کانفیگ 7199 دلار اعلام کرد. کاربرانی که در کشورهایی مانند استرالیا، چین، هنگ کنگ، ژاپن، ماکائو، نیوزیلند و سنگاپور زندگی‌ می‌کنند، این نسل از محصولات جدید از ماه‌دوم سال 2024 میلادی دردسترس‌شان قرار می‌گیرد؛ در غیراین‌صورت از اوایل ماه نوامبر باید منتظر ورود این محصول باشیم

درانتها باید یادآور شویم درکنار معرفی مک بوک پرو ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی، کمپانی از آی‌مک ۲۴ اینچی و خانواده تراشه‌های M3 رونمایی کرد که می‌توانید با کلیک روی نام هریک از آن‌ها وارد صفحه‌ معرفی و مشخصات سخت‌افزاری شوید تا ببینید غول ساکن کوپرتیو چه قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای نسل جدید محصولاتش و افزایش فروش اضافه کرده است.

اخبار مرتبط: