در تلاش برای برتری در بازار، اپل ادعا می‌کند مک‌بوک ایر M3 جدید تا 40 درصد از لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌ Snapdragon X Elite و قابلیت Copilot+ قدرت بیشتری دارد.

کوالکام پیش‌تر با آغاز کمپین تبلیغاتی‌اش برای Snapdragon X Elite، ادعا کرده بود این تراشه جدید تا ۲۱ درصد سریع‌تر از M3 اپل است. ادعاهای کوالکام در یک مقایسه واقعی تأیید شدند، اما اپل با این موضوع مخالف است. بر اساس اطلاعات به‌روز شده‌ بازاریابی اپل، مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی M3 تا 40 درصد سریع‌تر از کامپیوترهای شخصی Copilot+ مجهز به Snapdragon X Elite عمل می‌کند. با این حال، با بررسی دقیق‌تر، می‌توان دریافت نسل قبلی تراشه‌های اختصاصی اپل، موسوم به Apple Silicon، در کدام آزمون‌ها عملکرد بهتری دارد.

اپل، در آستانه‌ی معرفی سری جدید مک‌بوک پروهای مجهز به تراشه M4 در اواخر سال جاری، سعی دارد با برجسته‌سازی توانمندی‌های مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی M3، کاربران لپ‌تاپ‌های خود را حفظ کند. یک افشاگر با نام کاربریaaronp613 اطلاعاتی را در مورد محتوای تبلیغاتی جدید اپل کشف کرد که در آن، عملکرد مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی M3 با لپ‌تاپ سرفیس لپ‌تاپ ۷ مایکروسافت مقایسه شده است. سیستم مرجع عملکرد Copilot+ که برای مقایسه با مک‌بوک ایر به عنوان رقیب انتخاب شد، لپ‌تاپ Microsoft Surface Laptop 7 بود که به پردازنده‌ی مرکزی کوالکام Snapdragon X Elite شونزده گیگابایت حافظه‌ی رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی از نوع SSD مجهز شده بود.

قدرت 40 درصدی مک‌بوک ایر M3

مک‌بوک ایر M3 نیز از پیکربندی مشابهی برخوردار بود که شامل یک سیستم روی تراشه با پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای و یک پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای می‌شد. تست عملکرد Speedometer 3.0 روی مرورگر سافاری 17.5 در سیستم‌عامل macOS Sonoma اجرا شد که نشان‌دهنده‌ قدرت بیشتر 40 درصدی مک‌بوک ایر M3 نسبت‌به لپ‌تاپ‌های Snapdragon X Elite بود. همچنین، اپل ادعا می‌کند که تراشه اختصاصی آن تا 25 درصد در وب‌گردی سریع‌تر است. این تست روی لپ‌تاپ Surface Laptop 7 با استفاده از مرورگر کروم ۱۲۸.۰.۶۶۱۳.۱۱3 و سیستم‌عامل Windows 11 Home، با اتصال به شبکه Wi-Fi با استاندارد WPA2 انجام شد.

بدیهی است یک بنچمارک واحد نمی‌تواند M3 را به عنوان برنده‌ی بی‌چون‌وچرای رقابت با Snapdragon X Elite معرفی کند، اما مثال‌هایی برای درک بهتر عملکرد آن‌ها وجود دارد. به‌عنوان نمونه، توان حداکثر بسته‌ی نسخه‌های رده‌بالاتر تراشه پرچمدار کوالکام می‌تواند به ۱۰۰ وات برسد، با وجود این M3 Pro، که از M3 قدرتمندتر است اما مصرف انرژی بیشتری نیز دارد، می‌تواند به آستانه‌ی ۴۲ وات دست یابد. علاوه بر این، Snapdragon X Plus، که نسخه‌ی ضعیف‌تر Snapdragon X Elite است، با افت شدید باتری مواجه است و حتی مک‌بوک ایر M2 نیز از نظر عمر باتری عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

بااین‌حال، چنین نتیجه به معنای بی‌ارزش بودن دستگاه‌های مجهز به Snapdragon X Elite نیست، زیرا آن‌ها همچنان رقبای بسیار قدرتمندی برای M3 به شمار می‌روند. اما اگر به دنبال ارزش خرید بالا همراه با عمر باتری بهتر هستید و اجرای macOS به جای Windows برایتان اهمیتی ندارد، مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی M3 با ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم یکپارچه و ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی از نوع SSD می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. این مدل در حال حاضر با قیمت ۱۲۹۹ دلار روی آمازون به فروش می‌رسد که آن را به یک پیشنهاد استثنایی از نظر ارزش خرید تبدیل می‌کند.