گزارش‌ها نشان می‌دهد لپ‌تاپ اقتصادی مک بوک ایر با فن خنک‌کننده Frore AirJet توانسته عملکردی فوق‌العاده باورنکردنی درحد مک‌بوک پرو را در بنچمارک Cinebench R23 به‌ثبت برساند.

براساس اخبار رسمی از حوزه فناوری، سیستم خنک‌کننده Frore AirJet در نمایشگاه CES 2023 به‌نمایش گذاشته شد و ایده خنک‌کننده‌های حالت جامد را برای دنیای لپ‌تاپ معرفی کرد که به سازندگان اجازه می‌دهد بدون افزایش ضخامت دستگاه، بهترین سیستم کاهش دما و حفظ پایداری را برای لپ‌تاپ‌هایشان استفاده کنند. همچنین، امروز یک تیم مهندسی برای آزمایش و درک کارایی این خنک‌کننده از مک بوک ایر با تراشه M2 استفاده کردند که هیت‌سینک آن بدون فن طراحی شده، اما نتایج به‌دست‌آمده با شگفتی همراه است؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

قبل‌ازشروع باید خاطرنشان کنیم سیستم فن خنک‌کننده Frore AirJet به‌صورت تجاری دردسترس نیست، اما این کمپانی با چندین سازنده لپ‌تاپ‌ کار می‌کند تا بتواند مشکل افزایش دما دستگاه‌ها را حین اجرای برنامه‌های سنگین گرافیکی برطرف کند. همچنین، باید گفت نیازی نیست این فن خنک‌کننده به‌صورت انبوه در بازار دردسترس قرار بگیرد، چراکه به‌دلیل کارایی آن احتمالا کمپانی‌های بیشتری مایل به استفاده از آن در طراحی و تولید می‌شوند. آزمایشی که با مک بوک ایر M2 انجام شد به‌صراحت نشان داد اگر اپل از هیت‌سینک با فن خنک‌کننده استفاده می‌کرد بدون شک می‌توانست عملکردی در سطح مک‌بوک پرو داشته باشد.

مک‌بوک ایر M2 با فن خنک‌کننده Frore AirJet

برای درک بهتر از کارایی فن خنک‌کننده AirJet باید توضیحاتی را بدهیم تا کاربران با دانش اندک نیز بدانند این سیستم چگونه عمل می‌کند؛ درحقیقت، کمپانی Frore مجموعه‌ای نازک از مواد مختلف را استفاده می‌کند که باعث ارتعاش غشا درون لپ‌تاپ می‌شود. به‌عبارتی‌دیگر، می‌توان گفت یک فشار برگشتی برای ایجاد فشار هوا در جهت‌های مختلف است که مشابه فن لپ‌تاپ‌های سنتی عمل می‌کند، اما هیچ‌گونه فضایی را اشغال نمی‌کند و باعث می‌شود دسترسی سازندگان برای استفاده از سخت‌افزار بهتر برای بهینه‌سازی لپ‌تاپ‌ها بیشتر شود؛ همچنین چنین سیستم خنک‌کننده‌ای می‌تواند به کاهش ضخامت کمک شایانی بکند.

مهندسان و متخصصان PCWorld، مراحل قبل و بعد از نصب فن خنک‌کننده فوق‌پیشرفته Frore AirJet را روی مک بوک ایر ۱۵ اینچی با تراشه سیلیکونی M2 نشان دادند. متاسفانه، این دستگاه به‌دلیل نداشتن فن نمی‌تواند به اوج عملکرد پردازشی و گرافیکی برسد، اما اکنون با فن خنک‌کننده AirJet نشان می‌تواند عملکردی مشابه مک‌بوک پرو داشته باشد و در بنچمارک Cinebench R23 تنها ۷ درصد توانایی پایین‌تری دارد؛ همچنین، به‌نظر می‌رسد تفاوت عملکرد دستگاه‌های مک تنها در فن‌های خنک‌کننده است، چراکه افزایش دما باعث کاهش عملکرد تراشه می‌شود.

براین‌اساس، با استفاده از فن خنک‌کننده Frore AirJet برای لپ‌تاپ‌های مک‌بوک می‌توان عملکرد آن‌ها را به اوج رساند تا بهترین تجربه کاربری را داشته باشیم. بااین‌حال، باید ایراداتی را به کمپانی اپل گرفت و بیان کرد که چرا از فن‌های خنک‌کننده به‌صورت بهینه استفاده نمی‌کنند تا عملکرد دستگاه به آنچه باید برسد؛ از این موضوع می‌توان برداشت کرد که طراحان می‌‌خواهند کاربران را مجبور کنند سالانه یا دو سال‌ یک‌بار دستگاه‌شان را تعویض کرده و مدل‌های جدیدتر را خریداری کنند.

اخبار مرتبط: