گزارش‌ها نشان می‌دهد اپل قصد دارد در نیمه‌دوم سال 2024 میلادی از نسل جدید مک استودیو و مک پرو با پردازنده M3 Ultra رونمایی کند تا پیشرفت‌های پردازشی و گرافیکی آن بتواند حوزه فناوری هوش مصنوعی را متحول کند.

همان‌طورکه می‌دانید، اپل قصد دارد بخشی از محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را برپایه فناوری هوش مصنوعی در رویداد WWDC 2024 معرفی کند که تحول گسترده و عظیمی را در اکوسیستم غول کوپرتینو ایجاد خواهد کرد. اواخر سال 2023، این سازنده آمریکایی با برگزاری مراسمی کوتاهی تحت‌عنوان Scary Fast از خانواده تراشه M3 در سه نسخه استاندارد، پرو و مکس رونمایی کرد که ازنظر پشرفت تکنولوژیکی قابل‌مقایسه‌با نسل گذشته نیستند. به‌عنوان‌مثال، پردازنده M3 Max با 40 هسته گرافیکی قابلیت‌های فوق‌العاده بی‌حدوحصری را برای لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو به‌ارمغان می‌آورد؛ اکنون، کمپانی اپل قصد دارد در رویداد WWDC 2024 حرکتی انقلابی بزند.

تحلیلگر حوزه محصولات اپل و خبرنگار نشریه بلومبرگ، مارک گورمن، در آخرین شماره هفته‌نامه Power On درباره معرفی مک استودیو و مک پرو صحبت کرد که احتمالا یک‌بار دیگر در مراسم WWDC 2024 با ارتقا سخت‌افزاری چشمگیر ظاهر می‌شوند تا کاربران حرفه‌ای از قابلیت‌های آن بتوانند در حوزه‌های مختلف مانند هوش مصنوعی بهره‌مند شوند. درحال‌حاضر، خانواده پردازنده‌های M3 متشکل از سه نسخه به‌کارشان ادامه می‌دهد و تنها یک نسخه اولترا باقی‌مانده که انتظار می‌رود در رویداد سالانه WWDC توسط تیم بزرگ اپل معرفی شود.

Mac-Pro-and-Mac-Studio

علاوه‌براین، گورمن براین‌باور است اپل مک پرو و مک استودیو را با پردازنده M3 Ultra معرفی می‌کند تا تحول عظیمی را ایجاد می‌کند. درحقیقت، اپل قصد دارد رقابتی نزدیک و تنگاتنگ را با بزرگ‌ترین کمپانی‌های سازنده کارت گرافیک و پردازنده مانند NVIDIA و AMD داشته باشد؛ برهمین‌اساس، برنامه‌های سال آینده این مجموعه بزرگ فناوری نشان می‌دهد تراشه‌های سری M با پیشرفت‌های چشمگیر و چشم‌نوازی روبه‌رو می‌شوند تا تعداد کاربرانی‌که روی به‌خرید کامپیوترهای مک می‌آورند بیشتر شوند؛ همچنین، دنیای گیمینگ پس‌از سال‌ها وارد اکوسیستم macOS شد تا جامعه بیشتری روی به خرید پرچمداران اپل بیاورند.

باتوجه‌به مشخصات سخت‌افزاری، می‌توان گفت پردازنده M3 Ultra به‌حداکثر 32 هسته پردازشی و 80 هسته گرافیکی مجهز می‌شود که با استفاده از فناوری Ultra-Fusion دو تراشه M3 Max را به‌هم‌دیگر متصل می‌کنند. غول کوپرتینو قصد دارد به‌عنوان جایگزین و جبران عملکرد ضعیف خانواده تراشه‌ M2، یک‌بار دیگر مک استودیو و مک پرو را با تراشه M3 Ultra عرضه کند؛ درحال‌حاضر، اطلاعات دقیقی از کانفیگ حافظه رم و حافظه داخلی دردسترس نیست، اما بعید می‌دانیم نسخه‌های ویژه با 192 گیگابایت حافظه رم تغییری داشته باشد.

اخبار مرتبط: