شایعات نشان می‌دهد کمپانی اپل قصد دارد برای اواخر نیمه‌اول سال 2024 میلادی از تراشه M3 Ultra رونمایی کرده و از آن تنها برای مک استودیو استفاده کند؛ بنابراین خبری از افزایش ارتقا مشخصات سخت‌افزاری مک پرو نخواهد بود.

براساس آخرین گزارش‌ها، به‌نظر می‌رسد اپل برای رونمایی از تراشه M3 Ultra با معماری پردازشی ۳ نانومتری آماده می‌شود که احتمالا برای قدرت‌مندترین و گران‌ترین کامپیوترهای دسکتاپ این کمپانی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. بااین‌حال، یک منبع خبری در تایوان ادعا می‌کند کوپرتینویی‌ها M3 Ultra را اواخر نیمه‌اول یا اوایل نیمه‌دوم سال 2024 میلادی معرفی می‌کنند و تنها مک استودیو به آن مجهز خواهد شد و مک‌پرو با همان پیکربندی سابق در بازار عرضه می‌شود؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

تراشه M3 Ultra با مک استودیو معرفی می‌شود

وب‌سایت خبری تایوانی TrendForce، با انتشار یک مقاله جدید اظهار کرد کمپانی TSMC روی به افزایش ظرفیت معماری پردازشی ۳ نانومتری کرده تا بتواند از اپل و چندین مجموعه تراشه‌سازی دنیا برای تولیدات‌شان پشتیبانی کند. طبق آخرین اخبار، مدیاتک، کوالکام و اپل از فناوری جدید N3E استفاده خواهند کرد مزایای زیادی را به‌همراه خواهد داشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش قیمت ویفرها و بازدهی بیشتر درمقایسه‌با فناوری N3B اشاره کرد. همچنین، TrendForce می‌گوید اپل برای تولید انبوه تراشه A18 Pro و M3 Ultra از نسل دوم معماری پردازشی استفاده می‌کند تا هزینه‌های کمتری را بپردازد.

همان‌طورکه پیش‌بینی می‌شد، نشریه تایوانی می‌گوید تراشه M3 Ultra تا اواسط سال 2024 میلادی رونمایی می‌شود که مهم‌ترین اتفاق سال برای دنیای کامپیوترها خواهد بود، چراکه سطوح مهندسی و کار‌های گرافیکی تحول عظیمی را تجربه خواهد کرد. بااین‌حال، TrendForce ادعا می‌کند اپل تنها برای تولید مک استودیو ازآن استفاده خواهد کرد؛ باید خاطرنشان کنیم کامپیوتر مک‌پرو قدرت‌‌مندرین سیستم غول کوپرتینو محسوب می‌شود که در آخرین به‌روزرسانی با تراشه M2 Ultra به‌همراه 192 گیگابایت حافظه رم یک‌پارچه و 8 ترابایت داخلی قیمت آن به 12299 دلار می‌رسد. باوجود بازه‌قیمتی، می‌توان تصور کرد اپل شرایط تورم جهانی و فروش پایین این محصول را می‌بیند و علاقه‌ای به ارتقا آن ندارد.

تراشه M3 Ultra به مک استودیو قدرت می‌دهد

علاوه‌براین، باید اشاره کنیم قیمت پایه مک‌پرو و مک استودیو حدود 3000 دلار تفاوت دارد که نشان می‌دهد حضور تراشه M3 Ultra در مک‌پرو با افزایش پیکربندی حافظه رم و حافظه داخلی می‌تواند قیمت نهایی را به‌صورت غیرقابل‌تصوری را بالا ببرد. بنابراین، استفاده از پردازنده موردبحث برای مک استودیو بسیار عاقلانه‌تر محسوب می‌شود و احتمالا کاربران بیشتری برای پیش‌برد اهداف‌شان در مجموعه‌های مختلف از آن استفاده خواهند کرد. درحال‌حاضر، اطلاعاتی درباره مشخصات سخت‌افزاری M3 Ultra دردسترس نیست، اما احتمالا اپل با استفاده از فناوری Ultra-Fusion دو پردازنده M3 Max کنارهم قرار می‌دهد تا به M3 Ultra دست پیدا کند.

اخبار مرتبط: