همانطور که می‌دانید، در ماه جاری سری مک‌های جدید اپل عرضه می‌شوند و به همین منظور، قصد بررسی 6 مورد از جذاب‌ترین ویژگی‌های مک‌های M4 را داریم.

از جمله سری مک‌های M4 که در ماه جاری معرفی و عرضه می‌شوند، می‌توان به آی‌مک، مک‌بوک پرو و مک‌مینی اشاره کرد که همگی از تراشه نسل جدید M4 و ارتقاهایی قابل توجه در بخش‌های مختلف بهره می‌برند. رویداد معرفی این سری دستگاه‌ها به طور قطع در ماه جاری خواهد بود اما متاسفانه ارسال محموله‌ها، حداقل از 1 نوامبر (11 آبان) آغاز خواهد شد.

16 گیگابایت رم در نسخه پایه

به گفته مارک گرمن از نشریه قابل اعتماد بلومبرگ، اپل به احتمال زیاد تمامی مک‌های M4، یعنی مک‌بوک پرو 14 اینچی، مک مینی نسل جدید و آی‌مک نسل جدید را با حداقل 16 گیگابایت حافظه رم به بازار عرضه می‌کند. در 8 سال اخیر، تمامی مدل‌های پایه مک‌ها، با 8 گیگابایت حافظه رم در دسترس قرار می‌گرفتند که این تغییر، برای بسیاری از کاربران بسیار خوشایند محسوب می‌شود. به احتمال زیاد، این تغییر به دلیل لحاظ کردن هوش مصنوعی Apple Intelligence رخ می‌دهد که قابلیت‌های مبتنی بر آن، مقدار زیادی از حافظه رم را اشغال می‌کنند.

بازطراحی مک مینی

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های مک‌های M4 بازطراحی گسترده مک مینی است که به باور افشاگران، بزرگ‌ترین تغییر در تاریخ 14 ساله این کامپیوتر خواهد بود. گفته می‌شود این محصول از نظر اندازه، تا حد قابل توجهی کوچک‌تر شده و به همین دلیل، دیگر خبری از پورت‌های USB-A در این مدل نخواهد بود. به جای این پورت‌های بزرگ و دردسرساز، چندین پورت USB-C اضافه شده تا به شکلی سریع‌تر، کارتان را راه بیندازد. متاسفانه تا به این لحظه، هیچ اطلاعات دقیقی از ظاهر آن در دست نیست اما این محصول، خصوصاً با توجه به قیمت بسیار پایینش در مقایسه با مدل‌های دیگر، تبدیل به یکی از موردانتظارترین دستگاه‌های مک در سال جاری شده است.

جذاب‌ترین ویژگی‌های مک‌های M4

بازطراحی اکسسوری‌ها و اضافه شدن پورت USB-C

بر اساس شایعات، امسال یک مدل جدید از سری آی‌مک نیز معرفی و عرضه خواهد شد که با به همراه آن، اکسسوری‌های سری مجیک نیز از نو بازطراحی شده و در کنار آن، در دسترس قرار می‌گیرند. همانطور که می‌دانید، اتحادیه اروپا استفاده از پورت‌های USB-C در محصولات الکترونیکی را اجباری کرده و به شرکت‌های مختلف تا پایان سال جاری وقت داده است تا محصولات خود را به این پورت بروزرسانی کنند. پس به احتمال زیاد، باید با اکسسوری‌های اپل که از پورت لایتنینگ استفاده می‌کردند خداحافظی کنیم و شاهد موس، کیبورد و ترک‌پدهای سری مجیک با پورت USB-C باشیم که همراه با آی‌مک M4 به بازار می‌آیند.

اضافه شدن رنگ مشکی به ارزان‌ترین نسخه مک‌بوک پرو

یکی دیگر از جذاب‌ترین ویژگی‌های مک‌های M4 اضافه شدن رنگ مشکی به ارزان‌ترین نسخه مک‌بوک پرو است. در حال حاضر، رنگ مشکی فقط برای مدل‌هایی از مک‌بوک پرو در دسترس است که از تراشه‌های M3 پرو و M3 مکس استفاده می‌کنند و دارندگان نسخه پایه مک‌بوک پرو، متاسفانه از این رنگ محروم مانده‌اند. دلیل این کار اپل هنوز هم مشخص نیست اما نسخه پایه مک‌بوک پرو M3 فقط در رنگ خاکستری در دسترس بوده و رنگ مشکی که محبوبیت بالایی نیز دارد، هرگز برای آن عرضه نشد.

سال گذشته، وقتی اولین مدل‌های مک‌بوک پرو M3 به بازار عرضه شدند، مشخص شد که سیستم عامل‌شان macOS Ventura بوده و خبری از macOS Sonoma که جدیدتر است، در این دستگاه‌ها نبود. از طرف دیگر، وقتی مک‌بوک پروهای با تراشه‌های M3 پرو و M3 مکس به بازار آمدند، از همان روز اول از سیستم عامل macOS Sonoma استفاده می‌کردند. این که نسخه عادی از macOS Ventura استفاده می‌کرد، ممکن است به این معنی باشد که این نسخه، مدتی قبل از عرضه رسمی به طور کامل تولید شده و در انبارهای اپل نگه‌داری می‌شد. بدین ترتیب، این نسخه زودتر از مدل‌های گران‌قیمت‌ترش تولید شده و شاید همین نیز دلیلی باشد که هیچوقت رنگ مشکی برای آن عرضه نشد.

به احتمال زیاد، امسال سیاست اپل در مورد ارزان‌ترین نسخه مک‌بوک پرو تغییر کرده و شاهد عرضه رنگ مشکی که با نام Space Black شناخته می‌شود، خواهیم بود. پس در نسل جدید، علاقمندان مک‌بوک پرو که می‌خواهند نسخه‌ای نسبتا اقتصادی از آن را تهیه کنند، انتخاب‌های متنوعی در زمینه رنگ‌بندی نیز خواهند داشت.

جذاب‌ترین ویژگی‌های مک‌های M4

تراشه‌های قدرتمند M4 پرو و M4 مکس در نسل جدید مک‌های اپل

مدل پایه تراشه M4 در آیپد پرو که در ماه می سال جاری عرضه شد، استفاده شده و به همین دلیل، توان پردازشی و جزئیات سخت‌افزاری این تراشه را می‌دانیم. این موضوع برای نسخه‌های قدرتمندتر چیپست M4 صدق نمی‌کند و تا به این لحظه، هیچ محصولی با تراشه‌های M4 پرو و M4 مکس از سوی اپل به بازار عرضه نشده است. بدین ترتیب، دستگاه‌های مک‌بوک پرو که در ماه جاری معرفی خواهند شد، اولین محصولاتی هستند که قرار است از این دو تراشه بسیار قدرتمند و البته گران‌قیمت استفاده کنند.

تنها نکته‌ای که در مورد این دو تراشه به بیرون درز کرده و می‌توان به آن اعتماد کرد این است که هردو، بر پایه معماری سه نانومتری شرکت TSMC که در تراشه A18 و نسخه پایه M4 نیز به کار رفته، استفاده خواهند کرد. به طور قطع، این دو چیپست از نسخه پایه بسیار سریع‌تر خواهند بود اما تا به این لحظه اطلاعی از تعداد هسته‌ها و سایر مشخصات سخت‌افزاری و توان پردازشی این دو در دست نیست.

استفاده از تکنولوژی جدید وای فای 7

انتظار داریم شرکت اپل، مانند سری جدید آیفون‌هایش، در مک‌های نسل جدید نیز از تکنولوژی وای فای 7 به صورت کامل پشتیبانی کند. جالب است بدانید که این تکنولوژی، از سرعت دانلود 46 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند که حدود 5 برابر از مدل وای فای 6E که 9 گیگابیت بر ثانیه بود، بیشتر است! تکنولوژی جدید وای فای 7 بر روی کانال‌های 320 مگاهرتزی فعالیت کرده و از باندهای 6 گیگاهرتزی نیز پشتیبانی می‌کند که به لطف این دو، اختلالات به حداقل رسیده و سیگنالی پایدار و قدرتمند به کاربر ارسال خواهد شد.

پرسش روزانهکدام یک از این اپلیکیشن‌ها به عنوان پرکاربردترین پیام‌رسان در جهان شناخته می‌شود؟

Loading ... Loading ...