طبق گزارش‌های اخیر، تقاضای چشمگیر برای آیپد پرو M4، فراتر از برآوردهای اولیه‌ شرکت اپل بوده است. برخی منابع معتبر پیش‌بینی می‌کنند که تعداد آیپدهای پرو M4 ارسالی به حدود ۹ میلیون دستگاه برسد.

در حرکتی خلاف انتظار تحلیلگران، شرکت اپل از مدل‌های جدید آیپد پرو M4 با نمایشگرهای ۱۱ و ۱۳ اینچی مجهز به فناوری پیشرفته‌ Tandem OLED رونمایی کرد. Tandem OLED یا OLED روی هم قرار گرفته، نسل جدیدی از فناوری نمایشگر OLED است که برای بهبود روشنایی، طول عمر و کارایی کلی پنل‌های OLED طراحی شده است. در حالی‌که گزارش‌های متعدد حاکی از افزایش قابل توجه قیمت این تبلت‌ها نسبت به نسل قبلی با نمایشگر mini-LED بود، اپل با معرفی قیمت پایه ۹۹۹ دلاری برای سری جدید، بار دیگر رویکردی غیرقابل پیش‌بینی را در پیش گرفت.

به نظر می‌رسد این سیاست قیمت‌گذاری رقابتی، منجر به ایجاد تکاپوی مثبتی در بازار شده است. بر اساس آخرین آمار، تخمین زده می‌شود که تعداد دستگاه‌های ارسالی آیپد پرو M4 به حدود ۹ میلیون برسد. این ارقام، نشان‌دهنده‌ استقبال قابل توجه کاربران از نسل جدید تبلت‌های قدرتمند اپل است. در حالی که بازار تبلت‌ها با روندی نزولی مواجه است، پیش‌بینی‌های مثبت در خصوص میزان فروش آیپد پرو M4، نشان‌دهنده‌ موفقیت‌آمیز بودن این قمار فناورانه‌‌ اپل است.

m4 chip

براساس گزارش مؤسسه‌ تحقیقاتی Omdia که توسط DigiTimes منتشر شده است، حجم کل محموله‌های نمایشگر OLED در سال ۲۰۲۴ به ۱۲.۱ میلیون واحد خواهد رسید. از این میان، پنل‌های «OLED هیبریدی» با ۸.۱۲ میلیون واحد، سهمی معادل ۶۱.۷ درصد از بازار را به خود اختصاص خواهند داد. «OLED هیبریدی» نامی دیگر برای فناوری Tandem OLED است که به طور انحصاری در مدل‌های جدید آیپدپرو M4 مورد استفاده قرار گرفته است.

تقاضای چشمگیر کاربران برای آیپد پرو M4، علی‌رغم روند نزولی بازار تبلت‌ها، بیانگر جذابیت و کارایی بالای این فناوری جدید است. جالب‌توجه است که در حال‌حاضر، شرکت ال‌جی تمامی سفارشات نمایشگرهای ۱۱ و ۱۳ اینچی OLED را تأمین می‌کند. سامسونگ، دیگر غول فناوری کره‌ی جنوبی، در حال آماده‌سازی خود برای تولید انبوه این نوع از نمایشگرها است.

به نظر می‌رسد موفقیت اپل در زمینه‌ نمایشگرهای Tandem OLED، می‌تواند زمینه‌ساز استفاده‌ گسترده‌تر از این فناوری در سایر محصولات این شرکت و همچنین الهام‌بخش برای نوآوری‌های آتی در صنعت نمایشگرهای تبلت و لپ‌تاپ باشد. با وجود اینکه گزارش به صراحت به این موضوع اشاره نمی‌کند، اما به نظر می‌رسد قیمت پایه ۹۹۹ دلاری اپل، نقشی اساسی در افزایش تقاضا برای آیپدپرو M4 داشته است.

iPad Pro

راس یانگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت مشاوره‌ Display Supply Chain Consultants، پیش‌بینی می‌کرد که قیمت مدل‌های ۱۱ و ۱۳ اینچی آیپدپرو OLED تا ۵۰ درصد نسبت به نسل پیشین افزایش یابد. با این حال، اپل با تعیین قیمت پایه ۹۹۹ دلاری، رویکردی غیرمنتظره را در پیش گرفت و موجب شگفتی تحلیلگران شد.توان سخت‌افزاری فوق‌العاده‌ آیپدپرو M4، پتانسیل عرضه‌ طیف وسیع‌تری از قابلیت‌ها را داراست. در صورتی که اپل بتواند نرم‌افزاری هم‌تراز با این سخت‌افزار قدرتمند ارائه دهد، به طور بالقوه شاهد افزایش چشمگیرتری در فروش این محصول خواهیم بود. به طور خلاصه، موفقیت اولیه‌ آیپد پرو M4 را می‌توان ترکیبی از استراتژی قیمت‌گذاری هوشمندانه و پیشرفت‌های قابل توجه سخت‌افزاری دانست. با این حال، بهینه‌سازی و توسعه‌ پلتفرم iPadOS می‌تواند نقش مهمی در دستیابی به حداکثر پتانسیل این محصول ایفا کند.

مطالعات اخیر دلایل جالبی را در مورد تمایل کاربران به نگهداری طولانی‌مدت تبلت‌های iPad تا سه سال یا بیشتر برای حدود 40 درصد از کاربران ارائه می‌دهد. یکی از دلایل کلیدی، کمبود ویژگی‌های اختصاصی و بهینه‌سازی‌شده برای تبلت‌ها در سیستم‌عامل iPadOS است. به‌نظر می‌رسد کاربران احساس می‌کنند که iPadOS نمی‌تواند تجربه‌ای هم‌سطح با یک رایانه‌ شخصی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد و از حداکثر توان سخت‌افزاری قدرتمند آیپد بهره‌برداری نمی‌کند.

pen iPad Pro

عامل احتمالی دیگری که در گزارش‌های مجزا مورد اشاره قرار گرفته است، ارزش پایین‌تر فروش مجدد آیپد درمقایسه با سایر محصولات شاخص اپل مانند آیفون است. این موضوع می‌تواند کاربران را به سمت نگه‌داشتن آیپدشان برای مدت طولانی‌تر به منظور صرفه‌جویی در هزینه سوق دهد. با درنظر گرفتن این یافته‌ها، به نظر می‌رسد بسیاری از کاربران همچنان لپ‌تاپ‌های مک‌بوک را محصولاتی با قابلیت استفاده‌ مفیدتر نسبت به هر آیپد موجود در بازار تلقی می‌کنند. کارایی و انعطاف‌پذیری بیشتر مک‌بوک‌ها، کاربران را ترغیب می‌کند تا برای خرید این لپ‌تاپ‌های قابل حمل سرمایه‌گذاری کنند، چرا که ارزش بیشتری را از آن‌ها دریافت خواهند کرد.

تحقیقات بیشتر در راستای توسعه‌ ویژگی‌های اختصاصی و بهبود تجربه‌ کاربری در iPadOS می‌تواند زمینه‌ساز استفاده‌ بهینه‌تر از قابلیت‌های سخت‌افزاری قدرتمند آیپد شود. این امر، به‌طور بالقوه می‌تواند منجر به افزایش رضایت کاربران و کاهش تمایل آن‌ها به جایگزینی با سایر دستگاه‌ها شود. بر اساس گزارش‌ها، درحال‌ حاضر شرکت ال‌جی تأمین‌کننده‌ نمایشگرهای OLED برای هر دو مدل ۱۱ و ۱۳ اینچی آیپد پرو M4 است. سامسونگ، دیگر غول فناوری کره‌‌ جنوبی، فعلاً تنها مسئولیت تأمین نمایشگرهای ۱۱ اینچی را بر‌عهده دارد. با این‌حال، سامسونگ قصد دارد تا ظرفیت تولید خود را در آینده‌ای نزدیک افزایش دهد تا بتواند تعداد بیشتری نمایشگر را در یک بازه‌ زمانی مشخص، تولید کند.

اخبار مرتبط: