تراشه M3 اولترا با سرعت پردازنده بسیار بالاتر از M2 اولترا و پردازنده گرافیکی ۸۰ هسته‌ای تولید شده است.

هر روز اطلاعات بیشتری درباره تراشه‌های M3 اپل فاش می‌شود. پیش از این شایعات حاکی از عرضه اولین مک‌بوک با تراشه M3 مهر ماه امسال بود و توسعه این تراشه تا سال بعد طول می‌کشد. اکنون مجله خبری بلومبرگ اطلاعاتی از تراشه M3 اولترا منتشر کرده است.

مارک گورمن، خبرنگار شناخته شده حوزه فناوری و یکی از معتبرترین منابع خبری در مورد اخبار اپل در آخرین نسخه از مجله بلومبرگ گزارشی داد که مشخصات هر ۲ نسخه تراشه M3 اولترا در آن آمده است.

  • M3 اولترا پایه: پردازنده (CPU) ۳۲ هسته‌ای شامل ۲۴ هسته پرقدرت و ۸ هسته کم‌مصرف، پردازنده گرافیکی (GPU) ۶۴ هسته‌ای
  • M2 اولترا پایه: پردازنده ۲۴ هسته‌ای شامل ۱۶ هسته پرقدرت و ۸ هسته کم‌مصرف، پردازنده گرافیکی ۶۰ هسته‌ای
  • M3 اولترا رده-بالا: پردازنده ۳۲ هسته‌ای شامل ۲۴ هسته پرقدرت و ۸ هسته کم‌مصرف، پردازنده گرافیکی ۸۰ هسته‌ای
  • M2 اولترا رده-بالا: پردازنده ۲۴ هسته‌ای شامل ۱۶ هسته پرقدرت و ۸ هسته کم‌مصرف، پردازنده گرافیکی ۷۶ هسته‌ای
تراشه M3 اولترا

در مقایسه تراشه‌های M3 با M2 مشخص می‌شود که ۸ هسته پردازنده پرقدرت و ۴ هسته پردازنده گرافیکی به هر ۲ نسخه M3 اضافه می‌شود. اگرچه افزایش ۴ هسته پردازنده گرافیکی ارتقا قابل توجهی محسوب نمی‌شود، اما افزودن ۸ هسته پرقدرت به ۱۶ هسته موجود تغییر بسیار بزرگی است و در نتیجه نهایی و عملکرد دستگاه، تاثیر زیادی می‌گذارد.

تراشه‌های سیلیکونی اپل مانند تراشه‌های سری M به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که توازن بالایی میان مصرف انرژی و قدرت داشته باشند. هنگام مصرف عادی، هسته‌های کم‌مصرف و موقع مصرف سنگین، هسته‌های قدرتمند با عملکرد بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اولین مک‌بوک‌ها با تراشه M3، مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی، مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی و iMac ۲۴ اینچی جدید هستند. پس از آن، مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی با تراشه‌های M3 Pro و M3 Max اوایل ۲۰۲۴ راهی بازار می‌شوند و سپس نسخه‌های بعدی مک پرو و مک استودیو با M3 اولترا عرضه می‌شوند.

البته در ادامه این گزارش مارک گورمن مدعی شده در صورت توسعه، تراشه‌های M3 اولترا فقط در مک استودیو و مک پرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین مک‌بوک پرو فعلی با حافظه رم ۳۶ و ۴۸ گیگابایتی آزمایش می‌شود که پیش از این در مک بوک پرو با تراشه M2 مورد استفاده نبود و فقط گزینه‌های حافظه داخلی ۱۶، ۳۲، ۶۴ و ۹۶ گیگابایت ارائه شده بود.

اخبار مرتبط: