به‌نقل از یک افشاگر توییتری، تراشه سیلیکونی M3 Max از تعداد هسته‌های پردازشی و بهینه‌ساز مصرف انرژی کمتری برخوردار است، اما توانست با اختلاف بسیار ناچیز سه درصدی درمقابل پردازنده M2 Ultra در یک بنچمارک به پیروزی برسد.

همان‌طورکه می‌دانید، چندماه پیش، تراشه سیلیکونی M2 Ultra توسط کمپانی اپل با قابلیت‌های پردازشی و گرافیکی غیرقابل‌تصوری در کنفرانس سالانه WWDC 2023 معرفی شد که برای ساخت کامپیوترهای فوق‌پیشرفته مک استودیو و مک پرو از آن استفاده شد. شاید یکی از مهم‌ترین وظایف تراشه M2 Ultra در این سیستم‌ها با کانفیگ مافوق‌تصور، پیشبرد اهداف صنعتی مانند هوش مصنوعی محسوب شود، اما امروز، نتایج بنچمارک نشان می‌دهد تراشه M3 Max که به‌عنوان قلب تپنده مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی و ۱۶ اینچی شناخته می‌شود با اختلافی بسیار ناچیز درمقابل سریع‌ترین پردازنده حال‌حاضر اپل پیروز شد و آن را از تخت پادشاهی به‌زیر کشید.

بنچمارک M3 Max و M2 Ultra

براساس افشاگری‌های یک کاربر توییتری X، با نام کابری Michael Burkhardt، پردازنده کلاس دکستاپ اپل M2 Ultra درمقایسه‌با تراشه نسل جدید M3 Max با معماری پردازشی ۳ نانومتری شکست را پذیرفت و حالا سریع‌ترین و قدرت‌مندترین تراشه از خانواده M3 شناخته می‌شود. نکته‌ای که برای ما بسیار جالب بود آن است که پردازنده‌ای با پسوند Ultra تنها پس‌از شش ماه عرضه در اولین بنچمارک مقابل تراشه‌ای جدیدتر، اما با تعداد هسته‌های پردازشی و گرافیکی کمتر شکست خورد. اختلاف امتیاز میان آن‌ها بسیار ناچیز قلمداد شد، اما بازهم می‌تواند بدنامی بزرگی را درپی داشته باشد.

علاوه‌براین، شب گذشته، اولین بنچمارک از تراشه M3 استاندارد منتشر شد که نشان می‌داد این پردازنده سیلیکونی با هشت هسته پردازشی و ده هسته گرافیکی توانست M2 Pro را در تست تک هسته‌ای با ۱۶ درصد اختلاف شکست دهد. براین‌اساس، می‌توان به‌خوبی درک کرد که چرا نسل دوم پردازنده‌های سری M مورد استقبال کاربران قرار نگرفت و گروهی عظیمی از منتقدان و مهندسان حوزه فناوری از آن انتقاد کردند. جزئیات نشان می‌دهد بنچمارکی که دو تراشه M3 Max و M2 Ultra در آن مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند گیک‌بنچ ۶ است؛ دقیقا همان پلتفرمی که M3 در آن نتایج مطلوبی را به‌نمایش گذاشت.

عملکرد و مشخصات فنی تراشه M2 Ultra

اگرچه نتایج تست تک هسته‌ای دو تراشه M3 Max و M2 Ultra توسط کاربر توییتری منتشر نشد، اما بخش چند هسته‌ای نشان می‌دهد که نسخه ۳ نانومتری با کسب امتیاز ۲۱۸۹۰ درمقابل تراشه M2 Ultra با امتیاز ۲۱۲۹۲ توانسته با ۳ درصد اختلاف امتیاز پیروزش شود. برای آگاهی بیشتر از نوع کلاستربندی پردازنده‌ها باید یادآور شویم، M2 Ultra از ۲۴ هسته پردازشی بهره می‌برد که ۱۶ هسته آن با فرکانس بالا و ۸ هسته دیگر برای بهره‌وری مصرف انرژی طراحی شده است؛ ازسوی‌دیگر، تراشه M3 Max با ۱۶ هسته پردازشی روانه بازار می‌شود که ۱۲ هسته با فرکانس بالا و ۴ هسته برای مصرف انرژی کلاستربندی می‌شود.

بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد اگر نتایج تست تک هسته‌ای نیز منتشر می‌شد، به‌راحتی می‌توانستیم به یک جمع‌بندی بسیار خوبی از عملکرد و سرعت تراشه‌ها برسیم. ما براین‌باور هستیم که M2 Ultra به‌دلیل بهره‌مندی از هسته‌های فرکانس بالا با اختلاف بیشتری در تست تک هسته‌ای پیروز می‌شد. به‌عبارتی دقیق‌‌تر، M2 Ultra از حداقل ۶۰ هسته گرافیکی و حداکثر ۷۶ هسته گرافیکی بهره می‌برد، اما هیچ‌گونه اطلاعی از تعداد دقیق هسته‌های پردازنده مرکزی M3 یا مصرف انرژی آن نداریم؛ برهمین‌اساس، انتظار می‌رود نتایج Metal Geekbench 6 به‌نفع نسخه اولترا باشد.

اخبار مرتبط: