اپل ساعاتی پیش با انتشار یک ویدیو در یوتیوب، از محصولات جدید خود رونمایی کرد و تراشه‌های M2 Pro و M2 Max عضو جدید خانواده تراشه‌های سری M اپل هستند. در ادامه به مشخصات معرفی شده این تراشه‌هامی‌پردازیم.

مشخصات تراشه M2 Pro

طبق ادعای اپل تراشه‌های جدید این شرکت با تمرکز بر مصرف بهینه انرژی طراحی و تولید شده‌اند. طبق ادعای اپل تراشه M2 Pro بیش از ۴۰ میلیارد ترانزیستور دارد که ابعاد آن اندازه نوک انگشت است و از نسل دوم معماری ۵ نانومتری اپل استفادهمی‌کند.

تراشه M2 Pro دارای پهنای باند ۲۰۰ گیگابایتی برای رم است و می‌تواند تا میزان ۳۲ گیگابایت حافظه رم را پشتیبانی کند که دو برابر از تراشه M2 است. علاوه بر این تراشه جدید اپل دارای ۸ هسته پردازشی با فرکانس بالا و ۴ هسته پردازشی با مصرف انرژی بهینه است.

M2 Pro chip info

طبق ادعای اپل این تراشه ۲۰ درصد از M1 Pro سریع‌تر است. همچنین پردازنده گرافیکی این تراشه دارای ۱۹ هسته پردازشی است که از نسل گذشته خود ۳۰ درصد سریع‌تر است. همچنین پردازنده هوش مصنوعی این تراشه نیز ۴۰ درصد سریع‌تر از گذشته است.

همچنین این تراشه توانایی پردازش ویدیوهای با فرمت ProRes و کیفیت 8K را دارد که این موضوع قدرت بسیار زیاد این تراشه را نشان می‌دهد. علاوه بر این تراشه M2 Pro از تاندربولت نسل ۴ نیز پشتیبانی می‌کند.

تراشه M2 Max

اپل در ویدیو معرفی خود مدعی شده است که تراشه M2 Max دارای عملکرد پردازشی CPU و GPU بهتری از تراشه M2 Pro است. همچنین طبق ادعای اپل این تراشه دارای مصرف بهینه انرژی هست.

تراشه M2 Max دارای ۶۷ میلیارد ترانزیستور است که از نسل گذشته خود ۱۰ میلیارد بیشتر است. همچنین طبق گفته اپل این تراشه دارای پهنای باند رم ۴۰۰ گیگابایتی است و تا می‌تواند تا ۹۶ گیگابایت حافظه رم را پشتیبانی کند.

علاوه بر این تراشه M2 Max مانند تراشه M2 پرو دارای ۱۲ هسته پردازشی است که از این تعداد، ۸ هسته با فرکانس پردازشی بالا هستند و ۴ هسته نیز دارای مصرف انرژی کمتری هستند. در مقایسه با نسل گذشته نیز این تراشه جدید عملکرد بهتر ۲۰ درصدی دارد.

M2 Max chip info

تراشه M2 Max همچنین دارای ۳۸ هسته پردازش گرافیکی است که حافظه کش بیشتری دارد و از نسل گذشته خود ۳۰ درصد سریع‌تر است. همچنین بخش هوش مصنوعی این تراشه جدید اپل نیز ۴۰ درصد سریع‌تر از نسل گذشته خود است. و این تراشه نیز از نسل دوم معماری ۵ نانومتری اپل استفاده می‌کند.

در مجموع می‌توان گفت که تراشه‌های جدید این شرکت یکی از سریع‌ترین تراشه‌های دنیا هستند که عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. اپل از این تراشه‌ها در نسل جدید مک مینی و مک بوک پرو خود استفاده کرده است.

این دو محصول نیز همزمان با این تراشه در ویدیویی معرفی شده‌اند که می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله "مک مینی M2 و مک بوک پروهای M2 Pro معرفی شدند" را مطالعه کنید.