فناوری Li-Fi از طیف‌های نور مرئی (نور منازل) استفاده می‌کند و براساس آزمایش‌ها بسیار ایمن‌تر و حدود صد برابر سرعت بیشتری دارد.

آخر هفته گذشته، موسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) کد 802.11bb را به‌عنوان استانداردی برای ارتباطات بی‌سیم نوری اضافه کرد. انتشار این خبر و اضافه شدن استاندارد نوری 802.11bb با استقبال فراوانی از سوی کاربران و مشاغل جهانی اینترنتی قرار گرفت، چراکه می‌تواند به پذیرش و گسترش سرعت اینترنت در سال‌های آینده کمک شایانی کند.

مزایای جایگزینی نور‌های مرئی به‌جای فرکانس‌های رادیویی (RF) توسط پیشگامان فناوری لای-فای یعنی «pureLiFi»، «Fraunhofer HHI» و «Light Communications 802.11bb Task Group» معرفی شد و بیان می‌کنند: «در مقایسه با فناوری وای‌ فای و ارتباط 5G، استاندارد بی‌سیم لای‌-فای سریع‌تر و ایمن‌تر خواهد بود؛ همچنین انتظار می‌رود شاهد همکاری هر دو استاندارد لای-فای و وای فای برای افزایش قابلیت‌ها در آینده باشیم».

البته باید گفت فناوری Li-Fi به ارتباطات رادیویی و 5G آسیبی وارد نخواهد کرد؛ درحال‌حاضر ارتباطات رادیویی دارای مزیت‌های مشخصی برای انتقال امواج به خارج از جو زمین هستند. متخصصان حوزه ارتباطات می‌گویند استاندارد‌های مذکور باید شخصی‌سازی شوند تا پاسخ‌گوی اولویت‌ها و نیازهای افراد در جامعه جهانی شود.

براساس ویدئویی که موسسه ارتباطات فرانهوفر منتشر کرد می‌توان سیستم‌های لای-فای را دید که از زیرساخت‌های نور مرئی برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند؛ همچنین در این ویدئو اشاره می‌شود نورها قدرت عبور از دیوار منازل را ندارد، بنابراین اطلاعات شخصی و حریم خصوصی شما بیش از پیش افزایش می‌یابد.

در ادامه این ویدئو یک دقیقه‌ای مشخص شد فناوری لای-فای باعث می‌شود سرعت انتقال داده‌ها تا صد برابر افزایش یابد که می‌تواند در صنایع واقعیت افزوده و واقعیت مجازی مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه‌براین، گیمر‌ها نیز قادر هستند از سرعت خیره‌کننده لای-فای برای بازی‌های آنلاین بهره‌مند شوند.

اینترنت  Li-Fi

علاوه‌براین، دومینیک شولتز، مدیرعامل موسسه ارتباطات فرانهوفر عنوان کرد مزیت‌های فناوری لای-فای تنها سرعت ۲۲۴ گیگابیت برثانیه آن نیست، بلکه طیف‌های نوری مرئی باعث می‌شود کاربران اتصال بهتر و بدون نوسان را درحین استفاده از اینترنت تجربه کنند.

موسسه پیور لای‌فای می‌گوید ماژول «Light Antenna One» برای تولید انبوه آماده است، اما این ماژول می‌تواند دستگاه‌ها را تا فاصله ۱۰ فوتی پوشش دهد و علی‌رغم ادعای این موسسه مبنی‌بر انتقال داده تا سرعت یک گیگابایت برثانیه، سرعت دانلود داده با این فناوری به ۲۲۴ گیگابیت برثانیه برسد که حدودا شش برابر بیشتر از سرعت دانلود ۴۰ گیگابیتی در وای‌فای نسل هفتم است.

اخبار مرتبط: آزمایش اینترنت ۶G در چین با سرعت ۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه