مشخصات تراشه کرین 9006C منتشر شده که نشان می‌دهد این تراشه از فناوری ۵ نانومتری و کلاک اسپید ۳.۱۳ گیگاهرتزی بهره می‌برد.

اوائل سال ۲۰۱۹، دولت آمریکا به بهانه تهدید امنیت ملی، شرکت هواوی را که در آن زمان یکی از بزرگ‌ترین شرکت های سازنده گوشی جهان بود را تحریم کرد. این تحریم باعث شد هواوی ضربه بزرگی بخورد. اول از همه، این شرکت دیگر نمی‌توانست تراشه مودم 5G را برای تعبیه در گوشی‌هایش خریداری کند. علاوه‌بر آن، شرکت گوگل هم هواوی را تحریم کرد تا خدمات گسترده گوگل مانند جستجو، گوگل پلی، مپ، جیمیل و چندین پلتفرم دیگر گوگل برای کاربران چینی قابل استفاده نباشد. چند ماه قبل، این شرکت از تراشه کرین 9000S با فناوری ۷ نانومتری رونمایی کرد و هواوی برای اولین بار موفق شد تراشه مودم 5G داخلی را درون آن تعبیه کند.

گوشی میت ۶۰ هواوی با تراشه ۷ نانومتری کرین 9000S که عملکرد بسیار ضعیف‌تری نسبت به تراشه ۴ نانومتری اسنپدراگون ۸ نسل ۲ داشت، باتوجه به حمایت‌های مردم چین توانست فروش خارق‌العاده‌ای را در بازار چین کسب کند و آمار فروش اپل و سامسونگ را در این بازار تحت تاثیر قرار داد. تنها چند ماه پس از این موفقیت، ساعاتی قبل مشخص شد که هواوی تراشه دیگری را با نام کرین 9006C توسعه داده و در لپ‌تاپ Qingyun L540 تعبیه کرده است. اکنون گزارش دیگری منتشر شده که مشخصات تراشه کرین 9006C را به‌نمایش می‌گذارد.

Kirin 9006C chip

به‌نظر می‌رسد هواوی فقط با کرین 9000S ساخت تراشه‌های جدید را شروع کرده است. این تراشه با استفاده از معماری تحسین برانگیز توانست تحولی را در بازار تراشه‌ها ایجاد کند، اما گزارش‌های جدید نشان می‌دهند تراشه 9006C دوباره قرار است بازار را تکان دهد و موفقیت هواوی در ادامه تکرار شود. این تراشه ۸ هسته‌ای از ۴ پردازنده ARM A77 و ۴ پردازنده A55 با کلاک اسپید ۳.۱۳ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. برای مقایسه، اسنپدراگون ۸ نسل ۲ که در پرچمداران فعلی بازار مانند سری گلکسی S23 استفاده شده، از فناوری ۴ نانومتری با کلاک اسپید ۳.۱۹ گیگاهرتزی بهره می‌برد.

اگرچه این مشخصات هنوز هم نسبت به اسنپدراگون ۸ نسل ۳ که به‌تازگی معرفی شده قابل مقایسه نیستند، چند نکته مهم نشان می‌دهد که آینده صنعت تراشه‌سازی می‌تواند در دستان هواوی باشد:

  • ارتقا عملکرد بین ۲ تراشه کرین 9000S و 9006C بسیار بیشتر از ارتقا بین نسل ۲ و ۳ تراشه اسنپدراگون شرکت کوالکام است
  • هواوی فناوری ۷ نانومتری را به ۵ نانومتری ارتقا داد، اما فناوری ۴ نانومتری در هر ۲ نسخه تراشه‌های کوالکام استفاده شده بود
  • فاصله بین ۲ تراشه هواوی فقط چند ماه است، اما کوالکام هر سال فقط یک تراشه پرچمدار معرفی و عرضه می‌کند

باوجود اینکه تراشه کرین 9006C فقط قرار است در لپ‌تاپ Qingyun L540 تعبیه شود، گزارش‌ها نشان می‌دهد هواوی از آن در سری P70 هم استفاده خواهد کرد که احتمالا طی چند ماه آینده معرفی می‌شود.

نظر شما چیست؟ آیا هواوی می‌تواند در آینده موفقیت زیادی با تراشه‌های کرین 9006C کسب کند یا تحریم‌های بیشتری برای جلوگیری از موفقیت هواوی وضع خواهد شد؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: