شرکت Masimo پس از آغاز شکایت از اپل به‌دلیل نقض حق اختراع در سال ۲۰۲۰ موفق شد برنده دعوای حقوقی شود که منجر به ممنوعیت واردات و فروش اپل واچ در آمریکا خواهد شد.

روز پنج‌شنبه کمیسیون تجارت بین‌المللی آمریکا (ITC) حکم جلوگیری از واردات دستگاه‌های اپل واچ را به‌دلیل نقض حقوق اختراع شرکت فناوری پزشکی Masimo صادر کرد. درحقیقت کمیسیون پس از بررسی‌های لازم، حکم قاضی را در پرونده‌ دی‌ماه سال گذشته مبنی‌بر نقض حقوق Masimo در زمینه فناوری مبتنی بر نور برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون توسط اپل تایید کرد. دولت آمریکا ۶۰ روز فرصت دارد تا قبل از اجرایی شدن حکم ممنوعیت واردات، این تصمیم را وتو کند، البته پیش از این به‌ندرت روسای جمهور آمریکا ممنوعیت‌ها را وتو کرده‌اند و احتمال کمی وجود دارد تا اپل از این طریق بتواند پیروز پرونده قضایی شود.

جلوگیری از واردات دستگاه‌های اپل واچ

یکی از سخنگویان اپل دراین باره عنوان کرد: «شرکت Masimo سعی کرده از کمیسیون ITC استفاده کند تا این محصول که می‌تواند جان انسان را نجات دهد از میلیون‌ها مصرف‌کننده آمریکایی دور نگه دارد و درکنار آن، راه خود را برای کپی‌برداری از ساعت اپل هموار کند. اگرچه تصمیم امروز کمیسیون تاثیر کوتاه‌مدتی روی فروش اپل واچ ندارد، ما معتقدیم این تصمیم باید بازگرفته شود و به تلاش‌های خود برای تجدید نظر ادامه خواهیم داد». گفته شده اپل می‌تواند پس از پایان دوره بازبینی هم نسبت به این ممنوعیت به دادگاه استیناف آمریکا اعتراض کند.

جو کیانی، مدیر اجرایی ایرانی-آمریکایی شرکت Masimo هم گفت که این تصمیم پیام مهمی را ارسال می‌کند که حتی بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان هم فراتر از قانون نیستند. شکایت Masimo در سال ۲۰۲۱ این بود که اپل واچ ۶ سال ۲۰۲۰ که اولین نسخه با پشتیبانی از قابلیت نظارت بر اکسیژن خون بود، حق ثبت اختراع را نقض کرده است. در این شکایت آمده که اپل ساعت‌های خود را در چین تولید می‌کند. سپس اپل برخی از خطوط تولید خود را به ویتنام منتقل کرد و بنابراین مشخص نیست که حکم ITC واردات کدام‌یک از نسخه‌های اپل واچ را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اخبار مرتبط: