درحالی‌که هنوز آیفون ۱۵ معرفی نشده، گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه اپل درحال آماده شدن برای عرضه آیفون سری ۲۰ یا iPhone XX با نمایشگر بدون حاشیه و بدنه شفاف است.

کمتر از یک‌ماه تا معرفی سری آیفون ۱۵ مانده و همه علاقمندان حوزه تکنولوژی منتظر رونمایی از آخرین محصولات اپل هستند. اگرچه گوشی‌های سری آیفون ۱۵ قرار نیست طراحی کاملا جدیدی نسبت به سری آیفون ۱۴ داشته باشند و نقاط مشترک زیادی با هم دارند، آیفون‌های ۱۵ پرو و پرو مکس قرار است مدل‌های برجسته امسال باشند زیرا باریک‌ترین لبه نمایشگر را خواهند داشت؛ چراکه تاکنون هیچ‌کدام از گوشی‌های اپل چنین عنوانی را کسب نکرده‌اند، حتی سال ۲۰۱۷ آیفون X که از نمایشگر با حاشیه‌های نازک بهره می‌برد، در این رده قرار نگرفت و شیائومی می میکس این عنوان را از آن خود کرد. پس از آن هم تقریبا همیشه سامسونگ، وان پلاس، شیائومی و شرکت‌های دیگر موفق به تولید گوشی با حاشیه نمایشگر نازک‌تر شده بودند و تاکنون رکورد باریک‌ترین حاشیه نمایشگر متعلق به شیائومی ۱۳ بود.

اگرچه اکنون حاشیه گوشی‌های پرچمدار به اندازه‌ای نازک شده‌اند که تقریبا محسوس نیستند، اما تلاش برای نازک‌تر کردن حاشیه صفحه‌نمایش برای رسیدن به گوشی‌هایی بدون حاشیه است تا حس در دست گرفتن یک شیشه را به کاربر القا کند.

با توجه به خبرهای منتشر شده، سری آیفون ۱۵ با تغییرات زیادی نسبت به نسل قبلی همراه نخواهد شد، اما شایعات حاکی از آن است که انقلاب بعدی شرکت اپل در رابطه با سری آیفون ۲۰ یا «iPhone XX» اتفاق می‌افتد.

یک جعبه کریستالی

اگرچه با کاهش حاشیه نمایشگر گوشی‌های هوشمند در گذر زمان مشخص بود که اپل و دیگر شرکت‌های بزرگ سازنده گوشی به ساخت محصولات با صفحه‌نمایش بدون حاشیه فکر می‌کردند، این اولین باری است که تایید شده تیم کوک و گروه اپل در تلاش برای توسعه آیفون با نمایشگر بدون لبه هستند.

به گزارش Ice Universe در توییتر، اپل در حال توسعه «آیفون بدون لبه» است و از سامسونگ و ال‌جی خواسته تا توسعه نمایشگر OLED بدون حاشیه را شروع کنند. همچنین اپل با استفاده از نوعی شیشه فوق مقاوم، می‌خواهد بدنه این دستگاه را مانند جعبه کریستالی شفاف کند و به‌زودی قرار است با بدنه تیتانیومی خداحافظی کنیم.

راس یانگ، تحلیلگر صفحه‌نمایش نیز در تایید خبر Ice Universe گفته که اپل می‌خواهد تا سال ۲۰۲۷ از آیفون بدون حاشیه رونمایی کند که مطابق با زمان عرضه آیفون ۱۹ است، اما با نام آیفون ۲۰ راهی بازار خواهد شد. همچنین قبل از آن اپل موفق به پنهان کردن سنسورهای فیس آیدی زیر نمایشگر در آیفون ۱۷ و ۱۸ خواهد شد، البته با وجود کوچک‌تر شدن پانچ هول دوربین سلفی، کاملا حذف نخواهد شد.

$2000 iPhone

آیفون ۲۰۰۰ دلاری

برای اینکه اپل به گوشی بدون حاشیه شفاف دست یابد، نیاز به ایجاد تغییرات اساسی دارد. چرا که ابتدا باید نمایشگر آیفون ۱۵ کاهش یابد که ظاهرا این موضوع در دستور کار قرار گرفته تا در نسخه‌های بعدی نیز این حاشیه‌ها کاهش یابد و آن‌طور که از خبرها به نظر می‌رسد، در آیفون ۲۰ این امر محقق خواهد شد.

مسئله دوم حذف داینامیک آیلند است که سخت‌تر خواهد بود. حذف این بخش از گوشی‌های آیفون ممکن است منجر به استفاده از دوربین UD سلفی و سنسور زیر نمایشگر در کنار حفظ کیفیت و کارایی آن خواهد بود. اما فناوری UD که در گوشی‌هایی از قبیل گلکسی زد فولد ۵، چند گوشی ZTE و پرچمداران شیائومی مورد استفاده قرار گرفته، کیفیت پایینی را هنگام عکس و فلیم‌برداری ارائه می‌دهد. با توجه به اینکه اپل هیچ‌گاه بدون اینکه از کیفیت بالای یک محصول یا ویژگی اطمینان حاصل نکند، اقدام به ارایه آن نخواهد کرد، می‌توان انتظار داشت هنگام عرضه با چنین مشکلی مواجه نشود.

به گزارش افشاگر نام‌آشنا، RGcloudS اپل از پنل اولد «Eco²» بدون لایه پلاریزه‌کننده (polarizer) زیر شیشه‌ای بسیار مقاوم استفاده خواهد کرد تا دوربین سلفی و سنسورهای فیس آیدی مخفی بمانند. با حذف لایه پولاریزه‌کننده از پنل اولد علاوه‌بر بهبود ورودی نور در دریچه دیافراگم دوربین سلفی زیر نمایشگر، به حفظ عملکرد دوربین هم کمک زیادی می‌شود.

همچنین زمان زیادی تا عرضه آیفون با شیشه بسیار مستحکم در سال ۲۰۲۷ باقی مانده و هنوز اطلاعاتی در دست نیست. البته حدود یک‌سال قبل اخباری مبنی بر ساخت ماده پلیمری دو بعدی سبک‌تر از پلاستیک و محکم‌تر از فولاد با قابلیت تولید در مقادیر انبوه توسط مهندسان شیمی MIT منتشر شد که می‌تواند در ساخت آیفون سری ۲۰ مورد استفاده قرار بگیرد. سازندگان آن هم مدعی شدند قابلیت استفاده از آن در گوشی‌های هوشمند وجود دارد.

اما آیا فرآیند ساخت پیچیده آیفون با بدنه شیشه مقاوم و نمایشگر بدون حاشیه می‌تواند منجر به ساخت و عرضه آیفونی با قیمت کمتر از ۲۰۰۰ دلار شود؟

iPhone 20; The end of Tim Cook's era

آیفون ۲۰؛ پایانی بر دوران تیم کوک

با احتساب اینکه سالی یک مدل آیفون عرضه شود، سال ۲۰۲۷ نوبت به آیفون ۱۹ می‌رسد، اما همانطور که اشاره شد این گوشی احتمالا با نام آیفون ۲۰ یا iPhone XX راهی بازار خواهد شد. اولین دلیل برای نام‌گذاری این دستگاه این است که سال ۲۰۱۷ هم تیم کوک و شرکت اپل به‌جای آیفون ۹، گوشی جدید را با نام آیفون ۱۰ (X) راهی بازار کردند.

دلیل دوم برای اینکه این گوشی با نام آیفون ۲۰ یا XX معرفی شود این است که حتی اگر ۲۰۲۷ یا ۲۰۲۸ راهی بازار شود، با توجه به تغییرات آن می‌تواند صنعت ساخت گوشی را تا یک دهه آینده تغییر دهد، درست مانند آیفون ۱۰ که تیم کوک در سال ۲۰۱۷ با همین عنوان آن را معرفی کرد. او در مراسم معرفی آیفون ایکس در سپتامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد که نخستین آیفون دستگاهی بود که یک‌دهه تحول در تکنولوژی ایجاد کرد و بعد از ۱۰ سال، نوبت به ایجاد تحول برای ۱۰ سال آینده رسید.

از سوی دیگر از آنجا که مدت زیادی است شایعه بازنشستگی تیم کوک به گوش می‌خورد، ممکن است آیفون ۲۰ آخرین محصول در دوره مدیریت وی باشد.

در دوران کاری تیم کوک اتفاقات بزرگی در شرکت اپل رخ داد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به معرفی هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو اپل اشاره کرد. همچنین زمزمه‌هایی درباره رونمایی از خودرو اپل بین سال های ۲۰۲۶ -۲۰۲۷ به گوش می‌رسد و احتمالا عرضه آیفون سری ۲۰ آخرین محصول در این دوره به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط: