گزارش اخیر یک تحلیلگر مشهور از کاهش قابلتوجه فروش آیفون در بازار چین خبر میدهد. این موضوع نگرانیهایی را در مورد عملکرد آینده اپل در این بازار مهم ایجاد کرده است.
در دسامبر ۲۰۲۴، مینگ-چی کو، تحلیلگر نامآشنای صنعت موبایل، گزارشی تحلیلی منتشر کرد که نشاندهنده کاهش قابلتوجه فروش آیفون اپل در بازار چین بود. بر اساس این گزارش، فروش آیفون در این ماه نسبت به دسامبر ۲۰۲۳ بین ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش یافته است. این آمار نگرانکننده زنگ خطری جدی برای اپل در یکی از بزرگترین و سودآورترین بازارهای جهانی محسوب میشود.
کو عامل اصلی کاهش فروش آیفون در چین را عدم نوآوریهای چشمگیر در سری آیفون ۱۶ میداند. به عقیده کو، این سری که در سال ۲۰۲۴ روانه بازار شد، به دلیل ارائه بهبودهای جزئی و تفاوتهای ناچیز نسبت به نسلهای پیشین نتوانست مشتریان چینی را به ارتقای گوشیهای خود ترغیب کند.
نکته قابلتوجه اینکه کاهش فروش آیفون در چین در شرایطی رخ داده که بازار کلی گوشیهای هوشمند در این کشور ثبات خود را حفظ کرده و سایر برندها عملکرد پایداری داشتهاند. این موضوع به روشنی نشان میدهد که چالش موجود مختص اپل بوده و ناشی از عوامل بیرونی یا رکود بازار نیست.
کو پیشبینی میکند که مشکلات اپل در بازار چین تا نیمه اول ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت. به باور او، عرضه آیفون SE4 نیز تأثیر چندانی در بهبود وضعیت فروش نخواهد داشت، زیرا این سری بهصورت سنتی مشتریان با بودجهی محدود را هدف قرار داده و نقش معناداری در افزایش فروش کلی ایفا نمیکند.
افزونبراین، نگرانیهایی در مورد سری آیفون ۱۷ نیز وجود دارد. شایعات منتشر شده میگوید که سری آیفون ۱۷ بهصورت کامل به eSIM مهاجرت کرده و از سیمکارتهای فیزیکی پشتیبانی نخواهد کرد. این تصمیم میتواند در بازار چین که هنوز بسیاری از اپراتورها خدمات eSIM را ارائه نمیدهند، به مانعی جدی برای فروش تبدیل شود.
با وجود این چالشها، انتظار میرود اپل در سال ۲۰۲۵ حدود ۲۲۵ میلیون آیفون در سراسر جهان به فروش برساند. این رقم گرچه نسبت به ۲۲۰ میلیون دستگاه فروخته شده در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته، اما هنوز هم با پیشبینی اولیهی ۲۴۰ میلیون دستگاه فاصله دارد. این آمار بازتابدهندهی مشکلات مداوم اپل، به ویژه در بازارهای استراتژیکی مانند چین است.
در مجموع، گزارش مینگ-چی کو چالشهای عمیقی را که اپل در بازار چین با آن مواجه است، برجسته میکند. فقدان نوآوریهای انقلابی، گذار به eSIM و عدمتوجه به نیازهای ویژهی بازار چین میتواند به افت بیشتر موقعیت اپل در این کشور منجر شود. نحوهی مقابلهی اپل با این چالشها و اجرای استراتژیهای مؤثر برای بازپسگیری سهم بازار، نقش تعیینکنندهای در آیندهی فروش جهانی این کمپانی کوپرتینونشین خواهد داشت.