کمپانی اپل با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد نباید گوشی‌های آیفون را هنگام خواب به شارژ متصل کنید، چراکه می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری درپی داشته باشد.

روز گذشته، اپل با انتشار یک بیانیه‌ای در صفحه پشتیبانی این کمپانی اعلام کرد اتصال گوشی‌های آیفون به شارژ هنگام خواب می‌تواند کار بسیار خطرناکی باشد، مخصوصا اگر از آن دسته افرادی باشید که گوشی را روی تخت رها می‌کنید؛ در ادامه این مقاله به نکاتی می‌پردازیم که باید هنگام شارژ گوشی‌های آیفون رعایت شود، بنابراین اگر آیفون‌تان برای شما مهم است پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

مهم‌ترین هدف این بیانیه هشدار و آموزش برای کاربرانی است که عادت دارند دستگاه‌‌شان را قبل از خواب به شارژ متصل کنند؛ این گام‌های هرچند کوچک، اما حیاتی برای جلوگیری از بروز حوادثی نظیر کاهش ناگهانی سلامت باتری، داغ شدن بیش از حد یا آتش گرفتن آیفون بسیار کاربردی خواهد بود و پیشنهاد می‌شود تمامی نکات را رعایت کنید تا مشکلی برای گوشی شما پیش نیاید.

اولین و کلیدی‌ترین توصیه کارشناسان اپل و آتش‌نشان‌ها برای افرادی است که عادت دارد هنگام کار با آیفون آن را به شارژ متصل کنند یا هنگام خواب دستگاه را در شارژ رها کنند؛ متخصصان این حوزه اعلام کردند چنین عادتی که به‌نظر بی‌ضرر می‌آید می‌تواند باعث عواقب فاجعه‌باری شود که خسارت‌های جانی و مالی را برای کاربران به‌همراه خواهد داشت.

ضرر زدن شارژ موبایل هنگام خواب

چندی پیش اپل مواردی را برای جلوگیری از افزایش دمای دستگاه‌های آیفون توصیه کرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گذاشتن دستگاه در فضایی نسبتا خنک هنگام شارژ اشاره کرد. این کمپانی اعلام کرد محیط‌های که گرمای بیش از حد دارد می‌توانند به دستگاه آسیب بزنند یا دمای آن را از سطح استاندارد و تعریف شده بالاتر ببرند. همچنین، کارشناسان درخواست کردند آیفون را هنگام شارژ درمجاورت بدن یا صورت‌تان قرار ندهید یا حتی از قرار دادن آن روی پالش و پتو اکیدا خودداری کنید، چراکه دستگاه دیگر توان خروج گرما از داخل بدنه به بیرون را ندارد و باعث داغ شدن تدریجی و آتش‌سوزی می‌شود.

صفحه‌ پشتیبانی اپل دراین‌باره نوشته است: «قبل از خواب دستگاه را از برق جدا کنید. روی دستگاه، آداپتور یا شارژر بی‌سیم گوشی نخوابید یا زمانی‌که آیفون‌تان درحال شارژ است آن را روی سطحی قرار دهید که منافذ خروجی هوا توان خنک‌کردن دستگاه را داشته باشد. پیام اپل بسیار واضح است: دستگاه‌تان را در مکانی با تهویه مناسب شارژ کنید؛ ازنظر فنی بهترین مکان برای شارژ آیفون‌ها سطحی صاف مانند میز است که اجازه می‌دهد گرمای داخل دستگاه هنگام شارژ خارج شود.

علاوه‌بر کمپانی اپل و دستورالعمل‌های بالا، گروهی از آتش‌نشانان نیز کمپین‌های آگاهی‌بخشی را برای جلوگیری از آتش گرفتن باتری گوشی‌های آیفون و سایر گوشی‌ها شروع کرده‌اند و دلایل قانع‌کننده‌ای را برای این موضوع بیان کردند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به شارژ در زمان مناسب با تهویه کامل اشاره کرد؛ آن‌ها اشاره کردند شارژ شبانه برای دستگاه و جان افراد بسیار خطرناک است و نباید این اشتباه بزرگ و پرتکرار انجام شود. در ادامه سه مورد وجود دارد که باید توسط کاربران رعایت شود:

  • عدم هوشیاری هنگام خواب: زمانی که شخص در خوابی عمیق به‌سر می‌برد حس بویای وی کار نمی‌کند؛ بدین معنا که شروع آتش‌سوزی را تشخیص نخواهد داد؛
  • استنشاق دود: با تنفس سریع دود کاربر بی‌هوش می‌شود که دراین‌صورت ممکن است دچار سوانح سوختگی شود؛
  • شارژرهای غیراستاندارد: بسیاری از کاربران برای کاهش هزینه‌ها از آداپتورها و کابل‌های تقلبی استفاده می‌کنند، اما باید بدانید که حتی شارژرهای اصلی و مورد تایید اپل نیز می‌تواند باعث آتش‌سوزی شوند.
THE DANGERS OF CHARGING YOUR IPHONE WHILE YOU SLEEP

باتوجه‌به نکات یادشده، باید گفت تا زمانی که گوشی آیفون‌تان را در حالتی امن شارژ می‌کنید مشکلی برای شما و دستگاه پیش نمی‌آید، اما نگرانی از زمانی آغاز می‌شود که شروع به شارژ دستگاه می‌کنید و طی این فرآیند ممکن است دمای دستگاه افزایش یافته و آتش بگیرد. البته باید بگوییم طی سال‌های اخیر بسیاری از سازندگان تلاش کردند چنین مشکلی را به‌‌صورت نرم‌افزاری حل کنند. برای مثال، با انتشار سیستم‌عامل آی او اس ۱۳، اپل قابلیتی به‌نام «شارژ باتری بهینه» معرفی کرد که هدف آن کاهش سرعت فرآیند شارژ بود و باتری دستگاه فشار کمتری را هنگام شارژهای طولانی تحمل می‌کرد.

مقاله مرتبط: آیفون ۱۵ با شارژ تایپ سی و باتری بزرگ‌تر پرچمداران اندرویدی را به‌چالش می‌کشد