گزارش‌ها نشان می‌دهد به‌روزرسانی گوشی‌های آیفون به پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر رسیده است؛ این موضوع به عواملی مانند افزایش قیمت، تمایل به نگه‌داری طولانی‌تر گوشی‌ها و عرضه مدل‌های جدید جذاب‌تر توسط سایر شرکت‌ها برمی‌گردد.

سهم بازار اپل در ایالات متحده کاهش چشمگیری داشته است. طبق داده‌های جدید، فعال‌سازی و به‌روزرسانی آیفون در آمریکا که قبلا حدود ۴۰ درصد، یعنی رقمی فوق‌‌العاده بود، حالا به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده و به ۳۳ درصد سقوط کرده است. کاهش تقاضا برای آیفون می‌تواند دلیل اصلی این امر باشد، اما دلایل دیگری نیز برای افت فعالسازی آیفون وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تحلیل‌های موسسه‌ تحقیقاتی CIRP نشان‌دهنده‌ روند کاهشی در فعال‌سازی آیفون است. این موضوع، بیانگر تشدید رقابت اپل با غول‌های اندرویدی به‌شمار می‌رود، به‌طوری‌که سهم دو سوم از فعال‌سازی‌ها درحال‌حاضر به این رقبای قدرتمند تعلق دارد. بااین‌حال، نمی‌توان از نقش قیمت به‌عنوان عامل اصلی در افت فعال‌سازی آیفون چشم‌‌پوشی کرد. قیمت پایین بسیاری از دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید در مقایسه با آیفون، یکی از دلایل اصلی کاهش به‌روزرسانی محصولات اپل به‌شمار می‌رود.

فروش اپل

کاربران زیادی برای سری آیفون 16 صف کشیده‌اند، اما زمزمه‌های ضد و نقیضی در مورد پرچمداران آینده اپل به گوش می‌رسد. برخی از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که این سری فاقد ویژگی‌های چشمگیر خواهد بود، عاملی که می‌تواند افت 15 درصدی کل فروش اپل در سال‌جاری را به‌دنبال داشته باشد. براساس گزارش‌ها، آیفون 16 به پردازشگر عصبی (Neural Engine) قدرتمندتری مجهز خواهد شد که پردازش هوش مصنوعی را به‌طور مستقیم روی دستگاه انجام می‌دهد. این موضوع می‌تواند سرعت و کارایی بسیاری از وظایف مرتبط با هوش مصنوعی، مانند تشخیص چهره، ترجمه و ویرایش عکس و ویدیو را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد.

اپل در مراسم رونمایی رسمی که اواخر سال‌جاری (2024) برگزار می‌شود، اگر همانطور که انتظار می‌رود، ویژگی‌های چشمگیر را با قیمت فعلی ارائه دهد، ممکن است شاهد افزایش نرخ به‌روزرسانی آیفون در چند فصل آینده باشیم. بااین‌حال، هنوز چالش‌های زیادی وجود دارد که اپل باید برای غلبه‌بر آنها تلاش کند. رکود اقتصادی، افزایش قیمت و رقابت شدید از سوی رقبای اندرویدی، همگی عواملی هستند که می‌تواند مانع رشد فروش آیفون 16 شود. در نهایت، زمان مشخص خواهد کرد که آیا آیفون 16 می‌تواند انتظارات را برآورده کند و تقاضا را برای گوشی‌های هوشمند اپل احیا کند یا همچنان این شرکت می‌خواهد به روند فعلی خود ادامه دهد.

اخبار مرتبط: