شرکت اپل برای رفع مشکل داغ شدن بیش از حد می‌خواهد آیفون ۱۶ را به سیستم خنک کننده جدید مجهز کرده و علاوه‌بر آن فلش NAND را با فاصله نسبت‌به تراشه A18 Pro قرار دهد.

تاکنون گزارش‌های مختلفی درباره سری آیفون ۱۶ معرفی شده است. براین اساس اپل می‌خواهد مانند سامسونگ و شرکت‌های چینی هوش مصنوعی مولد را ازطریق iOS 18 به آیفون ۱۶ اضافه کند. هوش مصنوعی اپل بااستفاده از یک مدل زبانی بزرگ (LLM) توسعه یافته تا اپل دسترسی آفلاین به هوش مصنوعی را دراختیار کاربران قرار دهد. این مسئله درکنار فواید زیاد، مشکل پردازش روی دستگاه و داغ کردن آن را به‌همراه دارد. از‌سوی دیگر آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس با مشکل داغ شدن بیش‌از حد روبرو بود و بااضافه شدن هوش مصنوعی، گرما در آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس می‌تواند به یک مشکل اساسی تبدیل شود.

اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد اپل برای رفع مشکل داغ شدن بیش از حد در آیفون ۱۶، می‌خواهد از ۲ راهکار مختلف به‌صورت همزمان استفاده کند. براین اساس راهکار اول اپل، ارتقا سیستم خنک کننده است. پیش از این شایعه شده بود آیفون ۱۶ به سیستم گرافنی مجهز شده تا حرارت راحت‌تر در دستگاه پخش شود. بااین حال در این گزارش به نوع رسانا گرما اشاره‌ای نشده است. البته در بهترین حالت اپل مانند گلکسی S24 به آیفون ۱۶ محفظه بخار اضافه می‌کند، اما باتوجه به رویکرد اپل در سال‌های اخیر بعید به‌نظر می‌رسد. درهر حالت ارتقا سیستم خنک کننده در آیفون ۱۶ اجازه می‌دهد این دستگاه توان حرارتی ۶ واتی را رفع کند.

iphone 16

توان دفع حرارتی ۶ واتی مذکور فقط به تراشه برنمی‌گردد و احتمالا کل مجموعه گوشی فقط می‌توانند تا ۶ وات گرما تولید کنند. علاوه‌برآن راهکار دوم اپل برای رفع مشکل داغ شدن بیش از حد آیفون ۱۶، محل قرارگیری اجزا گوشی است. به‌این ترتیب اپل می‌خواهد فلش NAND را با فاصله نسبت‌به تراشه A18 Pro قرار دهد. البته هنوز مشخص نیست که در این صورت ابعاد برد کوچک‌تر می‌شود یا با همان ابعاد باقی می‌ماند و این گزارش هم در این زمینه اطلاعاتی در دسترس قرار نمی‌دهد.

درانتها، اپل علاوه‌بر موارد فوق نمونه اولیه باتری جدیدی تولید کرده که با یک لایه فلزی دور آن می‌تواند راحت‌تر حرارت را پخش کند و درکنار ۲ راهکار قبلی به رفع مشکل کمک کند. البته هنوز استفاده از این باتری قطعی نشده و معلوم نیست اپل از باتری جدید برای تغذیه تراشه‌ها استفاده خواهد کرد یا نه.

نظر شما چیست؟ آیا اپل می‌تواند با راهکارهای گفته شده مشکل داغ شدن بیش از حد آیفون ۱۶ را حل کند یا نه؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: