بر طبق ادعای اپل، بهبود دمای آیفون 16 و تغییر طراحی آن، باعث شده تا 30 درصد عملکرد بهتری در اجرای بازی‌ها داشته باشد.

امسال تراشه A18 Pro که در گوشی‌های آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس استفاده شد، توانست چه در بخش تک هسته‌ای و چه در بخش چند هسته‌ای، عملکردی تماشایی از خود به نمایش بگذارد و در حد و اندازه تراشه M1 که در سری مک‌های چهار سال پیش استفاده شدند، ظاهر شود. این تراشه همچنان از معماری سه نانومتری شرکت TSMC استفاده می‌کند اما اپل تاکید دارد که با تعبیه پردازنده‌ای جدید در این تراشه، عملکرد آن را چندین و چند برابر بهتر از مدل A17 Pro سال گذشته کرده است. علاوه بر این دو مدل، عملکرد آیفون 16 عادی نیز با استفاده از تراشه A18 و نیز بهبود خنک‌کنندگی آن، پیشرفتی بسیار واضح داشته است. بدین ترتیب، این گوشی چه به طور کلی و چه در زمینه گیمینگ، بهتر عمل می‌کند و رسیدن آن به گرمایی که مضر باشد، بیشتر از پیش طول می‌کشد.

طراحی داخلی آیفون‌ها نقش بسزایی در کنترل دمای آنان دارد و در گذشته نیز دیده‌ایم که به دلیل مشکل در همین بخش، دمای گوشی در حین کارهای سنگینی چون اجرای بازی‌های روز، بالا می‌رود. با بالا رفتن دما و نزدیک شدن به نقطه‌ای خاص، سیستم به صورت خودکار عملکرد پردازشی را کاهش می‌دهد تا دما بیشتر از این بالا نرود و به قطعات آسیبی وارد نشود. اپل این بار سعی کرده با تغییر در طراحی داخلی، بهبود دمای آیفون 16 را برای کاربران رقم بزند و از این طریق، عملکرد گوشی در اجرای بازی‌های مختلف را نیز تقویت کند. ظاهراً اپل مدت طولانی است که قصد استفاده از این استراتژی را دارد و به نظر می‌رسد سری آیفون 16، بهترین گزینه برای به کارگیری آن بوده است.

بهبود دمای آیفون 16

شرکت اپل در راستای کنترل دما در گوشی‌های نسل جدیدش عنوان کرد: «ما سعی کرده‌ایم قدرت و کارایی تراشه A18 را با تغییرات سیستمی جدیدمان، از جمله بهبود دما، همگام سازیم. ما تغییراتی در بورد اصلی گوشی و نحوه چیدمان تراشه اعمال کردیم که باعث می‌شود اطراف آن فضای خالی بیشتری داشته باشد. از طرف دیگر، از قطعه‌ای آلومنیومی برای خارج ساختن گرما استفاده کرده‌ایم که تاثیری مثبت در عملکرد کلی دارد. در نتیجه، تمامی این تغییرات دست به دست هم داده و باعث شده‌اند آیفون 16 عادی، 30 درصد کارایی بیشتر در اجرای بازی‌های مختلف داشته باشد».

در طی رویداد معرفی رسمی سری آیفون 16، شرکت اپل عنوان کرد که برنامه‌هایی ویژه برای بهبود تراشه A18 در نظر دارد که باعث می‌شود عملکرد آن چندین و چند برابر از مدل سال قبل، یعنی A16 Bionic که در آیفون 15 عادی و آیفون 15 پلاس استفاده شد، بهتر باشد. بورد اصلی دستگاه در آیفون 16 به وسط منتقل شده و بدین ترتیب، در کناره‌ها فضای خالی بیشتری در نظر گرفته شده است تا دمای تولید شده از طریق این فضاها بتواند به راحتی خارج و از قطعات اصلی و حیاتی دور شود.

تا به این لحظه، اعداد مقایسه‌ای برای بررسی بهبود دمای آیفون 16 در دست نداریم اما خود اپل اعلام کرده که این تغییرات، باعث می‌شوند این گوشی 30 درصد پردازش بهتر در اجرای بازی‌های روز و سایر تسک‌های سنگین داشته باشد. علاوه بر ایجاد فضای خالی بیشتر برای خروج دما، این غول آمریکایی از قطعه‌ای آلومینیومی نیز برای تخلیه گرما استفاده کرده که تاثیری مثبت داشته است و باعث شده نتیجه نهایی، بهتر از مدل‌های قبلی این شرکت از آب دربیاید.

گوشی آیفون 16، دستگاهی قدرتمند و تواناست که به جدیدترین تکنولوژی اپل، یعنی هوش مصنوعی Apple Intelligence نیز مجهز بوده و این سیستم، بهترین استفاده را از تراشه قدرتمند سه نانومتری آن می‌کند. این تراشه آماده پردازش انواع داده‌های مرتبط با هوش مصنوعی است و همین باعث می‌شود بتواند حتی با آیفون 15 پرو نیز رقابت کند! از طرف دیگر، طراحی جدید سیستم خنک‌کننده فضای بیشتری در قسمت داخلی گوشی در دسترس قرار داده که به لطف آن، اپل باتری دستگاه را نیز ارتقاء داده است. با این حال، نهایتاً باید منتظر بررسی گوشی توسط مراکز معتبر تکنولوژی باشیم تا به آمارهای دقیقی از عملکرد این دستگاه در مقابل پردازش‌های مختلف دست یابیم. برای این منظور، باید تا عرضه رسمی گوشی و رسیدن آن به دست مراکز مختلف، صبور باشیم.