امروز بالاخره سری گوشی‌های جدید اپل معرفی خواهد شد اما برخی گزارش‌ها عنوان می‌کنند که فروش سری آیفون 16 معمولی بوده و خبری از شکستن رکورد نیست.

امروز شرکت اپل قرار است در جریان رویداد It’s Glowtime از چهار مدل گوشی جدید خود، یعنی آیفون 16، آیفون 16 پلاس، آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس رونمایی کند. هر چهار گوشی نسبت به نسل قبل خود، ارتقایی قابل توجه یافته‌اند و به لطف تراشه بسیار قدرتمند، همگی آنان قادر به پردازش قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به صورت سخت‌افزاری و از طریق سرورهای کلاود خواهند بود. با این حال، حتی این بهبودها نیز دلیلی برای فروش فوق‌العاده این سری و فراهم آوردن سودی قابل توجه برای اپل کافی نیستند. در گزارشی جدید از سوی مارک گرمن، دلیل این مسئله عنوان شده است.

در آخرین جلد از نشریه Power On به قلم مارک گرمن، این افشاگر عنوان کرده که علی‌رغم محموله 90 میلیونی آیفون 16 و پیشی گرفتن 10 درصدی این آمار نسبت به سری آیفون 15، سودآوری بسیار زیاد این سری گوشی چندان محتمل نخواهد بود. یکی از این مشکلات، کاهش فروش اپل در برخی کشورهای شرقی مانند چین است. کاربران این کشورها، علی‌رغم قابلیت‌های بسیار هیجان‎‌انگیز هوش مصنوعی، همچنان تمایل زیادی به خرید آیفون‌های نسل جدید از خود نشان نداده‌اند.

فروش سری آیفون 16

گرمن عنوان کرد: «در روزهای اخیر، کمپانی اپل عرضه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را با تاخیر مواجه کرده و به این درک رسیده است که سودآوری AI، نیاز به کمی زمان دارد. با این‌حال، برخی تحلیل‌گران امید دارند که ظهور Apple Intelligence باعث شود سری آیفون 16 جهشی قابل توجه در زمینه فروش تجربه کتد. آنان می‌گویند که بسیاری از مشتریان به هوش مصنوعی و قابلیت‌های آن علاقمندند و از طرف دیگر، مدت زیادی است که گوشی آیفون جدیدی خریداری نکرده‌اند! من به این عقاید باور چندانی ندارم و به نظرم امسال خبری از جهش فروش برای آیفون نخواهد بود. برای مثال، کاربران کشور چین هنوز هم چندان علاقمند به سری جدید آیفون نیستند و به نظر می‌رسد قصد خرید گوشی جدیدی از اپل در سال جاری را ندارند».

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث می‌شود فروش سری آیفون 16 تحت تاثیر قرار بگیرد، عدم تغییرات ظاهری قابل توجه در آن است. معمولاً اولین چیزی که مشتری می‌بیند، تغییر و دتحول در طراحی ظاهری است که متاسفانه در آیفون این مسئله چندان واضح نیست زیرا سری آیفون 16 نیز شباهت‌هایی غیرقابل انکار به نسل‎‌های قبل دارد. درست است که Apple Intelligence و ویژگی‌های آن هیجان‌انگیز بوده و بسیاری از کاربران را برای خرید مجاب کرده است اما چندی پیش، در نظرسنجی مشخص شد که چیزی که مشتریان را برای خرید سری آیفون 16 سوق می‌دهد، قیمت مناسب و رقابتی به همراه تکنولوژی خنک‌کننده پیشرفته است.

همانطور که می‌دانید، هوش مصنوعی Apple Intelligence در همان روز اول نیز در دسترس خریداران نخواهد بود که خود این مسئله تاثیراتی بر روی فروش سری آیفون 16 خواهد داشت. انتظار می‌رود هوش مصنوعی، به صورت رسمی با آپدیت سیستم عامل iOS 18.1 در دسترس قرار بگیرد. بدین ترتیب، عدم اطمینان مارک گرمن به جهش فروش سری آیفون 16 منطقی به نظر می‌رسد. با این حال، این افشاگر امیدوار است که سال بعد و با سری آیفون 17، شاهد چنین جهش فروشی برای شرکت اپل باشیم.

از جمله تغییرات سری آیفون 16 می‌توان به افزایش حافظه رم استاندارد از 8 گیگابایت به 12 گیگابایت و همچنین استفاده از تکنولوژی صفحه نمایش LTPO OLED در هر چهار مدل اشاره کرد. بدین ترتیب، مدل پایه که ارزان‌ترین از این سری است نیز دارای قابلیت ProMotion و نرخ تازه‌سازی بالا خواهد بود پس بسیاری از خریداران برای استفاده از تکنولوژی‌های روز اپل، نیازی به صرف هزینه گزاف ندارند و می‌توانند قابلیت‌های موردنیازشان را با قیمتی مناسب، به دست آورند.