آیفون 16 پرو به‌کاربران اجازه می‌دهد تا عکس‌های ProRAW را در‌ فرمت JPEG-XL ثبت کنند که تحولی شگرف در دنیای عکاسی با گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود.

حتی پیش‌از رونمایی رسمی آیفون 16، گزارش‌هایی مبنی‌بر‌ پشتیبانی مدل‌های Pro از فرمت تصویر پیشرفته JPEG-XL منتشر شده بود. اکنون، با‌وجود عدم اشاره رسمی اپل به‌این قابلیت، مشخص شده‌است آیفون 16 پرو قادر به‌ثبت تصاویر ProRAW در این فرمت جدید است.

فرمت JPEG-XL نسل جدیدی از فرمت‌های تصویر است که برای ایجاد تعادل بهینه بین کیفیت و حجم فایل طراحی شده‌است. این فرمت از فشرده‌سازی بدون اتلاف بهره می‌برد که به‌معنی حفظ تمام جزئیات تصویر، حتی پس از فشرده‌سازی است. این ویژگی برای عکاسان حرفه‌ای و علاقه‌مندان به‌عکاسی که به‌دنبال بالاترین کیفیت ممکن هستند، بسیار ارزشمند است.

علاوه‌بر‌این، JPEG-XL از قابلیت‌های پیشرفته دیگری مانند HDR (گستره دینامیکی بالا) و طیف رنگی گسترده‌تر نیز پشتیبانی می‌کند که منجر به‌ثبت تصاویری با جزئیات بیشتر در نواحی روشن و تاریک و بازتولید رنگ‌های دقیق‌تر می‌گردد.

آیفون 16 پرو فرمت JPEG-XL

یکی از مزایای برجسته JPEG-XL، کاهش قابل‌توجه حجم فایل نسبت به‌فرمت‌های سنتی مانند JPEG است. به‌عنوان‌مثال، فرمت JPEG-XL Lossy می‌تواند حجم فایل تصاویر را تا حدود 73 درصد نسبت به‌فرمت ProRAW موجود در آیفون 15 پرو کاهش دهد، بدون اینکه کیفیت تصویر به‌طور محسوسی کاهش یابد.

در‌حال‌حاضر، تنها مدل‌های آیفون 16 پرو قادر به‌ثبت تصاویر در فرمت JPEG-XL هستند. با‌این‌حال، هر دستگاه اپل که از سیستم‌عامل iOS 17 و بالاتر یا macOS 14 و بالاتر پشتیبانی می‌کند، می‌تواند تصاویر با این فرمت را مشاهده کند.

علاوه‌بر پشتیبانی از فرمت JPEG-XL، آیفون 16 پرو از قابلیت‌های پیشرفته دیگری در‌حوزه عکاسی و فیلمبرداری نیز برخوردار است. این گوشی‌ها قادر به‌ضبط ویدئوهای 4K با سرعت 120 فریم‌بر‌ثانیه هستند که قابلیت ثبت جزئیات بیشتر و صحنه‌های اکشن را با کیفیت سینمایی فراهم می‌کند. همچنین، نسل جدید Photographic Styles با امکان تنظیم لحظه‌ای رنگ، روشنایی و سایه‌ها، به‌کاربران اجازه می‌دهد تا خلاقیت‌شان را در عکاسی به‌نمایش بگذارند. علاوه‌بر‌این، آیفون 16 پرو به‌یک لنز اولترا واید 48 مگاپیکسلی جدید مجهز شده‌است که قابلیت ثبت تصاویر با وضوح بالاتر و جزئیات بیشتر را فراهم می‌کند.

پشتیبانی از فرمت JPEG-XL در آیفون 16 پرو، یک گام مهم در جهت ارتقای کیفیت و کارایی عکاسی با موبایل است. این قابلیت، به‌همراه سایر ویژگی‌های پیشرفته دوربین، آیفون 16 پرو را به‌یک ابزار قدرتمند برای عکاسان حرفه‌ای و علاقه‌مندان به‌عکاسی تبدیل می‌کند.