اپل می‌خواهد سال آینده آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس را به دوربین اولترا واید ۴۸ مگاپیکسلی با عملکرد بهتر در محیط‌های کم‌نور و پشتیبانی از ProRAW مجهز کند.

دیروز یک افشاگر برنامه سامسونگ برای ارتقا دوربین گلکسی S24 اولترا، S25 اولترا و S26 اولترا را منتشر کرد. براین اساس سامسونگ می‌خواهد سنسور ۱۲ مگاپیکسلی دوربین اولترا واید گلکسی S25 را که سال آینده پس از سری آیفون ۱۶ معرفی می‌شود را حذف کند و به‌جای آن از سنسور جدید ۵۰ مگاپیکسلی استفاده کند. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد اپل هم آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس را به دوربین اولترا واید بهتری مجهز می‌کند تا در رقابت با سامسونگ باقی بماند.

براساس گزارش منتشر شده از یک افشاگر چینی به‌نام «Instant Digital» در ویبو، اپل می‌خواهد از سنسور ۴۸ مگاپیکسلی در مدل های پرو و پرو مکس آیفون ۱۶ استفاده کند. بااین حساب، دوربین تله‌فوتو تنها دوربینی باقی می‌ماند که از سنسور ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد. گفته شده سنسور جدید ۴۸ مگایکسلی نور بیشتری دریافت می‌کند و عملکرد بهتری در محیط‌های کم‌نور دارد. بنابراین عکاسی با زوم ×0.5 کیفیت بیشتری پیدا می‌کند.

پیش از این اپل در مدل‌های پرو آیفون ۱۴ و سری آیفون ۱۵ از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با قابلیت «pixel binning» برای ادغام ۴ پیکسل در یک «سوپر پیکسل یا super pixel» استفاده کرده بود که عملکرد بهتری در محیط‌های کم‌نور ارائه می‌داد. گفته شده در آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس، این فناوری به سنسور جدید ۴۸ مگاپیکسلی راه یافته تا عملکرد آن در نور کم با سنسور ۱۲مگاپیکسلی قابل مقایسه نباشد. همچنین دوربین ۴۸ مگاپیکسلی اولترا واید آیفون ۱۶ پرو می‌تواند عکس ProRAW ثبت کند.

آیفون ۱۶ پرو مجهز به دوربین اولترا واید

پیش از این هم جف پو، تحلیلگر Haitong International Securities پیش‌بینی کرده بود که اپل در آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که با گزارش جدید مطابقت دارد. البته در آن گزارش او گفته بود که آیفون ۱۶ از وای‌فای ۷ هم پشتیبانی می‌کند. همچنین در سال ۲۰۲۵ با آیفون ۱۷ پرو و پرو مکس، دوربین تله‌فوتو را هم به سنسور ۴۸ مگاپیکسلی مجهز می‌کند تا هر ۳ دوربین از کیفیت مشابه برخوردار باشند.

در انتها Instant Digital، افشاگر این گزارش اخبار درست و غلط زیادی دارد. از طرفی این افشاگر اولین مرجعی بود که به آیفون ۱۴ زرد رنگ، فناوری فیلم‌برداری سه‌بعدی (Spatial Video) و ارتقا جزئی سخت‌افزاری سری اپل واچ ۹ را فاش کرد. همچنین تنها گزارش منتشر شده از پنل پشتی شیشه‌ای مات در آیفون ۱۵ پایه و پلاس توسط این مرجع گزارش شد. اما از طرف دیگر، Instant Digital گزارش‌های اشتباهی از چند قابلیت iOS 17 و عرضه آیپد ایر جدید در اکتبر ۲۰۲۳ منتشر کرد که غلط از آب درآمد. بنابراین باوجود احتمال اشتباه بودن این گزارش، به‌دلیل تایید آن توسط تحلیلگر بازار احتمال دوربین اولترا واید ۴۸ مگاپیکسلی در آیفون ۱۶ پرو و پرو مکس تعبیه می‌شود.

اخبار مرتبط: