به‌نظر می‌رسد اپل در سال جاری قصد دارد با تجهیز هر دو مدل آیفون 16 پرو به لنز تتراپرسیم با زوم اپتیکال 5 برابری مجهز کند تا عدالت برای کاربران مدل‌های کوچک‌تر رعایت شود.

درمیان اخبار داغ پیرامون سری آیفون 16، این‌بار اطلاعات جدیدی در‌مورد سخت‌افزار دوربین مدل‌های «پرو» به‌گوش می‌رسد. سال گذشته، تنها آیفون 15 پرو مکس به‌لنز tetraprism مجهز بود که امکان زوم اپتیکال تا 5 برابر را فراهم می‌کرد. اما مدل «پرو» کوچک‌تر از این قابلیت بی‌بهره بود. اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهند هر دو مدل آیفون 16 پرو از لنز تتراپریسم از همان تامین‌کننده بهره خواهند برد. در نتیجه، هر دو مدل آیفون 16 پرو از قابلیت زوم اپتیکال پیشرفته‌ای برخوردار خواهند بود و تفاوت بین آن‌ها و مدل «پرو مکس» در این زمینه کمتر خواهد شد.

گزارش‌های اخیر نشریه معتبر The Elec نشان می‌دهد، LG Innotek به‌عنوان تأمین‌کننده انحصاری لنزهای تتراپریسم برای هر دو مدل «پرو» آیفون 16 انتخاب شده‌است. لنزهای تتراپریسم که پیش‌تر تنها در آیفون 15 پرو مکس به‌کار رفته بودند، با قابلیت زوم اپتیکال 5 برابری، تحولی در عکاسی با موبایل ایجاد کرده‌اند. اکنون، با تجهیز هر دو مدل آیفون 16 پرو به‌این لنزها، کاربران می‌توانند انتظار کیفیت تصویر و قابلیت‌های زوم بی‌نظیری را داشته باشند.

 آیفون 16 پرو

لنز تتراپریسم با ساختار شیشه‌ای تاشده منحصربه‌فردش، قابلیت زوم اپتیکال بی‌نظیری را فراهم می‌کند؛ این لنز با قابلیت انعکاس چهارگانه نور، فاصله کانونی را تا 120 میلی‌متر افزایش داده و زوم اپتیکال 5 برابری بدون افت کیفیت را به‌ارمغان می‌آورد. این اقدام اپل نشان می‌دهد غول فناوری کوپرتینو در تلاش است تا فاصله بین مدل‌های «پرو» و «پرو مکس» را در زمینه عکاسی کاهش دهد و تجربه‌ای یکپارچه‌تر را برای کاربرانش فراهم کند.

استفاده از لنز تتراپرسیم در مدل‌های آیفون 16 پرو به این معناست این گوشی‌ها قادر خواهند بود بدون کاهش کیفیت تصویر یا ویدیو، زوم اپتیکال 5 برابری انجام دهند؛ قابلیتی که سال گذشته منحصر به‌آیفون 15 پرو مکس بزرگتر بود. این ارتقا برای هر دو مدل خبر خوشحال‌کننده‌ای است، اما همچنان باید منتظر ماند و دید آیا آیفون 16 پرو مکس زوم اپتیکال بالاتری نسبت به‌برادر کوچک‌تر خود ارائه خواهد داد یا خیر.

علاوه‌بر‌این، اپل از فناوری سنسور شیفت 3D برای بهبود تثبیت تصاویر استفاده می‌کند، اما این فناوری پیشرفته به‌دلیل فضای بیشتر در مدل پرو مکس، تاکنون تنها در این مدل به‌کار گرفته شده بود. اکنون که اندازه آیفون 16 پرو کمی بزرگتر شده‌است، گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد این کمپانی فناوری سنسور شیفت را به‌مدل 6.3 اینچی «پرو» نیز اضافه خواهد کرد. تغییر در اندازه آیفون 16 پرو می‌تواند به‌بهبود قابل‌توجه کیفیت تصاویر و ویدیوهای ثبت شده با این مدل، به‌ویژه در شرایط نوری ضعیف یا هنگام حرکت، منجر شود.

در‌حال‌حاضر، LG Innotek به‌عنوان تنها تأمین‌کننده لنزهای پیشرفته تتراپریسم برای مدل‌های «پرو» آیفون 16 فعالیت خواهد کرد. اما، پس از اتمام موجودی اولیه، اپل قصد دارد با Foxconn و Cowell نیز برای تأمین این لنزهای تاشده همکاری کند. در کمال تعجب، Sharp، یکی از بازیگران اصلی بازار ماژول‌های دوربین، در فهرست تأمین‌کنندگان لنز برای آیفون‌های امسال حضور ندارد، اما احتمالاً در آینده به‌این جمع خواهد پیوست. همانطور که قبلاً اعلام شد، اپل احتمالاً در تاریخ 10 سپتامبر، در کنار اپل واچ سری 10 و AirPods 4، از سری آیفون 16 رونمایی خواهد کرد.