منابع آگاه خبری می‌گویند آیفون ۱۶ پرو با سیستم دوربین پیشرفته‌تر و ارتقا چشمگیر در نمایشگر به‌همراه دکمه کپچر دوشنبه‌شب در رویداد It’s Glowtime معرفی خواهد شد.

افشاگری‌ها نشان می‌دهد سری آیفون ۱۶ پرو با ویژگی‌های جدیدی مانند نمایشگرهای بزرگ‌تر، دکمه اختصاصی Capture و موارد دیگر همراه خواهد بود. همچنین انتظار داریم چندین پیشرفت قابل‌توجه در سخت‌افزار دوربین آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس مشاهده کنیم؛ در ادامه به هفت نکته مورد انتظار در رویداد دوشنبه‌شب اشاره می‌کنیم.

طبق گزارش‌های متعدد، آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس هر‌دو امسال یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی اولتراواید ارتقایافته خواهند داشت؛ این‌موضوع نشان‌ می‌دهد که بهبود چشمگیری نسبت‌به دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید فعلی در آیفون ۱۵ پرو خواهد بود. به‌عبارتی ساده‌تر، دوربین اولتراواید آیفون ۱۶ پرو در بیشتر موقعیت‌های عکاسی، به‌خصوص در محیط‌های کم نور، بسیار بهتر است. تصاویر جزئیات بیشتر و رنگ بهبود یافته‌ای را ارائه می‌دهند، درحالی‌که افزایش وضوح تصویر نیز انعطاف‌پذیری بیشتری در ویرایش و پردازش پس از تولید ارائه می‌دهد.

دوربین ۴۸ مگاپیکسلی اولتراواید آیفون ۱۶ پرو به‌معنای پیشرفت‌ چشم‌نواز برای ضبط ویدئوی سه‌بعدی خواهد بود. به‌نظر می‌رسد این ویژگی به‌ترکیبی از لنزهای اصلی و اولتراواید متکی است. برخی کارشناسان می‌گویند آیفون ۱۶ پرو می‌تواند ویدئو سه‌بعدی با وضوح 4K ضبط کند. درحال‌حاضر، آیفون ۱۵ پرو تنها می‌تواند ویدئوی سه‌بعدی را با رزولوشن 1080p ضبط کند.

سیستم دوربین آیفون ۱۶ پرو

طبق یک شایعه در آخرین روزهای منتهی به رویداد It’s Glowtime، آیفون ۱۶ پرو برای اولین‌بار از ضبط ویدیوهای 4K با سرعت ۱۲۰ فریم‌برثانیه پشتیبانی می‌کند. درحال‌حاضر، آیفون ۱۵ محدود به ضبط فیلم ۴K با سرعت ۶۰ فریم‌برثانیه است؛ به‌این‌معنی که ویدئوهای 4K در آیفون ۱۶ پرو روان‌تر و جذاب‌تر از همیشه خواهند بود. علاوه‌براین، گزارش‌ها نشان می‌دهد که اپل قابلیت ضبط ویدئویی 8K را با آیفون ۱۶ پرو آزمایش کرده ، اما پشتیبانی ازآن در سری آیفون 16 در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

درحال‌حاضر، آیفون ۱۵ پرو مکس از طراحی جدید دوربین تحت‌عنوان تتراپریسم استفاده می‌کند که قابلیت‌های زوم اپتیکال ۵ برابری و زوم دیجیتال ۲۵ برابری را امکان‌پذیر می‌کند. بااین‌حال، با سری آیفون ۱۶، اپل سیستم دوربین ارتقایافته تله‌فوتو تتراپریسم را به آیفون ۱۶ پرو نیز گسترش خواهد داد؛ به‌این‌معنی که آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس هردو حداقل زوم اپتیکال ۵ برابری و زوم دیجیتال ۲۵ برابری را ارائه می‌دهند.

ازطرف‌دیگر، یک شایعه مبهم نشان می‌دهد که آیفون ۱۶ پرو مکس دارای ویژگی جدیدی به نام «ترکیب تله فوتو فوق‌العاده دوربرد پریسکوپ» خواهد بود. به‌نظر می‌رسد نسخه پرو مکس بااین ویژگی توانایی ارائه زوم اپتیکال تا ۱۰ برابر را خواهد داشت، اما تاکنون این شایعه خارج از این منبع واحد از سال گذشته تایید نشده است.

یکی از مشکلاتی که احتمالا هر کاربر دوربین آیفون به خوبی از آن آگاه است، شعله ور شدن لنز هنگام عکاسی در محیط‌های پرنور است. درواقع، این مشکل منجر به artifactهای غیرمنتظره و بازتاب‌های داخلی لنز در تصاویر می‌شود. متخصصان می‌گویند این مشکل سخت‌افزاری است که در بیشتر دوربین‌های موجود در بازار تاثیر می‌گذارد، اما طبق گزارش‌ها، اپل درحال رفع مشکل یادشده برای آیفون ۱۶ پرو است.

براساس یک شایعه پرتکرار، اپل روی یک فناوری جدید پوشش لنز تحت‌عنوان «Atomic Layer Deposition» کار می‌کند؛ این پوشش ضد انعکاس می‌تواند برای به‌حداقل رساندن اثرات بازتاب‌های داخلی روی لنزهای دوربین آیفون ۱۶ پرو اعمال شود. اگر این شایعه به نتیجه برسد، احتمالا artifact‌های غیرمنتظره کمتری را در تصاویر آیفون ۱۶ پرو خواهید دید؛ به‌خصوص آن‌هایی که در شرایط فراوانی نور گرفته می‌شوند.

سیستم دوربین آیفون ۱۶ پرو

باتوجه‌به گزارش‌ها، آیفون ۱۶ پرو از یک سنسور دوربین اصلی جدید از سونی با طراحی ارتقا یافته برای عملکرد بهتر در نور کم استفاده خواهد کرد. جدیدترین فناوری حسگر انباشته سونی، دیودهای نوری و ترانزیستورهای پیکسلی را که معمولا در یک لایه ترکیب می‌شوند را به‌شکل مطلوبی جدا می‌کند. تکنولوژی جدید ژاپنی‌ها اجازه می‌دهد تا دیودهای نوری تا عمق بیت از اندازه کلی پیکسل به‌طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر باشند. سونی ادعا می‌کند که این سنسور درمقایسه‌با سنسورهای دوربین موجود در بازار، دو برابر نور بیشتری را جذب می‌کند.

گرفتن نور بیشتر و حذف نویز بیشتر به معنای عکس‌های بهتر در همه زمینه‌ها برای کاربران آیفون است. بااین‌حال، یک نکته نامشخص این است که آیا این سنسور سونی در هردو مدل آیفون ۱۶ پرو استفاده خواهد شد یا تنها به نسخه پرو مکس اختصاص دارد. حداقل یک شایعه در Weibo گفته است که تنها آیفون ۱۶ پرو مکس از سخت‌افزار سنسور دوربین انباشته سونی استفاده خواهد شد.

افزون‌بر موارد یادشده، غول فناوری کوپرتینو درحال اضافه کردن یک دکمه جدید به هر چهار مدل آیفون ۱۶ است که کاملا به دپارتمان دوربین اختصاص دارد. دکمه کپچر در سمت راست آیفون ۱۶ قرار خواهد گرفت. کاربران می‌توانند با فشار دادن دکمه، برنامه دوربین را باز کنند، سپس از دکمه برای کنترل دوربین مانند زوم یا نوردهی استفاده کنند و در نهایت تصاویر دلخواه‌شان را بگیرند.

طبق گزارش‌ها، دکمه Capture دارای یک طراحی فیزیکی است که به داخل و خارج فشار می‌دهد، همراه با یک سطح خازنی در بالا. کاربران می‌توانند روی این سطح خازنی برای بزرگنمایی و کوچکنمایی، تنظیم نوردهی و موارد دیگر سوایپ کنند. همچنین گزارش شده است که دکمه Capture از برنامه‌های دوربین شخص ثالث نیز پشتیبانی می‌کند.

شایعات نشان می‌دهد آیفون ۱۶ پرو شامل پشتیبانی از فرمت JPEG-XL خواهد بود. این فرمت از فشرده‌سازی با اتلاف و بدون اتلاف پشتیبانی می‌کند و تصاویر با کیفیت بالا را در فایل کوچک‌تر فعال می‌کند. همچنین ، JPEG-XL از طیف رنگی گسترده، گستره دینامیکی بالا (HDR) و رندر پیشرونده پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از JPEG-XL در کنار فرمت‌های JPEG، HEIF، HEIF Max و ProRaw Max دردسترس خواهد بود.