اپل مدت‌هاست بر روی قابلیت بازیابی بی‌سیم سیستم عامل کار می‌کند و حال پس از چند سال، این ویژگی در آیفون 16 نیز تعبیه شده است.

بازیابی و ریکاوری سیستم عامل به صورت بی‌سیم، با عرضه iOS 15.4 و watchOS 8.5 در ابتدا در دسترس اپل واچ‌ها قرار گرفت و سپس با iOS 17 و tvOS 17 برای اپل تی وی‌ها نیز عرضه شد. حال iOS 18 تبدیل به فرصتی عالی برای به کارگیری این قابلیت در سری آیفون 16 شده است. در این سیستم عامل جدید، بخشی به نام RecoveryOS لحاظ شده که به کمک آن، می‌توانید به صورت بی‌سیم اقدام به بازیابی سیستم عامل اپل واچ‌ها و اپل تی وی‌ها کنید.

اگر دستگاه آیفون 16 شما وارد حالت ریکاوری شود، می‌توانید آن را در نزدیکی یک آیفون یا آیپد دیگر قرار دهید تا فرآیند بازیابی بی‌سیم سیستم عامل آغاز شود. بدین ترتیب، دستگاه‌های سالم یک سیستم عامل جدید را از طریق اینترنت دانلود کرده و آن را به دستگاهی که خراب شده است، منتقل می‌کنند. بدین ترتیب، هر مشکلی که در سیستم عامل دستگاه‌های آیفون پیش بیاید، به سادگی از طریق یک آیفون دیگر حل می‌شود و نیازی به یک دستگاه مک یا کامپیوتر نخواهید داشت.

بازیابی بی‌سیم سیستم عامل

عملاً هر دستگاهی که از iOS 18 استفاده می‌کند، قابلیت بازیابی سیستم عامل را دارد اما تا به این لحظه، به نظر می‌رسد این ویژگی فقط برای سری آیفون 16 کار می‌کند و نمی‌توانید سیستم عامل دستگاه‌های قدیمی‌تر را از این راه بازیابی کنید. به نظر می‌رسد سری گوشی‌های جدید، از لحاظ سخت‌افزاری و پارتیشن‌بندی به قابلیتی مجهز شده‌اند که اجازه این کار را صادر می‌کند و کاربر به راحتی می‌تواند از آن استفاده کند.

تا به این لحظه مشخص نیست که آیا قابلیت بازیابی بی‌سیم سیستم عامل به مدل‌های قدیمی آیفون نیز اضافه می‌شود یا خیر. واضح است که اگر نیاز به تغییرات سخت‌افزاری داشته باشیم، کاربران آیفون‌های قدیمی‌تر باید قید این قابلیت را برای همیشه بزنند. با این حال، همین مسئله نیز قدمی بزرگ محسوب می‌شود تا کار کاربران را راحت کند. از این پس برای چنین مشکلی، تنها به یک دستگاه با سیستم عامل iOS 18 نیاز دارید و لازم نیست گوشی خود را به مراکز اپل استور یا تعمیرکاران مختلف ببرید. این ابزار از سال 2020 در دست توسعه بوده و بالاخره به مرحله نهایی رسیده است تا نیاز کاربران را رفع کند.