سرانجام پس‌ازمدت‌ها انتظار، کمپانی اپل گوشی‌های هوشمند آیفون 16 و آیفون 16 پلاس را با هوش مصنوعی Apple Intelligence و 8 گیگابایت حافظه رم به‌همراه تراشه A18 در کلاس 3 نانومتری رسما معرفی کرد.

لحظاتی قبل، درجریان برگزاری مراسم It’s Glowtime، گوشی‌های هوشمند پرچمدار آیفون 16 و آیفون 16 پلاس با قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری معرفی شدند که می‌تواند مورد استقبال و تحسین کاربران قرار بگیرد. ازنظر زبان طراحی تغییرات چندانی دیده نمی‌شود، اما پنل تخت و ماژول دوربین قرصی‌شکل با چیدمان عمودی از دو سنسور پیشرفته میزبانی می‌کند؛ در ادامه به جزئیات بیشتری از مشخصات سخت‌افزاری و زبان طراحی آیفون 16 و آیفون 16 پلاس می‌پردازیم.

مشخصاتآیفون 16آیفون 16 پلاس
تراشهA18A18
پردازنده گرافیکیApple GPUApple GPU
حافظه رم8 گیگابایت8 گیگابایت
تکنولوژی حافظه داخلیNVMeNVMe
دوربینواید 48 مگاپیسکلی
اولتراواید 12مگاپیسکلی
واید 48 مگاپیسکلی
اولتراواید 12مگاپیسکلی
نمایشگر6.1 اینچیSuper Retina XDR OLED6.7 اینچی Super Retina XDR OLED
جنس بدنهآلومینیومآلومینیوم
قیمت799 دلار پایه899 دلار پایه

براساس اعلام رسمی، گوشی‌های هوشمند آیفون 16 و آیفون 16 پلاس به‌ترتیب از یک صفحه‌نمایش 6.1 اینچی و 6.7 اینچی Super Retina XDR OLED با رزولوشن 1179×2556 و 1290×2796 پیکسل، نرخ‌ به‌روزرسانی تطبیق‌پذیر 60 هرتزی، سطح بیشینه روشنایی خودکار 2000 نیتی، تراکم 460 پیکسل‌براینچ و نسبت تصویر 19.5:9 برخوردار هستند که می‌تواند تجربه کاربری فوق‌العاد‌ه‌ای را دراختیار کاربران قرار دهد. همچنین، با پشتیبانی از استاندارد‌های روز دنیا برای بهبود کیفیت تصویر مانند +HDR10 و Dolby Vision می‌توان گفت غول آمریکایی برای کاربران و طرفدارنش تغییرات چشمگیری ارائه نکرده و تمامی ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد را دراختیار کاربران مدل‌های پرو قرار داده‌است.

رنگ‌بندی آیفون 16
ابعاد نمایشگر آیفون 16

علاوه‌براین، هردو دستگاه از استاندارد IP68 پشتیبانی می‌کند که برای محافظت از گردو‌غبار و آب برای گوشی‌های هوشمند صادر می‌شود؛ اطلاعات رسمی نشان می‌دهد آیفون 16 می‌تواند تا عمق 6 متر به‌مدت 30 دقیقه دوام بیاورد که درمقابل سایر گوشی‌های هوشمند پرچمدار موجود در بازار برتری خاصی ندارد. طی سال‌‌های اخیر، موضوع محافظ صفحه‌نمایش نیز به یکی از دغدغه‌های کاربران تبدیل شده، چراکه پنل گوشی‌های هوشمند گران‌قیمت‌ترین بخش سخت‌‌افزاری محسوب می‌شود و تعمیرات آن قیمتی معادل یک‌سوم هزینه اصلی دستگاه را دارد؛ برهمین‌اساس، آیفون 16 پایه و آیفون 16 پلاس از محافظ شیشه‌ای Ceramic Shield glass بهره می‌برد.

ازنظر سخت‌افزاری و مشخصات داخلی بدنه، گوشی‌‌های هوشمند iPhone 16 و iPhone 16 Plus با تراشه A18 معرفی شد که با کلاستربندی Hexacore عملکرد پردازشی چشمگیری دارد؛ پیکربرندی هسته‌ها شامل دو هسته اصلی با کلاک اسپید 3.96 گیگاهرتزی، چهار هسته با فرکانس 2.3 گیگاهرتزی می‌شود.

تراشه A18 برای آیفون 16 و آیفون 16 پلاس
عملکرد پردازنده گرافیکی A18

غول فناوری کوپرتینو برای عملکرد روان و منسجم دستگاه از حداکثر 8 گیگابات حافظه رم یک‌پارچه به‌همراه حداقل 128 حافظه داخلی NVMe استفاده کرد که کاربران برای ذخیره‌سازی فایل‌های ویدئویی و اسناد کمی دچار مشکل می‌شوند و باید مدیریت بالایی داشته باشند، اما سرعت چشمگیر خواندن و نوشتن ترتیبی اطلاعات جبران ظرفیت پایین خواهد بود. پرچمداران استاندارد اپل از شیار microSD بهره‌مند نیستند، بنابراین کاربران باید درنظر داشته باشند درصورت نیاز به حجم ذخیر‌ه‌‌سازی بیشتر باید از هاردهای اکسترنال SSD جداگانه استفاده کنند. ازسوی‌دیگر، هردو دستگاه با سیستم‌عامل iOS 18 و هوش مصنوعی Apple Intelligence بهینه‌سازی شدند که سرعت دستگاه را به‌شکل شگفت‌انگیزی افزایش می‌دهد.

در سال‌های گذشته، با توسعه و پیشرفت گوشی‌‌های هوشمند، سازندگان از سنسورهای پیشرفته‌تری برای سیستم دوربین استفاده کردند که می‌توانند عکس‌های بسیار باکیفیتی را درشرایط نوری مختلف به‌ثبت برسانند. کمپانی اپل همواره یکی از پیشگامان توسعه سیستم دوربین با مشخصات سخت‌افزاری خارق‌العاده بوده که با همکاری شرکت سونی و لارگان محقق می شود. همچنین، درجریان مراسم معرفی آیفون 16 مشخص شد این دستگاه مانند نسل قبل از ماژول دوگانه دوربین بهره‌ می‌برد، اما تفاوت‌های چشمگیری درمقایسه‌با آیفون 15 دارد که در ادامه به‌ آن‌ها می‌پردازیم.

مشخصات آیفون 16

اپل می‌گوید سیستم دوربین آیفون 16 و آیفون 16 پلاس از دو سنسور میزبانی می‌کند که شامل حسگر اصلی 48 مگاپیکسلی و اولتراواید 12 مگاپیکسلی می‌شود. سنسور واید 48مگاپیکسلی از دیافراگم f/1.6 با فاصله کانونی 26 میلی‌متری، پیکسل‌های بزرگ به‌ضلع 1.0 میکرومتر، فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزش‌گیر اپتیکال بهره می‌برد. همچنین، ابعاد این سنسور پیشرفته 1/1.31 است که درمقایسه‌با آیفون 15 استاندارد مقداری بزرگ‌تر شده می‌تواند نوری بیشتری را وارد لنز دوربین کند.

ازسوی‌دیگر، سنسور 12 مگاپیکسلی اولتراواید را داریم که از دیافراگم f/2.4و زاویه دید 123 درجه با فاصله کانونی 13 میلی‌متری به‌همراه فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌برد. همچنین سنسور سلفی 12 مگاپیسکلی از دیافراگم f/1.9 با فاصله‌کانونی 23 میلی‌متری و پیکسل‌های بزرگی به‌ضلع 1.12 میکرومتر بهره می‌برد که توانایی ثبت عکس‌های جذابی را دارد. به‌طورکلی مشخصات سیستم دوربین بسیار پیشرفته‌تر و بهتر نسل قبلی به‌شمار می‌رود تقریبا درکنار نسخه آیفون 15 و آیفون 15 پلاس قرار می‌گیرد. همچنین، باید یادآور شویم نسخه‌های پایه و پلاس ازنظر سیستم دوربین تفاوتی با یک‌دیگر ندارند.

طراحی آیفون 16

دربخش ویدئویی، آیفون 15 و 15 پلاس از رزولوشن 4K با نرخ 24/25/30/60 فریم‌برثانیه HDR، رزولوشن 1080 با نرخ حداکثر 240 فریم‌برثانیه با پشتیبانی از استانداردهای HDR10+ ،Dolby Vision HDR و عمق رنگ 10 بیتی بهره‌ می‌برد که برای ثبت باکیفیت‌ترین ویدئوها مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. همچنین، دوربین این گوشی هوشمند از کیفیت 720 با نرخ تصویربرداری حداکثر 960 فریم‌برثانیه پشتیبانی می‌کند که قابلیت‌های بخش ویدئویی را تمکیل می‌کند؛ یادآور می‌شویم این دستگاه از فلش LED دوگانه و حالت پانوراما برخوردار است که برای ثبت تصاویر در فواصل دور استفاده می‌شود.

براساس اعلام رسمی کمپانی اپل، هردو دستگاه برای تامین انرژی از باتری‌های بسیار قدرت‌مندی بهره می‌برند، اما اپل در مراسمش هیچ‌گونه اشاره‌ای به‌ظرفیت باتری آن‌ها نکرد! همچنین، غول آمریکایی می‌گوید که ظرف مدت‌زمان 30 دقیقه باتری را از صفر تا 50 درصد شارژ می‌کند؛ باید توجه داشته باشید تمامی مشخصات سخت‌افزاری یادشده تاکنون تنها برای مدل‌های پایه آیفون 16 است؛ بنابراین می‌توانید برای مشاهده قابلیت‌های بهتر، به صفحه معرفی آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس مراجعه کنید.

مولد هوش مصنوعی اپل اینتلیجنس با پشتیبانی از میلیاردها پارامتر توانایی‌های خلاقانه و بهره‌وری کاربران را به سطح جدیدی ارتقا می‌دهد. مدل هوش مصنوعی پیشرفته، قادر به‌‌تولید انواع محتوا شامل متن، تصویر و حتی موسیقی براساس درخواست‌ها و تنظیمات کاربر است. از نگارش ایمیل‌ها و مقالات تا خلق داستان‌های خلاقانه و آهنگسازی، اپل اینتلیجنس با تطبیق با سبک و لحن کاربر، محتوایی شخصی‌سازی‌شده و طبیعی تولید می‌کند.

قابللیت‌های هوش مصنوعی اپل
هوش مصنوعی Apple Intelligence

علاوه‌براین، اپل اینتلیجنس می‌تواند تصاویر خیره‌کننده، گرافیک‌های منحصربه‌فرد و حتی تصاویر فوتورئالیستی برپایه توصیفات متنی خلق کند. همچنین، این مدل قادر به تولید موسیقی اورجینال در سبک‌ها و حالت‌های مختلف است و حتی می‌تواند در تولید کد، رفع اشکال و ارائه پیشنهادات شخصی‌سازی‌شده به کاربران کمک کند. با درک زبان طبیعی، اپل اینتلیجنس به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از زبان روزمره با آن تعامل کنند و اطلاعات و کمک مورد نیاز خود را دریافت کنند. اپل اینتلیجنس، با قابلیت‌های بی‌نظیر، افق‌های جدیدی را در حوزه‌های مختلف از جمله هنرهای خلاق، آموزش و سرگرمی به روی کاربران می‌گشاید.

درنهایت، باید بگوییم آیفون 16 و آیفون 16 پلاس و سایر مدل‌های پیشرفته‌تر آن از جذابیت فزاینده‌ای برخوردار هستند، اما باید برای دیدن نتیجه عملکرد کلی و بهره‌وری مصرف انرژی منتظر عرضه دستگاه باشیم تا بتوانیم آن در بنچمارک‌های مختلف مانند 3DMark و Geekbench تست کنیم. اکنون باید طی ساعات آینده منتظر نتایج بنچمارک ازسوی وب‌سایت‌های خبری باشیم که دراین‌صورت به‌سرعت آن‌ها را با شما اشتراک‌گذاری خواهیم کرد. همچنین اگر قصد خواندن مشخصات فنی آیفون 16 پرو، را دارید، می‌توانید وارد صفحه‌ اصلی وب‌سایت علاالدین شوید.

قیمت آیفون 16 و آیفون 16 پلاس به‌ترتیب 799 دلار و 899 دلار اعلام شد که ذرمقایسه‌با سال‌های گذشته تفاوتی ندارد.