براساس آخرین تصاویر افشا شده از سری آیفون ۱۵، احتمالا این سری به درگاه تاندربولت برای انتقال سریع‌تر داده‌ها مجهز خواهد شد.

همان‌طور که می‌دانید کمتر از یک ماه دیگر با برگزاری مراسم «فار اوت»، اپل از بهترین و پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند دنیا رونمایی می‌کند؛ البته انتظار می‌رود چندین دستگاه دیگر نظیر ساعت هوشمند اپل واچ سری ۹، اپل واچ اولترا نسل دوم و نسل جدید ایرپادها معرفی شوند. اما طبق آخرین قوانین اروپا، کمپانی اپل باید سری آیفون ۱۵ را به درگاه تایپ سی مجهز کند تا امکان همگام‌سازی با سایر گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمند میسر شود.

براساس آخرین افشاگری‌ها و شایعات حوزه فناوری، سری آیفون ۱۵ اپل با ارتقاها و به‌روزرسانی‌های قابل‌توجهی همراه می‌شود تا از نسل‌های گذشته بسیار متمایز شوند. برای مثال، نسخه‌های پرو به تراشه جدید A17 بایونیک برپایه معماری ۳ نانومتری TSMC مجهز می‌شود یا مدل‌های پرو از دوربین واید ۴۸ مگاپیکسلی با فناوری چندلایه بهره‌مند می‌شوند؛ اما مهم‌ترین ارتقا وجود درگاه تایپ سی با تراشه 3LD3 محسوب می‌شود که در ادامه به جزئیات بیشری از آن می پردازیم.

درگاه لایتنینگ به‌عنوان یک پورت اختصاصی به محصولات اپل اضافه شد تا امکان اتصال آیفون‌ها، آیپد‌ها یا مک‌های ساخت این کمپانی با دستگاه‌های سوم شخص امکان‌پذیر نباشد؛ چنین رویکردی برای جلوگیری از ورود بدافزارها و سواستفاده هکرها به اکوسیستم اپل اتخاذ شد، اما اکنون پارمان اتحادیه اروپا قانونی تصویب کرد که به‌موجب آن اپل باید دستگاه‌هایش را به درگاه استاندارد تایپ سی مجهز کند، در غیراین‌صورت اجازه فروش محصولاتش را درکشور‌های منطقه یورو نخواهد داشت. البته یادآوری می‌شود مک‌ها و آیپد‌های اپل به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ به استفاده از پورت تایپ سی روی آورند، اما هیچگاه اقدامی برای تجهیز آیفون‌ها به درگاه مذکور نشد.

تراشه ریتایمر آیفون ۱۵ و درگاه تاندربولت

چند روز پیش اخباری منتشر شد که نشان می‌داد درگاه تایپ سی سری آیفون ۱۵ از تراشه 3LD3 استفاده خواهد کرد. این تراشه باعث محدودیت سرعت شارژ و علمرد دستگاه حین انتقال داده می‌شود. بااین‌حال، افشاگران به‌تازگی کشف کردند که اپل از فناوری دیگری درکنار درگاه یادشده استفاده می‌کند که اجازه می‌دهد شارژ و انتقال داده باسرعت بیشتری انجام شود.

تصویری که از مدار دستگاه افشا شده نشان می‌دهد سری آیفون به‌طور قطع از درگاه تایپ سی استفاده می‌کند. وب‌سایت خبری شارژرلب عنوان کرد درون این تصویر تراشه ریتامیر دیده می‌شود که برای بازسازی سیگنال‌ها و بهبود کیفیت انتقال اطلاعات از آن استفاده می‌شود. به‌بیان دقیق‌تر، این نوع تراشه با درگاه‌‌های تاندربولت سازگار هستند و می‌توانند کیفیت ورودی و خروجی را حفظ کند. علاوه‌براین، وجود تراشه ریتامیر تایید می‌کند که سری آیفون ۱۵ از درگاه تاندربولت درکنار تایپ سی پشتیبانی می‌کند، اما مشخص نیست که مختص نسخه‌های پرو خواهد بود یا تمام مدل‌های سری آیفون ۱۵ به آن مجهز می‌شوند.

درگاه تاندربولت توسط کمپانی اپل و اینتل پایگذاری و توسعه یافت تا انتقال داده سریع‌تر و پهنای باند بیشتری نسبت به پورت تایپ سی انجام شود. فناوری یادشده برای افرادی که به‌صورت روزانه اطلاعات و اسناد زیادی را بین دستگاه جابه‌جا می‌کنند بسیار مفید خواهد بود. همچنین، با استفاده از تاندربولت انتقال داده باسرعتی معادل ۴۰ گیگابیت برثانیه همراه می‌شود و قابلیت اتصال به نمایشگر‌ها با خروجی 4k وجود دارد.

اخبار مرتبط: آیفون ۱۵ با شارژ تایپ سی و باتری بزرگ‌تر پرچمداران اندرویدی را به‌چالش می‌کشد