یک منبع آگاه خبری می‌گوید ارزیابی‌ها از فروش سری آیفون ۱۵ در چین کاهش ۴.۵ درصدی را نشان می‌دهد که برابربا میلیون دستگاه آیفون از خانواده سری ۱۵ محسوب می‌شود.

طی سال‌های اخیر، به‌دلیل تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه کمپانی هواوی ازسوی ایالات متحده آمریکا، این سازنده چینی نمی‌توانست به تراشه‌های قدرت‌مند با پشتیبانی از فناوری ارتباطی 5G دسترسی داشته باشد. برهمین‌اساس، میزان محبوبیت و خرید گوشی‌های آیفون در کشور چین به اوج رسید، به‌طوری‌که باعث ایجاد نگرانی‌‌های گسترده برای مقامات چینی را به‌همراه داشت؛ اما اکنون، پس از گذشت چندین سال، هواوی با تولید تراشه 5G به‌میادین بازگشته و توانسته روی بازار فروش گوشی‌های اپل تاثیر به‌‌سزایی بگذارد.

ممنوعیت فروش آیفون در چین

گزارش کارشناسان و اقتصادان‌ها در حوزه فناوری نشان می‌دهد تسلط غول کوپرتینویی در بازار گوشی‌های هوشمند چین به عوامل متعددی نظیر احیای دوباره هواوی، تقاضای ضعیف مصرف‌کنندگان و قانون منع استفاده از آیفون‌ها برای مقامات چینی بستگی دارد. دراین‌راستا، نشریه بلومبرگ می‌گوید فروش سری آیفون ۱۵ حتی درمقایسه‌با سری آیفون ۱۴ در سال گذشته نیز کاهش بی‌سابقه‌ای داشته و این موضوع نشان می‌دهد سطح خودکفایی سازندگان چینی بسیار زیاد شده و زنگ خطر را برای آمریکا به‌صدا درمی‌‌آورد.

طبق آخرین آمار و ارقام، سری آیفون ۱۵ در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی از فروش بسیار بالایی برخوردار بوده و سطح تقاضا به‌شکل فزاینده‌ای بالاست. اما ازسوی‌دیگر، بازار چین یک سناریو کاملا متفاوت را تجربه می‌کند. گزارش بلومبرگ تایید می‌کند که سری آيفون ۱۴ در چین نسبت‌به سری آیفون ۱۵ از فروش بهتری برخوردار بود؛ همچنین عده زیادی از تحلیلگران اقتصادی اعلام کردند نسل جدید پرچمداران اپل کاهش ۴.۵ درصدی را درمقایسه‌با سال گذشته تجربه می‌کند که برای اپل نگران‌کننده محسوب می‌شود.باز

علاوه‌براین، بازگشت پیروزمندانه هواوی با تراشه کرین 9000S که از فناوری ارتباطی 5G پشتیبانی می‌کند ضربه سختی را به تراشه‌سازی آمریکایی کوالکام وارد کرد. متخصصان براین‌باورند کمپانی نام‌برده سالانه بیش‌از ۶۰ میلیون سفارش را که ارزشی معادل میلیاردها دلار را دارد از دست خواهد داد. درحال‌حاضر، تراشه کرین از معماری ۷ نانومتری بهره می‌برد که درمقایسه‌با تراشه‌های موجود در بازار چندی سال عقب است، اما باید توجه کرد که شاید طی سال‌های آینده با پیشرفت بیشتر هواوی، سایر سازندگان چینی مانند شیائومی، اوپو و ویوو روی به خرید تراشه بومی بیاورند.

کاهش فروش ۴.۵ درصدی آیفون ۱۵ در چین

براساس آنچه گفتیم، می‌توان نتجیه گرفت هواوی می‌تواند طی سال‌های پیش‌رو مشکلات فراوانی را در بازار بزرگ چین برای اپل و کوالکام ایجاد کند. آخرین گزارش‌هان نشان می‌دهد نسخه گران‌قیمت هواوی میت ۶۰ Ultimate Design که در تعداد محدودی تولید می‌شود فروش بسیار بیشتری نسبت‌به گوشی‌های پرچمدار سری آیفون ۱۵ داشته و باعث افزایش گمانه‌زنی‌ها بین مدیران اپل شده است. به‌عبارتی دقیق و کوتاه، هواوی از سال ۲۰۲۴ به‌بعد باعث دردسرهای بزرگی برای اپل و سایر کمپانی آمریکایی می‌شود و خسارات جبران‌ناپذیری را می‌تواند وارد کند.

پیش‌ازاین، وب‌سایت TrendForce اعلام کرد غول‌ها فناوری چینی به‌زودی با رشد چشمگیری در صعنت گوشی‌های هوشمند مواجه می‌شوند، چراکه با سرعت غیرقابل‌تصوری به پیشرفت ادامه می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود فروش سری جدید آیفون‌ها برای اپل در چین سخت شود و بخش عمده‌ای از سهمش را در این بازار بزرگ به سازندگان چینی واگذار کند. همچنین، به‌صورت موازی، سامسونگ هم باید نگران جایگاهش بین مصرف‌کنندگان چینی باشد، زیرا تولیدکنندگان چینی پرچمدارانی با قیمت اقتصادی دراختیار شهروندان‌شان قرار می‌دهند.

اخبار مرتبط: