همان‌طور که می‌دانید تنها دو ماه تا معرفی رسمی سری آیفون ۱۵ فاصله داریم، اما اکنون قصد داریم از تمام مشخصات سخت‌افزاری سیستم دوربین آن بنویسیم.

کمپانی اپل همواره تلاش می‌کند تا بهترین سیستم دوربین را در گوشی‌های هوشمند آیفون ارائه کند ‌و این موضوع برای سری آیفون ۱۵ نیز اتفاق می‌افتد. برخلاف نسل‌های قبلی، امسال شاهد ارتقای قابل توجهی در سیستم دوربین‌های نسخه آیفون ۱۵ پایه و آیفون ۱۵ پلاس خواهیم بود.

در میان تغییرات قابل‌توجهی که درباره سیستم دوربین آیفون ۱۵ به چشم می‌خورد، می‌توان به گزارش‌هایی درباره بهبود اپلیکیشن دوربین اشاره کرد که از ویژگی‌های جدیدی پشتیبانی خواهد کرد؛ البته منابع موثق اطلاعاتی هنوز جزئیاتی از تنظیمات برنامه دوربین اشتراک‌گذاری نکرده‌اند، باوجود این، هنوز ویژگی‌های جذابی فراوانی برای معرفی دردسترس قرار دارد.

مشخصات سخت‌افزاری افشا شده از آیفون ۱۵

یادآوری می‌شود که تمامی اطلاعات این خبر تنها شایعاتی مبنی‌بر ساخت آیفون ۱۵ با چنین مشخصات سخت‌افزاری است و احتمال دارد روز معارفه قابلیت‌های جدیدی وجود داشته باشد که هیچ‌یک از افشاگران از اطلاع دقیقی نداشته‌اند. بنابراین، برای فهمیدن جزئیات دقیق باید تا اواسط شهریورماه که کمپانی اپل محصول پرچمدارش را معرفی می‌کند صبور باشید.

دوربینمشخصات
سنسور اصلیآیفون ۱۵، آیفون ۱۵ پلاس،آیفون ۱۵ پرو: سنسور ۴۸ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8
آیفون ۱۵ پرومکس: سنسور ۴۸ مگاپیکسلی یک اینچی سونی IMX903
سنسور اولترا وایدآیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس: سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4
آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرومکس: سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2
سنسور تله‌فوتوآیفون ۱۵ پرو: سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.8 و زوم ۳ برابری
آیفون ۱۵ پرومکس: سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با زوم ۵-۶ برابری پریسکوپ
سلفیسنسور ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 و زوم خودکار

براساس شایعات مطرح شده تا لحظه نگارش این خبر، احتمالا دو تغییر اساسی در سری آیفون ۱۵ وجود خواهد داشت. اولین تغییر مربوط به سنسور اصلی مدل‌های آیفون ۱۵ پایه و آیفون ۱۵ پلاس می‌شود که شایعات تایید می‌کنند از همان سنسور ۴۸ مگاپیکسلی حاضر در نسخه‌های پرو آیفون ۱۴ بهره می‌برد.

اگر نسخه‌های پایه به چنین سنسوری مجهز شوند می‌توان از آن به‌عنوان یک جهش روبه جلوی اساسی در تاریخ تولید گوشی‌های هوشمند آیفون یاد کرد. همچنین این موضوع می‌تواند به فروش بیشتر آیفون‌ها کمک کند، چراکه کاربران می‌توانند با خریدی نسبتا اقتصادی یک گوشی هوشمند با سیستم دوربین پیشرفته داشته باشند که در شرایط نوری مختلف می‌تواند تصاویری دقیق ثبت کند. درباره سنسور دوم نیز شایعاتی به‌گوش می‌رسد که در آینده می‌توان درباره آن اظهار نظر کرد.

اما تغییر دوم می‌تواند برای کاربران به‌مراتب جذاب‌تر از تغییر اول باشد. منابع خبری طی ماه‌های گذشته عنوان کردند نسخه آیفون ۱۵ پرومکس به یک سنسور تله‌فوتو پریسکوپ جدید مجهز می‌شود که کاربران با استفاده از آن می‌توانند زوم ۵-۶ برابری داشته باشند؛ آیفون ۱۵ پرو نیز ارتقای در این بخش نخواهد داشت و از سنسور تله‌فوتو با زوم ۳ برابری میزبانی می‌کند.

iphone 15

همان‌طور که اشاره کردیم، شایعات تایید می‌کنند دو نسخه پایه آیفون ۱۵ با دوربین ۴۸ مگاپیکسلی وارد بازار می‌شوند و از این نظر با نسخه‌های پرو فعلی تفاوتی نخواهند داشت. اما علاوه‌بر از افزایش مگاپیکسل، چندین به‌روزرسانی چشمگیر دیگر وجود دارد که می‌تواند به بهبود کیفیت ثبت تصاویر در این مدل‌ها کمک کند.

انتظار می‌رود این گوشی‌ها به فناوری پیکسل باینینگ (فرآیندی که در آن چند پیکسل ترکیب می‌شوند تا یک تتراپیسکل را تشکیل دهند) مجهز می‌شوند که به ثبت تصاویر با جزئیات کامل و دقیق کمک شایانی می‌کند؛ این ویژگی سل گذشته با نسخه‌های پرو آیفون ۱۴ معرفی شد.

با‌این‌حال، تنها خبری که می‌تواند طرفداران و علاقه‌مندان آیفون‌ها را خوشحال می‌کند اضافه شدن فرمت ‌«ProRaw» خواهد بود. کاربران با استفاده از این فرمت می‌تواند جزئیات دقیق‌تری حین ویرایش‌ عکس‌ها داشته باشند؛ پیش از این کاربران می‌توانستند با فرمت «JPEG» عکاسی کنند، اما تمامی جزئیات تصاویر در طول فرآیند ویرایش از بین می‌رفت. بنابراین با فرمت یادشده می‌توان عکس‌ها را به‌صورت دلخواه ویرایش کرد؛ همچنین این ویژگی تنها در انحصار نسخه پرو باقی می‌ماند، اما کاربران مدل‌های پایه می‌توانند با دانلود برنامه‌ «Halide» از چنین ویژگی بهره‌مند شوند.

از سوی دیگر، با قطعیت می‌توان گفت سنسور اصلی آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرومکس ۴۸ مگاپیکسلی هستند که از زوم دوبرابری پشتیبانی می‌کند و قادر است تصاویر بدون از دست دادن جزئیات ثبت کند. این ویژگی می‌تواند حین ثبت تصاویر پرتره به‌کمک کاربران بیاید زیرا اجسام در پس‌زمینه به‌طور طبیعی تار‌تر می‌شوند و تمرکز روی سوژه می‌رود.

از شروع تولید سری آیفون ۴، این گوشی‌ها بهترین سیستم دوربین را درمقایسه با گوشی‌های هوشمند دیگر ارائه می‌داد، اما اگر بخواهیم به یکی از نکات منفی آن در سیستم دوربین اشاره کنیم می‌توان از سنسور تله‌فوتو نام برد که تنها به زوم سه برابری مجهز است؛ چنین کمبودی در سال ۲۰۲۳ باوجود رقبای قدرتمند منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

iPhone 15 camera information

سنسور تله‌فوتو که به لنزهای پریسکوپی مجهز می‌شوند از قطعات ثابت و متحرک استفاده می‌کنند تا بهترین سطح از زوم اپتیکال را با کاهش نویز در اختیار کاربر قرار دهند. همچنین این لنزها به ظاهر مستطیلی شکل خود شناخته می‌شوند و کمپانی سامسونگ نیز در گلکسی اس ۲۲ و ۲۲ اولترا از آن‌ها بهره برد.

برخلاف لنزهای تله‌فوتو و پریسکوپی معمولی مورد استفاده در گلکسی اس ۲۳ اولترا، آیفون ۱۵ پرومکس از قابلیت‌های جدیدی در این لنزها پشتیبانی خواهد کرد. به‌نقل از تحلیل‌گر معروف مینگ‌-چی کو، سنسورهای تله‌فوتو پریسکوپ آیفون ۱۵ از زوم ۵ یا ۶ برابری بهره می‌برد که نسبت به سال گذشته دوبرابر افزایش می‌یابد تا بتواند به ثبت تصاویر با خطای دید پایین کمک کند.

علاوه‌براین، طبق شایعات می‌توان گفت قابلیت زوم ۵-۶ برابری تنها ویژگی منحصربه‌فردی نیست که به سیستم دوربین آیفون ۱۵ اضافه می‌شود. سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی از لنز یک اینچی سونی IMX903 استفاده می‌کند که از بهترین فناوری‌های روز دنیا در صنعت گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود.

در مقایسه با لنز سونی IMX803 در آیفون ۱۴ پرومکس، لنز IMX903 از ابعاد بزرگ‌تری برخوردار است که می‌تواند نور و جزئیات بیشتری ثبت کند. همچنین گفته می‌شود سنسور جدید دارای میزان اشباع سیگنال دوبرابری خواهد بود که به کاهش نویز و بهبود دامنه دینامیکی کمک می‌کند؛ به‌عبارت دیگر، در شرایطی نوری نامناسب و نبود تعادل بین نور و سایه می‌تواند تصاویر واضحی ثبت کند.

در انتها یادآوری می‌شود تمامی نسخه‌های آیفون ۱۵ از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی برای دوربین سلفی بهره می‌برند و تفاوتی در آن‌ها وجود ندارد.

اخبار مرتبط:‌ آیفون ۱۵ با شارژ تایپ سی و باتری بزرگ‌تر پرچمداران اندرویدی را به‌چالش می‌کشد