افشاگر توییتری مدعی شده به‌دلیل استفاده از فریم تیتانیومی که وزن کمتری از فریم فولادی دارد، آیفون ۱۵ پرو ۱۴ گرم و آیفون ۱۵ اولترا یا همان پرو مکس ۱۹ گرم سبک‌تر از نسخه‌های نسل قبلی می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین نکات آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ اولترا (پرو مکس) استفاده از فریم تیتانیومی به‌جای فریم فولاد ضدزنگ که در آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس تعبیه شده است. اگرچه استفاده از فولاد ضد زنگ باعث می‌شود این گوشی ظاهر مدرن و جذاب‌تری داشته باشد، وزن بالا و لبه‌های تیز آن اعتراض‌هایی را به همراه داشته است. برای مثال آیفون ۱۴ پرو مکس ۲۴۰ گرم وزن دارد که تنها ۱۳ گرم سبک‌تر از گوشی تاشو گلکسی زد فولد ۵ است.

همین مسئله باعث شده بود اپل به فکر استفاده از فریم تیتانیومی در آیفون ۱۵ پرو و اولترا بیفتد تا احساس سنگینی به کاربر دست ندهد. تیتانیوم از مقاومت مشابهی نسبت به فولاد برخوردار بوده، اما حدودا ۴۰ درصد سبک‌تر است. همچنین گفته شده این فریم حالت خمیده دارد تا در دست بهتر قرار بگیرد.

وزن آیفون ۱۵ پرو و اولترا

با این حال مشخص نیست که وزن مدل جدید چند گرم کمتر خواهد بود. البته قطعا وزن کلی دستگاه ۴۰ درصد کاهش نمی‌یابد، زیرا قطعات داخلی و شیشه‌های عقب و جلوی دستگاه باقی می‌مانند. استفاده از شیشه در پنل پشتی هم به‌دلیل بهبود اتصالات رادیویی است، زیرا شیشه از فلزات اختلال کمتری در امواج ایجاد می‌کند.

البته revegnus (@Tech_Reve)، افشاگر نام‌آشنای توییتری جزئیاتی از کاهش وزن را منتشر کرده است. بر این اساس، وزن آیفون ۱۵ پرو با کاهش ۱۵ گرمی نسبت به آیفون ۱۴ پرو از ۲۰۶ به ۱۹۱ گرم رسیده است. وزن آیفون ۱۵ اولترا هم با کاهش ۱۹ گرمی نسبت به آیفون ۱۴ پرو مکس همراه شده و از ۲۴۰ به ۲۲۱ گرم رسیده است.

اگر اعداد گفته شده درست باشند، این تغییر وزن و بدنه تیتانیومی یکی از نقاط قوت اصلی مدل‌های پرو و اولترا نسبت به نسل قبل به‌شمار می‌رود.

اپل پیش از این از تیتانیوم مخصوص هوافضا برای اپل واچ اولترا استفاده کرده و مدعی بود با استفاده از این آلیاژ، به تعادل بین وزن، استحکام و مقاومت در برابر خوردگی دست یافته بود. البته مهم‌ترین نقطه ضعف استفاده از تیتانیوم به‌جای فولاد ضد زنگ، قیمت بسیار بالاتر آن است.

پیش از این هم شایعه شده بود که آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس ۱۰۰ دلار و آیفون ۱۵ پرو و اولترا ۲۰۰ دلار گران‌تر از نسخه‌های نسل قبلی هستند. البته مدل‌های پایه و پلاس آیفون ۱۵ فریم تیتانیومی ندارند و به‌نظر می‌رسد علت تفاوت ۱۰۰ دلاری میان افزایش قیمت بین مدل‌های آیفون ۱۵، فریم تیتانیومی باشد.

اخبار مرتبط: