در آخرین تست گرافیک آیفون ۱۵ پرو، این دستگاه مشکل شدیدی برای حفظ سرعت ۳۰ فریم برثانیه در بازی ویدئویی Resident Evil 4 Remake دارد که نشان می‌دهد بهینه‌سازی‌های اپل برای ورود به‌دنیای گیمینگ کافی نیست و تیم سخت‌افزاری باید تحقیقات بیشتری را برای سال‌های آینده انجام دهد.

همان‌طورکه می‌دانید، سری آیفون ۱۵ پرو با قابلیت پشتیبانی از برترین عناوین بازی‌های ویدئویی سال ۲۰۲۳ میلادی وارد بازار شد که توجه بسیاری از کاربران و علاقه‌مندان به‌محصولات اپل را جلب کرد. درحال‌حاضر، آیفون ۱۵ پرو و آيفون ۱۵ پرو مکس از Resident Evil VIII Village برخوردار هستند که بدون کوچک‌ترین مشکلی با مشخصات گرافیکی بالا توانایی اجرای آن را دارند. بااین‌حال، نسخه Resident Evil 4 Remake که به‌زودی برای این نسل منتشر می‌شود توسط یکی از یوتیوبرهای مشهور حوزه فناوری مورد آزمایش قرار گرفت و نشان داد آیفون ۱۵ پرو کیفیت مطلوبی هنگام اجرای بازی ندارد، اما آیپد پرو با تراشه M2 با کیفیت فوق‌العاده آن را اجرا می‌کند که حاکی از قدرت تراشه سیلیکونی M2 است.

یوتیوبر معروف حوزه فناوری و بازی‌های ویدئویی، MrMacRight، تست گرافیک جدیدی را روی آیفون ۱۵ پرو، آیپد M1 و آیپد پرو M2 با استفاده از Resident Evil 4 Remake انجام داد که نتایج آن می‌تواند برای بسیاری از کاربران مایوس‌کننده باشد. باتوجه‌به ویدئو یوتیوبی، آیفون ۱۵ پرو تقریبا عملکرد متوسطی را ارائه می‌کند که برای کاربران عادی رضایت‌بخش خواهد بود، اما برای گیمرهای حرفه‌ای که علاقه‌ زیادی به فریم ریت و گرافیک بالا دارند به‌هیچ‌عنوان مطلوب نخواهد بود، زیرا این بازی در آیفون ۱۵ پرو با رزولوشن ۷۲۰×۱۵۶۰ و فناوری MetalFX نمی‌تواند نرخ ۳۰ فریم برثانیه را ثابت نگه دارد و به‌صورت مداوم با افت شدید مواجه است.

البته باید اشاره کنیم صحنه‌های عادی نرخ فریم نسبتا ثابتی دارد و به ۳۰ فریم برثانیه نزدیک می‌شود، اما زمانی‌که بازی وارد صحنه‌های جنگی و دلهره‌آور می‌شود بازی با افت شدید مواجه شده و به‌ زیر ۲۵ فریم برثانیه می‌رسد؛ حتی در برخی موارد ۲۰ فریم برثانیه هم ثبت شد که بسیار کوتاه و لحظه‌ای بودند. ازسوی‌دیگر، باید خاطرنشان کنیم افت فریم تاثیرات به‌سزایی روی گرافیک بازی و تجربه گیمینگ می‌گذارد که باعث می‌شود کاربران به‌هیچ‌وجه از اجرای Resident Evil 4 Remake در آيفون ۱۵ پرو لذت نبرند. همچنین، باید یادآور شویم این افت فریم در نسخه ۶.۱ اینچی تجربه شد، اما نسخه ۶.۷ اینچی می‌تواند با افت فریم شدیدتری مواجه شود که احتمالا در تست‌های بعدی مشخص می‌شود.

بااین‌حال، در ادامه ویدئو رزیدنت اویل ۴ مشاهده می‌کنیم که این بازی در سیستم‌عامل iOS فاقد تنظیمات گرافیکی است؛ بدین‌معناکه کاربران از کمترین حالت گرافیک برای اجرای بازی برخوردار هستند. همچنین، باید ذکر کنیم فناوری رهگیری پرتوی یا همان Ray Tracing عملکرد خیره‌کننده و قابل‌توجهی در این نسخه ندارد و کاربران باید با سطح گرافیکی از پیش‌تعیین‌شده مراحل را تمام کنند. البته برخی منابع می‌گویند این نسخه بتا محسوب می‌شود و احتمالا تا قبل‌از عرضه نهایی در اپ‌استور شامل بهینه‌سازی‌هایی نرم‌افزاری می‌شود تا عملکرد خوبی در هنگام اجرا داشته باشد.

به‌نظر می‌رسد افزایش دمای داخلی دستگاه نقش بسیار مهمی در افت فریم Resident Evil 4 Remake در آيفون ۱۵ پرو دارد که در طول تست گرافیک ثابت شد که باعث کاهش محدودیت فرکانس و لگ می‌شود. باوجود مشکلات و چالش‌های عظیم آيفون ۱۵ پرو در اجرای این نسخه، آیپد پرو با تراشه سیلیکونی M2 به‌خوبی و بدون کوچک‌ترین مشکلی توانست این بازی را با رزولوشن و فریم بالاتری اجرا کند که احتمالا گزینه‌ قابل‌اعتماد‌تری برای بازی‌های ویدئویی محسوب می‌شود؛ بنابراین، پیشنهاد می‌شود کاربرانی که قصد بازی کردن با دستگاه‌های اپل دارد از تبلت‌های آیپد به‌جای آيفون ۱۵ پرو یا آيفون ۱۵ پرو مکس استفاده کنند.

اخبار مرتبط: