اپل در به‌روزرسانی iOS 18 یک رابط برنامه‌نویسی (API) جدید برای توسعه‌دهندگان عرضه می‌کند که به آن‌ها قابلیت ضبط ویدئو سه‌بعدی را در برنامه‌ها با آیفون 15 پرو یا پرو مکس ارائه خواهد کرد.

در رویداد WWDC 2024، اپل از سیستم‌عامل iOS 18 رونمایی کرد مملو از به‌روزرسانی‌ها و ویژگی‌های هوش مصنوعی بود. ازطرف‌دیگر، با معرفی پلتفرم visionOS 2، این کمپانی آمریکایی امکان تبدیل تصاویر دوبعدی به عکس‌های سه‌بعدی و افزودن عمق بیشتر را ازطریق یادگیری ماشینی پیشرفته، درزمینه رایانش سه‌بعدی فراهم کرد.

پیش‌ازاین، اخباری درخصوص همکاری اپل با کمپانی کانن برای ساخت دوربین‌های بدون آینه برای کمک به ایجاد ویدیوهای سه‌بعدی توسط عینک هوشمند Vision Pro به‌گوش رسید که تقلیدی از حاشیه دید انسان محسوب می‌شود. غول کوپرتینو می‌گوید با گسترش قابلیت یادشده به برنامه‌های متفرقه ازطریق iOS 18، یک قدم روبه‌جلو برای بهبود تعامل کاربران برداشته‌است، اما برای برخورداری ازآن نیازمند آیفون 15 پرو یا پرو مکس با سیستم‌عامل iOS 18 هستیم.

آیفون 15 پرو از طریق iOS 18 با برنامه متفرقه، ویدیوهای سه‌بعدی ضبط می‌کند

تاکنون، آیفون 15 پرو و آیفون ​​15 پرو مکس می‌توانستند با استفاده از برنامه دوربین، ویدئو سه‌بعدی برای عینک واقعیت ترکیبی Vision Pro ضبط کنند. درحال‌حاضر، این قابلیت روی iOS 17.2 و نسخه‌های جدیدتر دردسترس است، اما برنامه‌های متفرقه قادر به‌ضبط جزئیات دقیق نیستند. درحالی‌که این ویژگی قبلا فقط برای برنامه داخلی دردسترس بود، اکنون با سیستم‌عامل iOS 18 برای برنامه‌های متفرقه نیز فعال می‌شود.

وب‌سایت خبری MacRumors می‌گوید اپل در کنفرانس WWDC 2024 اعلام کرد یک API برای توسعه‌دهندگان روی سیستم‌عامل iOS 18 عرضه می‌کند تا به آن‌ها در ساخت ویدئو سه‌بعدی ازطریق هربرنامه‌ دوربینی کمک کند. از‌آنجایی‌که ساختار API در چارچوب‌های موجود دوربین گنجانده شده، توسعه‌دهندگان می‌توانند به راحتی ازاین قابلیت استفاده کنند.

همان‌طورکه می‌دانید، برای ضبط ویدئو سه‌بعدی دوربین باید به‌صورت عمودی تراز شود، سنسور اصلی و اولتراواید آیفون 15 پرو تنها حسگرهایی خواهند بود که قادر به‌ضبط جزئیات عمق تصویر در یک ویدئو هستند. این قابلیت به‌مدل‌های پرو محدود خواهد شد، زیرا مدل‌های استاندارد با مجموعه‌ای مورب از دوربین‌ها ارائه می‌شوند که قدرت کافی برای ضبط ویدئو سه‌بعدی را نخواهند داشت.

سری آیفون 15 پرو و ​​آیفون 16 برای ویژن پرو ویدیوهای سه‌بعدی می‌گیرند

علاوه‌براین، با عرضه مدل‌های آینده آیفون 16 و 16 پلاس، طراحی سیستم دوربین مدل‌های پایه را تغییر می‌دهد، زیرا این دستگاه‌ها قرار است به مجموعه عمودی از دوربین‌ها مجهز شوند؛ به‌این‌معنی‌که می‌توانیم انتظار داشته باشیم پشتیبانی از ویدئو سه‌بعدی در اواخر امسال به تمام مدل‌های آیفون 16 و سری آیفون 15 پرو به‌همراه سیستم‌عامل iOS 18 برسد.

بازار عینک واقعیت ترکیبی Vision Pro با تلاش اپل جهت عرضه آن در چین، ژاپن، سنگاپور و کشورهای دیگر، گسترش بیشتری خواهد یافت و ورود برنامه‌های متفرقه گزینه‌های بیشتری را برای کاربران به‌ارمغان می‌آورد. در آینده، ممکن است برنامه‌های متفرقه قابلیت اعمال تغییراتی مانند فیلتر و موارد دیگر را داشته باشند.