سری آیفون ۱۵ اپل قرار است روز سه‌شنبه، 21 شهریور ماه در مراسم Wonderlust معرفی شود و یکی از موضوعاتی که خیلی مورد بحث قرار گرفته، قیمت آن‌ها است.

برخی از شایعات اعلام کردند که قیمت دستگاه‌های اپل برای چندمین سال متوالی قرار است بدون تغییر باقی بماند و تغییری در آن ایجاد نخواهد شد. اما این موضوع کمی دور از ذهن به‌نظر می‌رسد زیرا امسال تغییراتی در این دستگاه‌ها ایجاد شده که هزینه تولید آن‌ها را افزایش می‌دهد. از همین‌رو، بسیاری از افشاگران اعلام کردند که امسال شاهد افزایش قیمت دستگاه‌های آیفون خواهیم بود.

آیفون ۱۵ قرار است مدل پایه این سری باشد که کمترین امکانات را در میان دستگاه‌های هم‌رده خود دارد. پیش‌بینی شده که قیمت این مدل افزایشی نخواهد داشت و اپل قرار است مدل پایه را با همان قیمت پایه 799 دلاری روانه بازار کند. اگر این دستگاه بدون رجیستر وارد بازار شود، قیمت آن حدود 39.700 میلیون تومان خواهد بود که شباهتی به آیفون 14 فعلی دارد.

اما اگر قرار باشد نرخ رجیستری به این دستگاه اضافه شود، می‌توان انتظار داشت که قیمت آن حدود 11.500 میلیون تومان بالا برود. قیمت اعلام شده مربوط به نسخه 128 گیگابایتی است و در بالاترین حالت با حافظه 512 گیگابایتی، قیمت آیفون 15 به 54.650 میلیون تومان خواهد رسید.

حالا نوبت به آیفون پلاس رسیده که در سری 14 به گوشی‌های اپل بازگشت و تاکنون این دستگاه مشمول رجیستری نشده است. این گوشی قرار است با قیمت 899 دلاری وارد بازار شود که 100 دلار از مدل پایه گران‌تر است. قیمت این دستگاه بدون نرخ رجیستری و هزینه‌های اضافی در بازار حدود 44.700 میلیون تومان خواهد بود.

البته اضافه شدن رجیستری به این قیمت، افزایش 13 تا 15 میلیون تومانی را در برخواهد داشت. همچنین اگر تصور می‌کنید حافظه 128 گیگابایتی مدل پایه برای شما کافی نیست، می‌توانید این عدد را تا 512 گیگابایت هم بالا ببرید که 300 دلار به قیمت دستگاه اضافه می‌کند و آن را به حدود 59.600 میلیون تومان می‌رساند.

قیمت آیفون ۱۵ در بازار ایران

اما امسال در مدل‌های پرو شاهد افزایش قیمت دلاری خواهیم بود که منجر به افزایش قیمت آن‌ها در بازار داخلی می‌شود. آیفون ۱۵ پرو حالا قرار است با قیمت 1099 دلاری وارد بازار شود که 100 دلار از نسل قبلی خود بیشتر است. این قیمت در بازار داخلی حدود 54.600 میلیون تومان خواهد بود که چندان از آیفون‌های سری 14 دور نیست.

اگر قرار باشد شاهد اضافه شدن گزینه رجیستری به این دستگاه باشیم، باید انتظار افزایشی حدود 15 میلیون تومان را داشته باشیم. قیمت‌های اعلام شده مربوط به مدل 256 گیگابایتی است و در مدل‌های پرو می‌توانید حافظه را تا سقف یک ترابایت بالا ببرید که قیمت دستگاه را به 1599 دلار یا 79.500 میلیون تومان می‌رساند.

البته اگر قیمت آیفون 15 پرو همان 99 دلار باقی بماند، می‌توانیم انتظار قیمت 49.700 میلیون‌ تومانی را داشته باشیم. هزینه رجیستری برای این نسخه ثابت خواهد بود و در صورت افزایش میزان حافظه به 1 ترابایت، می‌توانید انتظار قیمتی معادل 1499 دلار یا 74.500 میلیون تومان را از آن داشته باشید.

در پایان نوبت به مدل پرومکس می‌رسد که قرار است به زودی، لقب گران‌ترین آیفون تاریخ را به خود اختصاص دهد. این دستگاه با قیمت 1199 دلاری برای مدل پایه (256 گیگابایتی) روانه بازار خواهد شد که می‌توان آن را معادل 59.600 میلیون تومان دانست. البته این قیمت بدون در نظر گرفتن نرخ رجیستری یا هزینه‌های واردات محاسبه شده است.

اگر قرار باشد شاهد رجیستری آیفون ۱۵ پرو مکس باشیم، قیمت این دستگاه ممکن است حدود 19 میلیون تومان افزایش پیدا کند که افزایش قابل توجهی محسوب می‌شود. همچنین اگر قصد داشته باشید میزان حافظه را تا 1 ترابایت بالا ببرید، می‌توانید انتظار قیمت 1699 دلاری یا 84.500 میلیون تومانی را از آن داشته باشید.

در پایان باید گفت که برای مشخص شدن قیمت دقیق دستگاه‌های سری آیفون ۱۵ باید تا زمان رونمایی و ورود آن‌ها به بازار کشور صبر کنیم. وضعیت رجیستری دستگاه‌های جدید اپل مشخص نیست و همچنان شاهد رجیستر نشدن سری آیفون ۱۴ در بازار داخلی هستیم. از همین رو، نمی‌توان در مورد هیچ‌کدام از قیمت‌های بالا با قطعیت صحبت کرد.

نظر شما در مورد قیمت آیفون ۱۵ چیست؟‌ آیا دستگاه‌های جدید بدون رجیستری همچنان از ارزش خرید بالایی برخوردار خواهند بود؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: تایید رسمی تاریخ مراسم اپل؛ ۲۱ شهریور ماه منتظر آیفون‌های جدید باشید