۲ کوهنورد نیوزلندی درسیلی گرفتار شدند و با استفاده از قابلیت پیام اضطراری ماهواره‌ای آیفون ۱۴، جان خود را نجات دادند.

قابلیت پیام اضطراری ماهواره‌ای، یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین قابلیت‌هایی است که اخیرا به گوشی‌های هوشمند اضافه شده است. این قابلیت پارسال در سری آیفون ۱۴ اپل معرفی شد و پس از آن، جان چندین انسان‌ را نجات داد. کاربران با استفاده از قابلیت پیام اضطراری ماهواره‌ای آیفون ۱۴ می‌توانند حتی در‌صورت نبود آنتن سیم‌کارت با ارسال پیام به ماهواره از نیروهای امدادی درخواست کمک کنند.

امروز صبح خبر نجات جان ۲ کوهنورد نیوزلندی در پارک ملی Arthur’s Pass با کمک سرویس پیام اضطراری ماهواره‌ای آیفون ۱۴ منتشر شد. ۲ کوهنورد با سیل ناگهانی در رودخانه غافل‌گیر شدند و نمی‌توانستند خود را از مسیر آب خارج کنند. سپس از قابلیت پیام اضطراری ماهواره‌ای برای درخواست کمک از نیروهای امدادی استفاده کردند. پس از آن، یک هلی‌کوپتر از سرویس امداد هوایی غرب کانتربری (Canterbury West Air Rescue Service) به محل اعزام شد و جان ۲ کوهنورد را نجات داد.

یام اضطراری ماهواره‌ای آیفون ۱۴

در بیانیه این شرکت امدادی آمده است که سرویس پیام اضطراری ماهواره‌ای، یک تکنولوژی کاملا جدید است و ایرادات آن مشخص نیست. بنابراین توصیه می‌شود حتما از فرستنده اضطراری شخصی (PLB) درکنار قابلیت جدید گوشی‌های هوشمند استفاده شود.

شرکت هواوی هم اقدامات زیادی را برای ارتقا سیستم ماهواره‌ای خود انجام داده است. مثلا کاربران سرویس تله‌کام (Telecom) چین می‌توانند با گوشی جدید میت ۶۰ پرو هواوی تماس ماهواره‌ای برقرار کنند.

اگرچه قابلیت پیام اضطراری ماهواره‌ای می‌تواند جان افراد را نجات دهد و تاکنون چندین بار عملکرد موفقی داشته است، اما مشکلات آن باعث می‌شود که نتواند جایگزین خوبی برای تجهیزات اختصاصی مانند PLB باشد. یکی از مشکلات بزرگ اتکا به این سرویس، طول عمر کوتاه باتری گوشی‌های هوشمند است که باعث می‌شود این سرویس در همه موارد در دسترس نباشد.

اخبار مرتبط: