چند وقتی است شایعاتی درباره رجیستر شدن آیفون‌ های ۱۴ و ۱۵ منتشر شده و بسیاری به صرافت افتاده‌اند تا قبل از برداشتن ممنوعیت گوشی بخرند، اما امروز دوباره اعلام شد که نه‌تنها این گوشی‌ها رجیستر نمی‌شوند بلکه سود بازرگانی واردات نسل‌ها قبلی ۱۹۶ درصد می‌شود.

از زمان عرضه آیفون ۱۴ در سال ۱۴۰۱ ورود این گوشی‌ها به بازار کشورمان ممنوع و رجیستری این دستگاه‌ها با مشکل روبه‌رو شد. این قضیه حتی به آیفون‌های نسل بعد هم رسید و این موضوع باعث بالا رفتن قیمت آیفون‌های نسل قبلی یعنی سری ۱۳ و ۱۲ شد. به‌طوری‌که پارسال تمام آیفون‌های ۱۳ که دیگر در بازار دنیا خریدار نداشت، از نو و دست دوم گرفته تا ریفربیشد و ریپک و مدل‌های فیک و تقلبی راهی بازار کشورمان شد و با قیمت‌های نجومی در اختیار کاربران ایرانی قرار گرفت.

اما چند هفته پیش اعلام شد درصورتی‌که ممنوعیت واردات آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ برداشته شود، سود بازرگانی این مدل گوشی‌ها به ۹۶ درصد می‌رسد. از آنجا که همانند سایر بازارهای ذنیا، گوشی‌های اپل در بازار کشورمان هم طرفداران بسیاری دارد، مردم حتی به پرداخت سود بازرگانی ۱۹۶ درصد راضی شدند و امیدها برای رجیستر شدن این گوشی‌ها قوت گرفت.

با‌این‌حال مدام خبرهای ضد و نقیضی منتشر می‌شد تا اینکه دیشب خبری دو پهلو با این عنوان که قرار است اصلاحاتی در زمینه ممنوعیت واردات گوشی‌های اپل صورت گیرد، نظر بسیاری را به‌خود جلب کرد. در این خبر آمده است که موانع بر سر این گوشی‌ها برداشته می‌شود، اما در ادامه گفته شده که ورات صمت پیشنهاد قبلی ممنوعیت واردات گوشی تلفن همراه با برند اپل را اصلاح و با اعلام اینکه ممنوعیت واردات گوشی با برند اپل فقط شامل مدل‌های ۱۴ به‌بعد می‌شود، سود بازرگانی واردات گوشی‌های اپل را ۱۹۶ درصد افزایش داد.

این موضوع یعنی کاربر ایرانی نه‌تنها امکان دسترسی به آیفون‌های روز دنیا را ندارد، بلکه برای خرید آیفون‌های ۳ نسل قبل و مربوط به سه سال پیش را با قیمت سه برابر مدل‌های جدید بخرد. یعنی آیفون‌های ۱۳ و ۱۲ مشمول سود بازرگانی ۱۹۶ درصد می‌شود و باید این گوشی‌‌ها را با قیمت بسیار بیشتر از قبل یعنی چندین برابر بهای گوشی‌های روز دنیا خریداری کند.

پس بااحترام به کاربر ایرانی باید بگوییم که احتمالا رجیستری آیفون‌های نسل آینده اپل همچنان در هاله‌ای از ابهام خواهد بود و اگر خیلی خوش‌شانس باشیم فقط می‌توانیم گوشی‌های چند نسل قبل اپل را با قیمت‌های سه برابر نسل جدید بخریم و امکان دسترسی به فناوری روز دنیا برای کاربر ایرانی سرابی بیش نیست.