احتمال دارد اپل امسال آیپد ۱۱ را عرضه نکند، چراکه این تبلت حداقل سخت‌افزار لازم برای اجرای قابلیت‌های هوش مصنوعی کمپانی اپل را نخواهد داشت.

سیستم هوش مصنوعی اپل، Apple Intelligence، برای اجرا به‌ تراشه‌های قدرتمند سری A یا M مجهز به موتور عصبی پیشرفته و حداقل ۸ گیگابایت رم نیاز دارد. این موضوع باعث نارضایتی بسیاری از کاربرانی شده که آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس خریداری کرده‌اند. آنها با پرداخت هزینه قابل‌توجهی برای این گوشی‌های جدید، انتظار داشتند از قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل بهره‌مند شوند.

به‌نظر می‌رسد اپل با‌ آگاهی‌ ازاین موضوع و برای جلوگیری از ریزش مشتریان، قصد ندارد این محدودیت را به‌یک رویه همیشگی تبدیل کند، خصوصاً با‌توجه‌به اینکه هنوز اولین مجموعه از ویژگی‌های هوش مصنوعی خود را به‌طور کامل ارائه نکرده‌است. احتمالاً به‌همین دلیل است که غول فناوری کوپرتینو قصد ندارد امسال آیپد ۱۱ جدید را روانه بازار کند.

آیپد ۱۰ فعلی که در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان یک گزینه اقتصادی روانه بازار شد، به تراشه A14 Bionic و ۴ گیگابایت رم مجهز است. این مشخصات سخت‌افزاری برای اجرای Apple Intelligence کافی نیست و نشان می‌دهد آیپد 10 قادر به پشتیبانی از قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل نخواهد بود. حتی آیپد مینی ۶ نسل قبل که سه سال از عرضه آن می‌گذرد و به تراشه A15 Bionic و ۴ گیگابایت رم مجهز است نیز از این محدودیت بی بهره نیست. البته با‌توجه‌به اینکه آیپد مینی ۶ در زمان عرضه، از نظر سخت‌افزاری چند نسل عقب‌تر از پرچمداران اپل بود، عدم پشتیبانی آن از Apple Intelligence قابل پیش‌بینی به‌نظر می‌رسید.

عرضه آیپد ۱۱

معرفی آیپد مینی ۷ با تراشه A17 Pro و ۸ گیگابایت رم، در‌کنار حفظ قیمت نسل قبلی، ارزش خرید این تبلت جمع‌وجور را به‌طور چشمگیری افزایش داده‌است. از‌سوی‌دیگر، اگر اپل قصد داشته باشد آیپد ۱۱ را در‌سال ۲۰۲۴ روانه بازار کند، استفاده از همین مشخصات سخت‌افزاری (A17 Pro و ۸ گیگابایت رم) به‌عنوان حداقل استاندارد برای آن، با‌توجه‌به هزینه بالای تولید این قطعات، چندان مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود. این موضوع می‌تواند اپل را در‌تنگنای سختی برای قیمت‌گذاری آیپد ۱۱ قرار دهد و احتمالاً شاهد افزایش قیمت قابل‌توجه آن خواهیم بود.

عرضه آیپد ۱۱ پس از دو سال به اپل اجازه می‌دهد تا با آزادی عمل بیشتر در انتخاب قطعات سخت‌افزاری، از تراشه‌ها و حجم رم مناسب برای پشتیبانی کامل از قابلیت‌های هوش مصنوعی در این تبلت استفاده کند. حتی گزارش‌ها نشان می‌دهد آیفون SE 4 که قرار است اوایل سال آینده به‌عنوان یک گوشی اقتصادی عرضه شود، به تراشه A18 و ۸ گیگابایت رم مجهز خواهد شد. این امر نشان‌دهنده تعهد جدی اپل به‌پیاده‌سازی و گسترش Apple Intelligence در محصولات خود است.

با‌این‌وجود، باید در‌نظر داشت Apple Intelligence برای همه مشتریان یک عامل تعیین‌کننده در خرید تبلت نیست. نسل فعلی و آیپد ۱۰ با قیمت ۲۹۹ دلار برای مدل فقط وای‌فای و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی در آمازون به‌فروش می‌رسد و برای کاربرانی که نیاز چندانی به‌قابلیت‌های هوش مصنوعی ندارند، گزینه‌ای مناسب با کارایی بالا محسوب می‌شود.