اپل در به‌روزرسانی جدید سیستم عامل iOS 18، قابلیتی جدید به برنامه آلبوم بازیابی‌شده اضافه کرده است که به کاربران در یافتن تصاویر و ویدیوهای گمشده یا آسیب‌دیده کمک می‌کند.

اپل در به‌روزرسانی جدید سیستم‌عامل‌های، iOS 18، iPadOS 18 و macOS Sequoia، قابلیت جذابی را به برنامه Photos اضافه کرده است. این‌قابلیت با عنوان آلبوم بازیابی‌شده در iOS 18، به بازیابی عکس‌ها و ویدیوهایی که پیش‌تر گم شده یا آسیب دیده‌اند، کمک می‌کند. این‌قابلیت جدید می‌تواند عکس‌ها و ویدیوهایی را که پیش‌تر گم شده یا آسیب دیده‌اند شناسایی و موقعیت‌یابی کند و سپس آن‌ها را در آلبوم «بازیابی‌شده» جدید در برنامه Photos نمایش دهد. توجه داشته باشید که آلبوم «بازیابی‌شده» در کنار آلبوم قبلی «حذف‌شده‌های اخیر» وجود خواهد داشت.

اپل اعلام‌کرده‌است که با به‌روزرسانی به iOS 18، iPadOS 18 و macOS Sequoia، دستگاه شما به‌صورت خودکار به جستجوی عکس‌ها و ویدیوهای قابل‌بازیابی می‌پردازد. ممکن است به دلایل مختلفی یک عکس یا ویدیو از دسترس خارج یا آسیب دیده باشد. این اتفاق می‌تواند به‌دلیل خرابی پایگاه‌داده، ذخیره‌نشدن صحیح عکس پس از گرفتن آن، یا به‌واسطه‌ برنامه‌های جانبی‌ای رخ دهد که اجازه‌ مدیریت کتابخانه‌ عکس را دارند.

 iOS 18 با آلبوم "بازیابی‌شده"

برای دسترسی به آلبوم بازیابی‌شده و بازیابی احتمالی عکس‌ها و ویدیوها، مراحل زیر را دنبال کنید: 1_برنامه‌ Photos را باز کنید. 2_به پایین صفحه اسکرول کنید و گزینه‌ی “Utilities” (ابزارها) را پیدا کنید. 3_روی “Recovered” (بازیابی‌شده) ضربه بزنید. 3_برای تایید هویت، از Face ID یا Touch ID استفاده کنید.

پس از طی این مراحل، لیستی از تمامی فایل‌های قابل بازیابی (شامل عکس و ویدیو) نمایش داده خواهد شد. کاربر می‌تواند با لمس و نگه داشتن هر فایل، دو گزینه‌ “حذف دائمی” (Permanently Delete) و “بازگردانی به کتابخانه” (Restore to library) را مشاهده کند. این‌قابلیت‌جدید به شما کمک می‌کند تا عکس‌ها و ویدیوهای مهمی را که به طور ناخواسته حذف کرده‌اید، بازیابی کنید و آن‌ها را به کتابخانه‌ اصلی خود بازگردانید.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، آلبوم بازیابی‌شده در iOS 18 تنها در صورتی در برنامه‌ Photos نمایش داده می‌شود که عکس یا ویدیوی قابل‌بازیابی بر روی دستگاه شما وجود داشته باشد. درغیراین صورت، این آلبوم در دسترس نخواهد بود.

اضافه شدن قابلیت بازیابی به به‌روزرسانی‌های جدید iOS، iPadOS و macOS، پس از بروز خطای خرابی پایگاه‌داده در نسخه‌ iOS 17.5 صورت گرفته است. این خطا که به‌ندرت رخ می‌داد، باعث احیای عکس‌های حذف‌شده برای تعداد کمی از کاربران و تعدادی محدود از عکس‌ها شده بود. اپل در آن زمان تأکید کرد که این مشکل نادر بوده و تعداد کاربران و عکس‌های تحت تأثیر آن اندک است. حال با معرفی آلبوم “بازیابی‌شده”، کاربران کنترل بیشتری بر فرآیند حذف کامل عکس‌ها و ویدیوها خواهند داشت.