شرکت اپل تصمیم گرفته به‌جای ارائه هوش مصنوعی مولد ازطریق سرویس ابری، مدل زبانی بزرگ (LLM) هوش مصنوعی آفلاین روی iOS 18 توسعه بدهد.

دی ماه ۱۴۰۲ شرکت سامسونگ درکنار رونمایی از سری گلکسی S24، هوش مصنوعی Galaxy AI را هم معرفی کرد. به‌جز قابلیت Circle to Search که از سرویس گوگل لنز برای جستجو استفاده می‌کند، هوش مصنوعی سامسونگ نیازی به اینترنت ندارد که این مسئله نگرانی درباره نقض حریم خصوصی را هم از بین می برد. پس از آن چند گزارش مختلف درباره اضافه شدن هوش مصنوعی مولد در iOS 18 به آیفون‌ها منتشر شد که اهمیت هوش مصنوعی در بازار فعلی را نشان می‌داد اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد هوش مصنوعی مولد iOS 18 هم مانند نسخه سامسونگ نیازی‌به اینترنت نداشته و روی دستگاه قرار می‌گیرد.

بااعلام مارک گورمن، خبرنگار و متخصص حوزه اپل در مجله Power on اپل بااستفاده از مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) می‌خواهد هوش مصنوعی روی دستگاه را در iOS 18 اضافه کند. به‌این ترتیب هوش مصنوعی به سخت‌افزار جدیدی نیاز نداشته و همه مدل‌های آیفون می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. البته بعید است که همه آیفون‌های موجود در بازار به هوش مصنوعی مجهز شوند. بنابراین اپل یا هوش مصنوعی را فقط برای دستگاه‌های جدیدتر و گران‌تر عرضه می‌کند یا مانند هر قابلیت جدید در iOS فقط آیفون‌های واجد شرایط دریافت iOS 18 آن را دریافت خواهند کرد.

ios 18

در گزارش گورمن امده است که شواهد نشان می‌دهند اپل به‌جای توسعه هوش مصنوعی ابری، مانند نسخه‌های آنلاین می‌خواهد مدل هوش مصنوعی مولد خود را روی iOS و آیفون‌ها پیاده کند. اگرچه دسترسی آفلاین به هوش مصنوعی مزیت بزرگی محسوب می‌شود، پیاده‌سازی هوش مصنوعی روی دستگاه باعث می‌شود کاربران به نسخه ضعیف‌تری دسترسی داشته باشند که توان و دقت کمتری دارد. بااین حال یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از هوش مصنوعی روی دستگاه، رفع نگرانی‌های مربوط به نقض حریم خصوصی است.

یکی دیگر از مزایای اصلی هوش مصنوعی روی دستگاه، سرعت بالاتر آن است. درحقیقت مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) می‌توانند به‌جای آپلود و دانلود اطلاعات، درلحظه پاسخ کاربر را بدهند که هوش مصنوعی را کاربردی‌تر می‌کند. درحقیقت سامسونگ هم از این برتری برای اضافه کردن قابلیت ترجمه همزمان مکالمه استفاده کرد که امکان دسترسی به آن از‌طریق هوش مصنوعی ابری نیست. هنوز نحوه عملکرد هوش مصنوعی اپل در iOS 18 مشخص نیست، بااین حال یکی از گزارش‌های قبلی نشان می‌داد خبری از چت‌بات در آیفون نخواهد بود.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند دستیار سیری قرار است با هوش مصنوعی iOS 18 ادغام شود تا این ابزار هوش مصنوعی بتواند بهتر از قبل با رقبا قدرتمند مانند الکسا و دستیار گوگل رقابت کند. البته این مسئله هنوز به‌صورت رسمی تایید نشده و ممکن است درنهایت سیری در حالت قبلی باقی مانده و هوش مصنوعی جدید به‌صورت جداگانه فعالیت کند. بااین وجود مزایای ادغام ۲ هوش مصنوعی آنقدر زیاد است که بعید به‌نظر می‌رسد اپل این فرصت را از دست بدهد.

اخبار مرتبط: