با قابلیت “Vehicle Motion Cues” و دفع تهوع با آیفون در iOS 18 حین استفاده از آیفون در ماشین، اتوبوس یا قطار، از شر تهوع خلاص می‌شوید.

سیستم‌عامل جدید iOS 18 اپل، مجموعه‌ای از ویژگی‌های قدرتمند برای بهبود دسترسی‌پذیری را ارائه می‌کند. یکی از این قابلیت‌های کاربردی، نشانه‌های حرکتی وسیله نقلیه یا Vehicle Motion Cues است. شرکت اپل هدف از این قابلیت را کاهش تهوع ناشی از حرکت، هنگام استفاده از آیفون یا آیپد در خودرو، قطار و سایر وسایل نقلیه عنوان می‌کند. در ادامه، نحوه عملکرد و فعال‌سازی این‌قابلیت را شرح می‌دهیم. همان‌طورکه اپل توضیح می‌دهد، تهوع در مسافرت اغلب به دلیل تضاد میان حس بینایی ما (تصویری که روی صفحه می‌بینیم) و حس تعادل (احساس حرکت فیزیکی) رخ می‌دهد.

سرگیجه حرکتی زمانی اتفاق می‌افتد که حواس شما سیگنال‌های متناقضی را به مغز ارسال می‌کنند. تصور کنید سوار یک چرخ و فلک چرخان درحال چرخش هستید. چشمان شما دنیا را درحال چرخیدن می‌بینند، اما گوش داخلی شما (که به تعادل کمک می‌کند) احساس ثبات نسبی می‌کند. مغز شما برای تطبیق دادن این سیگنال‌های مختلط تلاش می‌کند و باعث سرگیجه و تهوع می‌شود.

دفع تهوع با آیفون در iOS 18

در هواپیما هم همین اتفاق می‌افتد. شما احساس می‌کنید درحال‌حرکت هستید، درحالی‌که چشمان‌تان به مغز می‌گویند که به‌نظرهیچ جای خاصی نمی‌روید. برعکس آن هم ممکن است. بعد از یک سفر طولانی با کشتی، ممکن است روی زمین سفت ایستاده باشید اما همچنان حس کنید که درحال تکان خوردن هستید. بنابراین، سرگیجه‌ حرکت زمانی رخ می‌دهد که آنچه می‌بینید با اطلاعاتی که بدن‌تان از سایر حواس دریافت می‌کند، مطابقت نداشته باشد.

حالا می‌دانیم که سرگیجه حرکتی به‌خاطر مغایرت ماین حس‌های ماست. اما دفع تهوع با آیفون در iOS 18 چطور به کم‌کردن این حالت تهوع کمک می‌کند؟

با فعال کردن این قابلیت، نقاط متحرکی در به‌های صفحه نمایش ظاهر می‌شوند که نشان‌دهنده تغییر حرکت وسیله نقلیه هستند. هنگام سواری در ماشین، این نقاط به هماهنگی جس بینایی و حس تعادل شما کمک می‌کنند. به‌عبارت دیگر، با دیدن این حرکت بصری روی صفحه، احساس حرکت فیزیکی شما تقویت می‌شود و در نتیجه، تضادر میان حس‌های‌تان کاهش پیدا می‌کند. این قابلیت از سنسورهای داخلی آیفون یا آیپد برای تشخیص حرکت خودرو استفاده می‌کند و می‌توانید آن را به‌صورت خودکار تنظیم کنید یا به‌صورت دستی از طریق مرکز کنترل روشن یا خاموش کنید.

برای استفاده از این قابلیت در سیستم‌عامل iOS 18، این مراحل را دنبال کنید: 1_به تنظیمات بروید. 2_دسترسی‌پذیری را انتخاب کنید. 3_روی حرکت ضربه بزنید. 4_گزینه نمایش نشانه‌های حرکتی وسیله نقلیه را فعال کنید.

iOS 18 درحال‌حاضر در مرحله آزمایش بتا با توسعه‌دهندگان است. اپل در اوایل مردادماه 1403 یک نسخه بتای عمومی از این سیستم‌عامل را منتشر خواهد کرد و در نهایت در شهریورماه 1403 برای همه کاربران عرضه خواهد شد.