اپل در زمینه ادغام دستگاه‌هایش با هوش مصنوعی و استفاده از قابلیت‌های آن بسیار عقب افتاده است. در مراسم WWDC پیش‌رو این شرکت قطعاً اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر خواهد کرد و از جزئیات سیستم عامل جدیدش پرده برمی‌دارد. حال مشخص شده که باید شاهد تاخیر قابلیت مهم iOS 18 در زمینه هوش مصنوعی باشیم.

اپل در زمینه هوش مصنوعی تلاش زیادی به کار برده و گمان می‌رود با OpenAI نیز معامله‌ای انجام داده باشد تا از نسخه‌های مختلف چت جی پی تی در آیفون‌هایش بهره بگیرد. این شرکت می‌تواند به اپل در زمینه ارتقای سیری کمک کند و قابلیت‌های جذابی چون درک بیشتر و کنترل اپلیکشن‌های مهم را به این دستیار صوتی بدهد. با این حال، طبق اعلام مارک گرمن از نشریه بلومبرگ، باید انتظار تاخیر قابلیت مهم iOS 18 در زمینه هوش مصنوعی تا سال 2025 را داشته باشیم و قرار نیست همین امسال تمامی امکانات هوش مصنوعی اپل به بازار عرضه شوند.

مدت زیادی تا برگزاری مراسم مورد انتظار WWDC اپل باقی نمانده و انتظار داریم در این مراسم قابلیت‌های بزرگی در زمینه هوش مصنوعی معرفی و به تصویر کشیده شوند. با این حال، برخی از قابلیت‌ها حتی پس از عرضه iOS 18 در ماه سپتامبر نیز در دسترس نخواهند بود. یکی از دلایل این شرکت برای تاخیر قابلیت مهم iOS 18 می‌تواند این باشد که نیاز به کار بیشتری دارند و شرکت اپل نمی‌خواهد محصولی ناتمام را به دست مشتریانش برساند.

wwdc2024

چندی پیش گزارشی منتشر شد که عنوان می‌کرد قابلیت‌های هوش مصنوعی در iOS 18 نهایی نبوده و بر روی آنان شاهد برچسب بتا خواهیم بود که نشان می‌دهد این قابلیت‌ها قبل از نهایی شدن نیاز به کار بیشتری از سوی سازندگان دارند. اگر بخواهیم صادقانه به موضوع نگاه کنیم، این حرکت اپل هوشمندانه است و به نظر می‌رسد از اتفاقی که برای شرکت گوگل افتاد درس گرفته است. دلیل دیگر برای این تاخیر نیز دادن وقت بیشتر به توسعه دهندگان برای کار بر روی آن است. به نظر می‌رسد معامله بین اپل و OpenAI زمان‌بر باشد و این شرکت در این راستا مجبور شده باشد تا سال بعد صبر کند.

لازم به ذکر است که فقط قابلیت‌های هوش مصنوعی سیری قرار است با تاخیر مواجه شوند و ویژگی‌های دیگر همزمان با عرضه iOS 18 در دسترس قرار خواهند گرفت. سیری در راستای ادغام با هوش مصنوعی، بزرگ‌ترین ارتقای ممکن را دریافت کرده و حال می‌تواند با اپلیکشن‌های مختلف نیز تعامل کند. در ابتدا فقط برنامه‌های خود اپل برای این منظور در دسترس خواهند بود اما به مرور سیری با اپلیکشن‌های دیگر نیز تعامل خواهد کرد. دستورات ساده را سیری با استفاده از قدرت پردازشی خود دستگاه اجرا خواهد کرد اما برای کارهای پیچیده‌تر، این دستیار صوتی نیاز به پردازش از طریق کلاود دارد.

شرکت اپل در حال حاضر بر روی سرورهای هوش مصنوعی خود نیز کار می‌کند تا نتیجه نهایی را بهبود ببخشد و تجربه‌ای روان و ساده از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای کاربرانش فراهم آورد. هنوز مشخص نیست که ارتقاهای سیری از طریق مدل‌های هوش مصنوعی خود اپل خواهند بود یا OpenAI قرار است در این راستا کمک کند. به هر حال، از بین دستگاه‌های آیفون، فقط مدل آیفون 15 پرو و بالاتر توانایی پردازشی لازم برای اجرای قابلیت‌های هوش مصنوعی را دارند و سایر دستگاه‌ها از این قابلیت‌ها بی‌بهره خواهند ماند.

اخبار مرتبط: