اپل به‌روزرسانی سیستم‌عامل‌ iOS 16.6 و iPadOS 16.6 را عرضه کرد که چند مشکل امنیتی سیستم‌عامل را رفع می‌کند.

یک نقص امنیتی در اپلیکیشن Find My وجود داشت که اطلاعاتی شامل موقعیت مکانی کاربر را فاش می‌کرد. از‌این‌رو به‌روزرسانی جدید برای آیفون ۸ به بعد، آیپد پرو نسل ۳ به بعد، آیپد ایر نسل ۳ به بعد و آیپد مینی نسل ۵ به بعد در دسترس کاربران قرار گرفته است.

چندین بخش از این به‌روزرسانی به کرنل (kernel) مربوط می‌شوند. کرنل هستهٔ اصلی سیستم‌عامل است که منابع سیستم مانند پردازنده و حافظه را به اپلیکیشن‌ها اختصاص می‌دهد. اپل اعلام کرد آسیب‌پذیری‌هایی وجود داشته که به برنامه اجازه می‌داد وضعیت کرنل را تغییر دهد، در نتیجه هکرها می‌توانستند اجزا سیستم‌عامل را دستکاری کنند.

پیش از این مشکلات امنیتی دیگری از حملات هکری روی کرنل‌های iOS و iPadOS وجود داشت که دسترسی کاربران به قابلیت‌های دستگاه را مختل می‌کرد. همچنین مشکل امنیتی دیگری دسترسی به روت را برای هکرها فراهم می‌کرد که می‌توانستند بک‌دور یا تروجان اضافه کنند یا هر گونه اطلاعاتی را حذف کنند.

به‌روز‌رسانی iOS 16.6 برای رفع مشکلات

علاوه‌بر آن دو مشکل امنیتی دیگر برای مرورگر WebKit وجود داشته که مورد سوءاستفاده هکرها قرار گرفته است. البته قابلیت جدیدی در این به‌روزرسانی دیده نمی‌شود که بر اساس گزارش‌ها احتمالا علت آن نزدیک شدن به عرضه نسخه بعدی یعنی iOS 17 در شهریور ماه همزمان با معرفی نسل بعدی آیفون خواهد بود. با این حال با توجه به مشکلات امنیتی، به‌روزرسانی iOS 16.6 برای گوشی‌های آیفون لازم به نظر می‌رسد.

برای به‌‌روزرسانی نسخه iOS 16.6 به «تنظیمات > عمومی > به‌روزرسانی سیستم‌عامل» (Settings > General > Software Update) مراجعه و از دستورالعمل‌ها پیروی کنید. همچنین نسخه‌های watchOS 9.6، macOS 13.5 و tvOS 16.6 عرضه شده است.

اخبار مرتبط: